• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره؛

ظرفیت‌ها و توانمندی‌های سرمایه‌گذاری ایران در عراق هنوز ناشناخته است

  • کد خبر : 71527
  • 02 شهریور 1402 - 19:03
ظرفیت‌ها و توانمندی‌های سرمایه‌گذاری ایران در عراق هنوز ناشناخته است
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره با بیان اینکه خیلی از توانایی‌هایی که داریم در کشوری که می‌خواهیم نمایشگاه برگزار کنیم، مثل عراق، ناشناخته است.

علی عابدی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره در گفت‌وگو با خبرنگاران در شیراز، گفت: برای نشان دادن ظرفیت‌ها و شناختن فرصت‌ها، برنامه‌ها و راه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از این راه‌ها معرفی و به نمایش گذاشتن توانایی صنعتگران و تولیدکنندگان در معرض دید عموم و مصرف‌کنندگان است که یکی از این طریق که بتوان این توان و صنعت را معرفی کرد، برگزاری نمایشگاه‌هاست که در تبادل تجاری، اقتصادی و بازرگانی اقدام موثری است.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره با بیان اینکه خیلی از توانایی‌هایی که داریم در کشوری که می‌خواهیم نمایشگاه برگزار کنیم، مثل عراق، ناشناخته است، تصریح کرد: با توجه به سیاست‌های کلی نظام و سیاست دولت که ارتباط و توسعه روابط با کشور‌های همسایه بخصوص در ارتباط با مباحث اقتصادی است، تاکنون اقدام مؤثری نشده است که امیدواریم این نمایشگاه برای جامه عمل پوشاندن به سیاست‌های نظام باشد.

وی با بیان اینکه برگزاری این نمایشگاه می‌تواند راه‌های دیگر را هم نمایان کند، تصریح کرد: کشور عراق در سال ۶ میلیارد دلار تبادل تجاری دارد و از ۴۰ میلیون جمعیت، ۲۳ میلیون در تیک‌تاک، ۲۰ میلیون در فیس بوک، ۱۸ میلیون در اینستاگرام و ۱۰ میلیون در تلگرام حضور دارند که با توجه به پیشرفت تکنولوژی، نیازی به حضور فیزیکی نیست و ما می‌توانیم با برنامه و حضور در فضای مجازی، به بازاریابی در دنیا و بخصوص کشور‌های همسایه از جمله عراق اقدام کنیم.

به گفته عابدی، امروزه دیگر برای خرید جزئی‌ترین تا کلان‌ترین نیاز‌های روزمره، عموم مردم دنیا به اینترنت مراجعه می‌کنند و اینجاست که متأسفانه در مباحث مختلف از جمله گردشگری، توریسم درمانی و چه اقتصادی، کمترین کار را انجام داده‌ایم و لازم است با توجه به حضور پررنگ طرف مقابل در این فضا، بیشتر به این سمت برویم؛ بخصوص در موضوع توریسم درمانی با معرفی خدماتی که ارائه می‌دهیم.

وی با بیان اینکه وقتی ارائه خدمات صادقانه صورت بگیرد این افراد مُبَلّغ ما در کشورهایشان می‌شوند، تأکید کرد: باید خدمات را مناسب و خوب ارائه دهیم تا بتوانیم در بازار درمان و اقتصادی توان رقابت داشته باشیم.

عابدی با بیان اینکه ایران هنوز وارد میدان در این زمینه نشده است، تصریح کرد: در حال حاضر سیستمی برای سازماندهی توریسم درمانی در کشور نداریم که نیاز است در این زمینه برنامه‌ریزی کنیم.

وی با اشاره به وابستگی‌ها و اشتراکاتی که با کشور عراق داریم، ادامه داد: این‌ دو‌ کشور برای هم‌ مهم هستند و به همین دلیل مردم و تجار، ارتباطات خود را دارند و نیاز است یک ساماندهی و برنامه‌ریزی داشته باشیم تا نهایت بهره‌برداری را از این اشتراکات برای سرمایه‌گذاری و  فروش داشته باشیم؛ چراکه عراق با سرعت در راه پیشرفت است و هرکس در این تحولات حضور نداشته باشد، جا خواهد ماند.

عابدی با اشاره به اینکه مردم عراق هم حق دارند از توانایی‌های ما بهره‌مند شوند افزود: ما در طول ۴۴ سال تحریم در زمینه‌هایی مختلف، پیشرفت‌های خوبی داشتیم که بنا به گفته تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان عراقی، کیفیت تولیدات ایران در‌حد کشور‌های اروپایی با قیمت مناسب‌تری است.

وی تصریح کرد: کشور‌های دیگر بسته‌های تشویقی با ضمانت سرمایه و چنین مواردی دارند و ما هم باید از این بسته‌ها استفاده کنیم چراکه حضور این کشور برای سرمایه‌گذاری در ایران می‌تواند خیلی مؤثر باشد و با تضمین سرمایه، می‌تواند تشویق خوبی باشد.

به گفته سر کنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره، از ظرفیت دانش‌بنیان تاکنون آنطور که باید استفاده نشده و تولیدات این مراکز کم ارائه شده است.

محسن نهاوندی مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی فارس نیز در این همایش با اشاره به راه اندازی دفتر نمایشگاه بین المللی بصره با هدف تقویت مراودات و تعاملات تجاری – اقتصادی در شیراز، گفت: بر اساس سیاستگذاری‌های ملی و بین‌المللی برخی از مراکز نمایشگاهی ایران به عنوان پایلوت توسعه و ترویج زیرساخت‌های صادراتی در حال فعالیت هستند که نمایشگاه بین‌المللی فارس هم در زمره این نمایشگاه‌ها قرار دارد.

وی اضافه کرد: نمایشگاه‌ها در ترویج و توسعه صادرات غیرنفتی کشور، توسعه بازار داخلی، اشتغال‌زایی و انتقال تکنولوژی و دانش، هم‌افزایی صنایع و خدمات و صادرات نقش مهمی را ایفا می‌کند.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های فارس همچنین با اشاره به تأثیرگذاری نمایشگاه‌های خارجی در بحث توسعه تجارت، گفت: در حال حاضر در بحث توسعه تجارت در داخل در وضعیت نسبتاً خوبی قرار داریم، اما در بحث نمایشگاه‌های خارجی، با وجود تلاش‌ها، اقدامات مؤثری انجام نشده است.

محور اصلی این همایش؛ نمایشگاه‌های کشاورزی، دام، طیور و شیلات، نفت و تجارت عام بود که قرار است در آینده با محوریت شرکت نمایشگاه‌های بین المللی فارس در شهر بصره برگزار شود. در این همایش فرصت ها، چالش‌ها وظرفیت‌های صادرات و تجارت با استان بصره مورد بحث و بررسی قرار گرفت

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=71527

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.