• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
7
در دیدار اعضای شورای شهر شیراز با استاندار فارس مطرح شد؛

شوراها صورت خود را با سیلی سرخ نگه می‌دارند/ در رفتار با ادوار مختلف شوراها تبعیض وجود دارد

  • کد خبر : 7250
  • 08 شهریور 1399 - 17:46
شوراها صورت خود را با سیلی سرخ نگه می‌دارند/ در رفتار با ادوار مختلف شوراها تبعیض وجود دارد
اعضای شورای اسلامی شهر شیراز به مناسبت هفته دولت با استاندار فارس دیدار کردند و با نماینده عالی دولت در فارس در خصوص مسائل مختلف شهر و استان، به گفتگو نشستند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر شیراز، دکتر «سید عبدالرزاق موسوی» در این دیدار که به مناسبت هفته دولت صورت گرفت، با بیان اینکه در شرایط دشوار فعلی اداره کشور سخت و پیچیده است، خطاب به استاندار فارس گفت: مدیریت استان پهناوری همچون فارس که بیشترین شهرستان را در بر دارد، سختی‌های مضاعفی دارد که البته با مدیریت شما و همکاران‌تان انشالله به خوبی انجام شود و امیدوار هستیم که تا پایان این دولت بتوانید خدمات بیشتری را به مردم استان ارائه کنید.
موسوی با اشاره به محدودیت‌های زیاد در مسیر فعالیت اثرگذار احزاب و نهادهای مدنی در جامعه ما، افزود: در وضعیت فعلی تنها بستری که تحت حمایت قانون زمینه را برای مشارکت مردم فراهم می‌کند، شوراهای اسلامی در سطوح مختلف شهر و روستا هستند که متاسفانه این نهاد نیز با مشکلات بسیار جدی مواجه است.
عضو شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه تلاش‌های این شورا و برخی نهادها و مقامات دیگر برای رفع مشکلات شوراها و شهرداری‌ها با مقاومت زیادی همراه شده و می‌شود، یادآور شد: لایحه جامع درآمدهای پایدار یکی از این موارد است که به مجلس ارائه شد اما با ایراداتی همراه می‌شود که در گذشته مطرح نمی‌شد.
وی تصریح کرد: در نتیجه‌ی فراهم نشدن جلب درآمدهای پایدار در مدیریت شهری، ما در شورا و شهرداری مجبور هستیم منابع مالی لازم را به صورت مستقیم از مردم بگیریم؛ اگرچه می‌دانیم که مردم درمواردی ناراضی هستند، اما واقعیت این است که برای اداره شهر، در وضعیت فعلی هیچ راه دیگری جز این نداریم.
موسوی اضافه کرد: موضوع مالیات بر ارزش افزوده نیز از جمله موارد دیگری است که شوراها و شهرداری‌ها را با مشکلات مضاعفی مواجه خواهد کرد.
عضو شورای عالی استان‌ها با انتقاد از برخی تلاش‌ها به منظور واگذاری انتخابات شوراها به شورای نگهبان، تأکید کرد: این طرح که توسط تعدادی از نمایندگان محترم مجلس یازدهم مطرح شده باعث محدودیت بیشتر در شوراها و کاهش اختیارات این نهاد خواهد شد و با روح قانون اساسی و ماهیت شوراها در تعارض است.
رییس شورای اسلامی شهر شیراز محدودیت شوراها در مدیریت نیروهای انسانی شهرداری‌ها را دارای ایرادات متعددی دانست و گفت: ما معضل نیروهای انسانی را در شهرداری خودمان شاهد هستیم؛ ۳هزار و ۵۰۰ پست سازمانی در شهرداری شیراز تعریف شده اما در پی وضعیت فعلی مدیریت چند گانه در نیروی انسانی شهرداری‌ها، بالغ بر ۷ هزار ۶۰۰ نیرو داریم؛ یعنی ۴ هزار نفر نیروی اضافه بر پست تعریف‌شده. اما نکته عجیب‌تر اینکه در همین حال ۲ هزار پست از مجموع پست‌های سازمانی مصوب خالی مانده است زیرا قانون اجازه استفاده از نیروهای شرکتی در این پست‌ها را نمی‌دهد.
موسوی با بیان اینکه بسیاری از شوراها صورت خود را با سیلی سرخ نگه می‌دارند، تصریح کرد: متأسفانه در رفتار با عملکرد ادوار مختلف شوراها در مواردی با تبعیض روبرو هستیم و این رفتارهای دوگانه ممکن است سبب دلسردی مردم در این نهاد مردمی شود.
رییس شورای اسلامی شهر شیراز در پایان با اذعان به اینکه همه از مشکلات دولت آگاه‌اند، در عین حال از همه دولتمردان درخواست کرد که در یک سال باقیمانده از عمر دولت یازدهم کمک کنند تا مشکلات شوراهای استان برطرف شود و جایگاه بهتری پیدا کنند.

