• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
3

رویکرد وزارت ارشاد توسعه آموزش‌های هنری است

  • کد خبر : 74043
  • 08 مهر 1402 - 22:08
رویکرد وزارت ارشاد توسعه آموزش‌های هنری است
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رویکرد این وزارتخانه را توسعه و ارتقای آموزش‌های هنری عنوان کرد و گفت: به دنبال این هستیم که هنرمند ایرانیِ مسلمان را برای جامعه تربیت کنیم.

محمدحسین اسماعیلی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه افتتاحیه هنرستان دخترانه هنرهای زیبا در شیراز در خصوص وضعیت تخصیص بودجه فرهنگی برای دانش‌آموزان گفت: آنچه به عنوان رویکر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد توجه قرار گرفته، بحث آموزش‌های هنری و توجه به توسعه و ارتقا در این زمینه است.

وی تصریح کرد: با رویکردهایی که در دو سال اخیر از سوی وزارتخانه اعمال شده است، شاهد ارتقا کمی و کیفی حوزه‌های آموزشی در زمینه‌های مختلف بوده‌ایم و از آنجایی که وزارت فرهنگ و اسلامی وظیفه دارد در زمینه تربیت و پرورش استعدادهای فرهنگی و هنری برنامه‌ریزی‌های جامعی داشته باشد، به دنبال این هستیم که هنرمند ایرانیِ مسلمان را برای جامعه تربیت کنیم.

اسماعیلی در پاسخ به اینکه چه میزان بودجه فرهنگی برای دانش‌آموزان از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر گرفته شده است، گفت: نمی‌توان رقم دقیقی را در این زمینه اعلام کرد اما همین هنرستان‌های هنرهای زیبا، کار مشترکی از وزارت فرهنگ و ارشاد و وزارت آموزش و پرورش است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: بر اساس تفاهم‌نامه‌هایی که بین این دو وزارتخانه منعقد شده، قرار بر این است که یکسری امکانات را وزارت ارشاد تأمین کند و بخشی دیگر را هم وزارت آموزش و پرورش. در حوزه اساتید و معلمان نیز، معمولاً معمان دروس عمومی را وزارت آموزش و پرورش تأمین می‌کند و تدریس دروس تخصصی توسط اساتید و معلمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه تأمین آینده شغلی دانش‌آموزان نیز برنامه‌ای دارد یا خیر، گفت: وظیفه اصلی این وزارتخانه، آموزش در حوزه‌های فرهنگی و هنری است و وظیفه اشتغالزایی و کارآفرینی ندارد اما آنچه که باید رقم خورد، تربیت هنرجویان در رشته‌هایی است که بتواند برای آن‌ها کاربردی باشد و بچه‌ها بتوانند در آینده، از این آموزشی که دیده‌اند، بیشترین استفاده را برده و شغلی برای خود دست و پا کنند.

اسماعیلی اظهار کرد: سطح آموزش‌های هنری در هنرستان‌های هنرهای زیبا در آن حد است که فارغ‌التحصیلان یا بتوانند در رشته‌های تحصیلی مورد نظر خود ادامه تحصیل دهند و یا بتوانند شغلی برای خود دست و پا کنند. وظیفه ما این است که آموزش‌ها در عالی‌ترین سطح انجام شود.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد فارس نیز در این مراسم با بیان اینکه راه‌اندازی چنین مکانی، یکی از اتفاقات بزرگ در عرصه هنر است که سال‌ها جای آن در شهری مثل شیراز خالی بوده است، افزود: آموزش هنر همواره در جامعه ما مسئله‌ای ویژه بوده و بهترین راه برای حرکت در این مسیر، راه‌اندازی مراکزی این‌چنینی است.

حمیدرضا قانعی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره اخیر، اهتمامی جدی برای گسترش فضای آموزشی داشته و در همین راستا، به تازگی ۱۵ هنرستان هنرهای زیبا در کشور راه‌اندازی شده است که سهم فارس نیز دو هنرستان بوده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس هم در این مراسم گفت: هنر، دختر و شیراز، همگی نمادهایی از زیبایی هستند و امروز این سه نماد به این زیبایی در کنار یکدیگر قرار داده شده و شاهد افتتاح هنرستان دخترانه هنرهای زیبا در شهر شیراز هستیم.

محمدخلیل عسکری افزود: سیاست آموزش و پرورش، مدرسه محوری است که ما در این زمینه اختیارات کاملی را به مدیران می‌دهیم. می‌دانیم که معلمان ما توانایی بالایی در اداره مدارس دارند و اداره‌کل، فقط نقش حمایت و سیاست‌گذاری‌های کلان را خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان هنرستانی، دست‌ساخته‌ها و کارهای هنری بسیار خوبی دارند، به اهمیت تعیین مکانی برای عرضه این محصولات هنری پرداخت و گفت: نیاز است که یک بازار فروش متمرکز و دائمی برای تولیدات هنری دانش‌آموزان داشته باشیم و امیدوارم با همکاری سایر دستگاه‌ها، بتوانیم مکان خوبی را به این منظور راه اندازی کنیم.

مراسم افتتاحیه هنرستان دخترانه هنرهای زیبا شیراز با حضور مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس، معاون گردشگری استانداری فارس و جمعی از اهالی آموزش و هنر برگزار شد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=74043

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.