• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
0

بیماری‌های قلبی، نخستین علت مرگ و میر در ایران است

  • کد خبر : 73977
  • 07 مهر 1402 - 16:28
بیماری‌های قلبی، نخستین علت مرگ و میر در ایران است
به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیماری‌های قلبی و عروقی، اولین علت مرگ و میر در دنیا و کشور است.

به گزارش سحاب پرس و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، عباس رضاییان‌زاده امروز، ۷ مهرماه با اشاره به اهمیت بیماری‌های مزمن بر سلامت جامعه گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی، اولین علت مرگ و میر در دنیا و کشور است.

وی ادامه داد: سالانه در حدود ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در دنیا به علت بیماری‌های قلبی و عروقی فوت می‌کنند که  ۳۱ درصد از کل مرگ‌ها و حدود نیمی از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیر واگیر است.

رضائیان‌زاده افزود: بیشتر مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی، به شکل سکته‌های مغزی و حمله‌های قلبی تظاهر می‌کنند و عوامل خطر اصلی این بیماری‌ها، مصرف دخانیات، الکل، رژیم غذایی ناسالم و کم تحرکی است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز تأکید کرد: این عوامل خطر رفتاری در افراد، به صورت بروز فشار خون، دیابت، اختلال چربی خون، چاقی و اضافه وزن خود را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: برگزاری سالانه روز جهانی قلب (۲۹ سپتامبر مصادف با ۷ مهر) به عنوان موفق‌ترین بسیج علیه بیماری های قلبی و عروقی در سطح دنیا، فرصتی را برای اطلاع‌رسانی در خصوص این عوامل خطر و اصلاح سبک زندگی، در راستای آگاهی مردم در خصوص این بیماری‌ها و عوامل خطر آنها و جلب توجه سیاستگذاران فراهم می‌آورد.

رضائیان‌زاده تاکید کرد: در صورت سرمایه‌گذاری و توجه به عوامل خطر رفتاری در جوامع و برنامه‌ریزی به منظور شناسایی زودرس و مقابله با بیماری‌های ناشی از این عوامل خطر مثل پرفشاری خون، اختلال چربی خون و دیابت می‌توان در کنار ارتقای سطح سلامت در جامعه به کاهش هزینه‌های درمانی نیز در بلند مدت دست یافت.

وی اظهار کرد: در سال جاری دفتر بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از فرصت مابین دو روز جهانی قلب در هفت مهر تا روز جهانی دیابت در روز بیست و سوم آبان استفاده و اجرای بسیج اطلاع‌رسانی بیماری‌های قلبی عروقی و عوامل خطر آن‌ها و پیشگیری از دیابت را به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ کرده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: این بازه زمانی، فرصت مغتنمی است تا با اطلاع‌رسانی گسترده در این حوزه و توجه ویژه به سازماندهی واحدهای تحت پوشش به سمت ارتقای کیفی خدمات، گامی در جهت سلامت جامعه برداریم.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=73977

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.