** امامی: راضی کردن مردم در این حال ناخوش، آسان نیست
بر پایه این گزارش دیگر اعضای شورای شهر نیز در این دیدار به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.
«نوذر امامی» عضو شورای شهر شیراز گفت: دولت ازجمله نمایندگان دولت در استان فارس اینقدر تحت فشار همه‌جانبه‌ای هستند که جایی برای انتقاد مضاعف ما باقی نمی‌ماند.
وی تصریح کرد: امروز حال مردم کشور ما خوش نیست و واقعیت این است که کار کردن و راضی کردن مردم در این حال ناخوش، آسان نیست که به هر ترتیب باید از خدمات‌رسانی دولت و نمایندگان آن در فارس در این وضعیت سخت تقدیر کنیم.

** قائدی: دولت کمک کند تا شورا و شهرداری آثار ماندگاری در مرکز استان بر جای بگذارد
دکتر «نواب قائدی»، رییس کمیسیون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای شهر نیز با بیان اینکه شورا و شهرداری در حال تعریف و اجرای پروژه‌های مهم و کلیدی در سطح شهر هستند، تصریح کرد: با مشکلات فعلی کشور، شرایط برای ما هم هر روز سخت‌تر می‌شود.
وی اظهار امیدواری کرد که با کمک دولت و همکاری دوجانبه مدیریت شهر و استان، مشکلات مختلف برطرف شود و شورا و شهرداری بتوانند با عملی کردن برنامه‌های زیربنایی، آثار ماندگاری در مرکز استان بر جای بگذارند.

** نظری: دولت یازدهم مظلوم است
مهندس «سعید نظری» دولت یازدهم را مظلوم توصیف کرد و اظهار داشت: دولت فعلی در شرایطی که هم با کاهش شدید درآمدها مواجه شد و هم در افکار عمومی آن را تحت فشار شدیدی قرار داده‌اند، اما به خوبی کشور را در این شرایط سخت اداره می‌کند.
وی با اذعان به مشکلات مردم ازجمله مشکلات معیشتی و کاهش قدرت خرید، مشکلات بین‌المللی و فشارهای جهانی را ازجمله دلایل این وضعیت دانست و افزود: برای قضاوت در خصوص عملکرد دولت‌ باید بررسی کنیم که اگر این دولت نبود چه اتفاقی میفتاد که در حال حاضر صورت نمی‌گیرد.
سخنگوی شورای شهر شیراز همکاری دولت را در خط دو متروی شیراز راهگشا توصیف کرد و خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم که دولت در همین وضعیت هم در برخی زمینه‌ها بسیار خوب عمل کرد؛ ازجمله در استان خود ما که طی چند ماه اخیر شاهد حجم قابل توجهی سرمایه‌گذاری و افتتاح پروژه آن هم بدون پول و با فشار تحریم‌ها بوده‌ایم که قابل تحسین است.

** بنی‌زمانی: در یک سال باقیمانده تلاش بیشتری برای رضایتمندی مردم خواهیم کرد
«سینا بنی‌زمانی» نیز رقابت‌های بین جناح‌های مختلف در تأمین رضایتمندی مردم را اتفاق میمونی دانست و افزود: ما تلاش زیادی کرده‌ایم که البته روشن است جای کار بیشتری داریم.
وی با بیان اینکه شورای پنجم یک سال دیگر برای خدمت به شهروندان فرصت دارد، گفت: ما می‌توانیم و تلاش خواهیم کرد که در یک سال باقیمانده کارهای بیشتر و اثرگذاری انجام دهیم تا نزد مردم روسفید باشیم.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز با تقدیر از همکاری نماینده دولت در استان با شورا و شهرداری، تصریح کرد: علی‌رغم این حمایت‌ها ما توقع داریم که همکاری‌های دوجانبه تقویت شود تا خدمت‌رسانی به مردم تسریع شود.

** مقیمی: دولت برای پیشگیری از وقوع یک پاییز غم‌انگیز تلاش کند
دکتر «قاسم مقیمی» نیز با تأکید بر اینکه پیشتر و بیشتر از همه باید از مردم تشکر کنیم که پای این دولت، نظام و انقلاب ایستاده‌اند، اظهار داشت: ما با مردمی همراه هستیم که اگرچه سفره خانه‌شان هر روز کوچکتر اما سفره سخاوتشان از هر زمان گشاده‌تر شده و برای همراه با دولت و انقلاب حتی جان و جوانی خود را هم تقدیم می‌کنند.
این پزشک و عضو شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به احتمال ورود موج سوم کرونا و آنفلوانزا به شهر و استان، از استاندار خواست تا با تأکید بیشتری برای رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی در استان، از وقوع یک پاییز غم‌انگیز در استان پیشگیری شود.
پیگیری موضوع بیمارستان موقوفه نمازی ۲ و عمل به نیت واقف، از جمله موارد دیگری بود که دکتر مقیمی به آن اشاره داشت.

