• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 23 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
1

اجرای برنامه مراقبت از کودکان سرپرست از دست داده به دلیل کرونا

  • کد خبر : 71665
  • 05 شهریور 1402 - 8:07
اجرای برنامه مراقبت از کودکان سرپرست از دست داده به دلیل کرونا
استاد مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت استان فارس اعلام کرد که طرحی با عنوان «شناسایی، آسیب‌شناسی، طراحی و اجرای برنامه مراقبتی سلامت افراد زیر ۱۸ سال سرپرست از دست داده به دلیل کرونا» در این استان اجرایی شده است.

بهنام هنرور، امروز، شنبه، چهارم شهریور با بیان اینکه بر اساس برآوردها، حدود ۵۵۰ هزار کودک در کل کشور سرپرست خود را به دلیل شیوع کرونا ویروس از دست داده‌اند، گفت: تعداد این کودکان در فارس حدود ۳ تا ۴ هزار نفر تخمین زده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بعضی کودکان، هر دو سرپرست خود را براثر ابتلا به کروناویروس از دست داده‌اند، گفت: تاکنون اقدام موثر و همه جانبه‌ای در زمینه شناسایی و به ویژه مراقبت همه جانبه سلامت جسمی و روانی این کودکان و نوجوانان انجام نشده است.

هنرور گفت: بررسی شواهد نشان می‌دهد که تعدادی از این کودکان با انواع خشونت، بزهکاری، ترک مدرسه، افت تحصیلی، انواع گوناگون عوارض جسمی و روانی همچون خودکشی، اضطراب و افسردگی و عوارض ناشی از سوگ ناتمام از دست دادن والدین، مشکلات تغذیه‌ای و اقتصادی و فقر ناشی از بی‌سرپرستی و یا بدسرپرستی متعاقب فقدان یک و یا هر دو والد مواجه شده‌اند که اثرات کوتاه و درازمدت آن برای خود این کودکان، اطرافیان و جامعه غیرقابل جبران خواهد بود.

او با یادآوری اینکه هنوز و همچنان بیشتر توجه مسئولین و جامعه بر بیماری کرونا و پیشگیری و درمان آن متمرکز شده است، گفت: اگر برنامه‌ریزی مناسبی نداشته باشیم، عوارض این همه‌گیری در پساکرونا، متوجه کل جامعه خواهد بود.

هنرور خاطرنشان کرد: برای اولین بار در کشور با شناسایی، آسیب شناسی، طراحی و اجرای برنامه مراقبتی همه جانبه جسمی و به خصوص روانی برای این کودکان و به ویژه دانش آموزان در فارس، برای جلوگیری و یا کاهش عوارض همه‌گیری کووید۱۹ در دوران پساکرونا در دستور کار قرار گرفت که امیدواریم بتوان الگوی مناسبی برای اجرا در این زمینه در سطح کشور ارائه کنیم.

وی در ادامه افزود: تاکنون ۱۵۰ فرد زیر ۱۸ ساله که سرپرست خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند در شیراز و ۲۰۰ نفر در دیگر شهرستان‌های فارس شناسایی شده‌اند؛ برای این افراد بسته‌های حمایتی و مراقبتی جامع و کاملاً رایگان، شامل معاینه، خدمات و مشاوره‌های پزشکی و آزمایشگاهی، روانشناسی و روانپزشکی، تغذیه و تحصیلی پیش‌بینی و ارائه شده است.

عضو مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت فارس با اشاره به ادامه این طرح تا نیمه شهریور امسال، گفت: افراد می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از این ظرفیت، طی روزهای شنبه تا چهارشنبه با شماره‌ ۰۹۳۹۳۲۸۹۲۴۴ تماس گرفته یا پیامک ارسال کنند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=71665

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.