• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس؛

افزایش ۳۰ درصدی صادرات محصولات کشاورزی از فارس

  • کد خبر : 69751
  • 14 مرداد 1402 - 17:28
افزایش ۳۰ درصدی صادرات محصولات کشاورزی از فارس
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس از صادرات بیش از ۲۱ هزار تنی محصولات بخش کشاورزی در سه ماهه امسال از گمرکات این استان خبر داد و گفت: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی افزایش ۳۰ درصدی یافته است.

مجتبی دهقان‌پور شنبه ۱۳ مرداد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه افزایش مذکور بدون در نظر گرفتن سهم قابل توجه محصولات سبزی و صیفی که عمدتا از گمرکات بوشهر و بندرعباس صادر می‌شود، است، عنوان کرد: ارزش دلاری این صادرات نیز ۲۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

او با بیان اینکه میزان ارزش محصولات صادر شده بخش کشاورزی فارس ۲۱ هزار و ۶۱۷ هزار دلار بوده است، اظهار کرد: سهم کالاهای صادراتی بخش کشاورزی نسبت به صادرات کل کالاهای غیرنفتی این استان به ترتیب از نظر وزنی و ارزشی معادل ۹ و ۱۱ درصد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه عمده کشورهای هدف صادرات شامل عراق، افغانستان، آلمان، ترکیه، پاکستان، قطر، کویت و امارات متحده عربی بوده، عنوان کرد: سهم صادرات محصولات مختلف کشاورزی از لحاظ وزنی به ترتیب شامل محصولات فرآوری شده در صنایع تبدیلی با ۸۵ درصد، محصولات باغی با پنج درصد، محصولات زراعی و دامی هر کدام با چهار درصد و محصولات شیلاتی با دو درصد می‌شود.

دهقان‌پور با بیان اینکه بیشترین سهم صادراتی از لحاظ ارزشی نیز به ترتیب متعلق به محصولات صنایع تبدیلی با ۸۶ درصد، محصولات باغی با شش درصد، محصولات دامی با پنج درصد، محصولات شیلاتی با دو درصد و محصولات زراعی با یک درصد است، اضافه کرد: عمده محصولات فرآوری شده شامل لبنیات، کشمش، خشکبار، خوراک دام، شیره شیرین بیان، رب گوجه فرنگی، عرقیات، آب میوه و سوسیس می‌شود.

او با اشاره به اینکه محصولات باغی صادر شده عمدتا شامل خرما، سیب، کیوی، گیاهان دارویی، انگور، فلفل، چغاله بادام، گل و غنچه بوده، گفت: گوشت مرغ، تخم مرغ، خوراک ماهیان سردآبی و گرمابی، هندوانه، بادمجان، خیارسبز، کلم و لوبیا بخشی دیگر از محصولات کشاورزی تولیدی کشاورزان استان فارس است که صادر شده است.

دهقان‌پور همچنین با تاکید بر تقش صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی در جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی، ایجاد ارزش افزوده، افزایش سطح درآمد روستاییان، بالا بردن بهره‌وری و افزایش سهم اشتغال صنعتی در مناطق روستایی، افزود: بدون تردید رونق صنایع تبدیلی یکی از سودمندترین ارتباطات بین دو بخش صنعت و کشاورزی است که در افزایش مبادلات تجاری بین‌المللی نقش بسزایی ایفاء می‌کند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=69751

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.