** استاندار فارس: دولت فعلی نسبت به همه دولت‌های گذشته عملکرد بسیار بهتری داشته است
بر پایه این گزارش، دکتر «عنایت‌الله رحیمی» در دیدار اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، اظهار داشت: دولت تدبیر و امید نسبت به همه دولت‌های گذشته عملکرد بسیار بهتری داشته است و اگر آمارها بررسی شوند کارنامه دولت در حوزه‌های عمرانی و خدمت‌رسانی مشخص می‌شود.
وی افزود: در شرایطی که مردم انتظار پیشرفت و حرکت رو به جلو داشتند، دولت تدبیر و امید سیاست تنش زدایی را برگزید و در همین راستا شاهد بالاترین رشد اقتصادی ۴۰ سال گذشته در سال های ۹۵ و ۹۶ بودیم که ایران را در آن سال ها در صدر کشورهای دنیا در زمینه رشد اقتصادی قرار داد.
نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان فارس با اشاره به این که در دو سال اخیر علی‌رغم فشارهایی که بر مردم وارد شده است شاهد اقتصاد بدون نفت در کشور هستیم، افزود: اگر تحریم‌ها هم برداشته شود نباید به دنبال خام‌فروشی برویم و فرآوری را باید در دستور کار قرار دهیم.
** نباید نقش دولت در موفقیت‌ها را نادیده گرفت و هرجا مشکلی هست به پای دولت بگذاریم!
وی با بیان این که اگر کشور در سال‌های اخیر عملکرد موفقی داشته، این موضوع ناشی از پشتیبانی دولت بوده است، گفت: نمی‌توان در زمینه‌هایی که موفقیت داشته‌ایم نقش دولت را منکر شویم و هرجا مشکلی هست به پای دولت بگذاریم.
رحیمی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد از حرف‌های گروه های سیاسی مشترک است و برخی اختلافات نیز به دلیل حب نفس است، اظهار داشت: برخی احزاب و گروه های سیاسی به دلایل مختلف نتوانسته‌اند بدنه اجتماعی خود را فعال کنند ولی در عین حال تلاش کردیم دفاتر احزاب و سازمان‌های مردم نهاد در استان دایر شود و گروه‌هایی که قصد فعالیت داشتند با وسعت نظر زمینه حضور آنان را فراهم شده است.
** به جای حاشیه‌ها به حل مسائل استان پرداخته‌ایم
استاندارفارس با اشاره به این که مدیریت ارشد استان بدون توجه به حاشیه‌ها به دنبال پیگیری مسائل استان بوده است، ادامه داد: از همه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها برای کاهش مشکلات مردم استفاده کنیم؛ اگر هم‌افزایی و همدلی برای رفع مشکلات مردم وجود داشته باشد، موجب عاقبت به خیری برای همه ما خواهد شد.
نماینده عالی دولت در استان فارس با بیان این که آزادراه شیراز-اصفهان از ابتدای فعالیت یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار جذب کرده بود، افزود: با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزیر راه و شهرسازی و وزیر دفاع، یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه مصوب شد.
وی بهره‌برداری از خط دوم آبرسانی از سد درودزن به شیراز به عنوان یکی از آرزوهای مردم این شهر را از دیگر اقدامات مهم دولت تدبیر و امید برشمرد و گفت: ۶۰ میلیون مترمکعب سهمیه آب شیراز از سد درودزن است که در این طرح سه متر مکعب بر ثانیه آب منتقل می‌شود و فاز اول آن تا دوکوهک به بهره‌برداری رسید که ۷۵۰ لیتر آب به شیراز اضافه کرده است.
استاندارفارس با اشاره به افتتاح کارخانه آلومینیوم لامرد که رتبه ایران را از ۱۸ به ۱۴ در سطح جهان کاهش داد و ۳۰۰ تن شمش آلومینیوم را آماده صادرات کرده است، اظهار داشت: برای اولین بار در استان فارس شاهد تولید فولاد، گندله، آهن اسفنجی هستیم که در مرحله بعد به تولید کلاف آهنی نیز می‌رسد.
رحیمی با بیان این که کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد به عنوان بزرگ‌ترین کارخانه کربنات سدیم خاورمیانه اخیراً به بهره‌برداری رسیده است، گفت: بزرگ‌ترین کارخانه نوآوری کشور در شیراز تاسیس شده است که فعلا به دلیل شیوع کرونا، افتتاح نشده است.
** شوراها تلاش کنند از ظرفیت قانونی موجود استفاده حداکثری کنند
وی در ادامه با تاکید بر این که شوراهای اسلامی می‌توانند اعتمادآفرین بوده و واسطه دولت و مردم باشند، افزود: شوراها می‌توانند با ارزیابی و نظارت و ارائه راهکارهای علمی برای بهره‌گیری از توانمندی‌های پنهان و آشکار، موجب پیشرفت سریع‌تر کشور شوند.
استاندارفارس با تصریح تنگناهای قانونی شوراها، ادامه داد: اختیارات قانونی شوراها باید افزایش پیدا کند ولی فعلا باید از همین ظرفیت‌های قانونی موجود بیشترین استفاده صورت گیرد.
پایان/

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=7250

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.