• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2
امام جمعه شیراز؛

باید حکومت قرانی را برای جهان تبیین کنیم

  • کد خبر : 69131
  • 06 مرداد 1402 - 19:11
باید حکومت قرانی را برای جهان تبیین کنیم
امام جمعه شیراز با بیان اینکه امام شناسی به واقع یک نوع فلسفه سیاست‌ورزی و حکومت در جامعه دینی است و ما وظیفه داریم که این نوع حکومت مطرح شده توسط اسلام و قرآن در مقابل سایر حکومت‌ها را برای جهانیان تبیین و همه تفهیم کنیم.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام ششم مرداد در خطبه‌های نماز جمعه عاشورایی شیراز، با بیان اینکه پایه و اصل انقلاب اسلامی، نهضت حسینی بوده و این در شعارهای سالهای اول انقلاب بسیار برجسته مشهود است، گفت: مسلما باورهایی که این انقلاب را به وجود آورده و استمرار می‌دهد، باورهایی‌ است که در نهضت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، مطرح شده است.

نماینده ولی فقیه در فارس با اشاره به اینکه در خطبه‌های نماز هفته‌های گذشته، مبحث امام شناسی، مطرح و دنبال شد، گفت: امام شناسی به واقع معنا، یک نوع از فلسفه سیاست ورزی و حکومت، در جامعه دینی است و ما باید این نوع حکومتی که قرآن و اسلام مطرح کرده را در مقابل انواع دیگر حکومت که در دنیا مطرح است بتوانیم به وضوع تبیین کنیم.

او با تاکید براینکه باید نقاط برتر این تفکر دینی و الهی بر همه انواع حکومت‌ها به خوبی نشان داده شود، به بخشی از نامه حضرت امام حسین(ع) به مردم کوفه نازل بر امام شناسی پرداخت و خاطرنشان کرد: بخش مهمی از جهاد تبیین که رهبر معظم فرمودند ناظر به همین نکات مربوط به امامت، ولایت و رهبری امت است.

امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه در نامه اباعبدالله الحسین(ع) به مردم کوفه نکات بسیاری وجود دارد، به سطر پایانی این نامه پرداخت و یادآور شد که حضرت اباعبدالله، در این نامه ۴ ویژگی برای امام مطرح فرمودند که عمل به قرآن، گرفتن عدالت با قوت، مجازات بر پایه حق و وقف تمام وجود خود برای خدا، این ویژگی‌هاست.

او در خصوص ویژگی اول، گفت: در جمله‌ای که امام حسین علیه السلام فرموده نکاتی را می‌توان استفاده کرد؛ اول اینکه قرآن کتاب حکومت و کتاب سیاست است و سیاست ما از دیانت ما جدا نیست؛ نگویند که قرآنت را بغل بگیر و کنار مسجد بشین و بخوان یا برای مرده‌ها بخوان، چکار به سیاست و حکومت دارید؟.

آیت‌الله دژکام خاطرنشان کرد: امام در منطق حسین ابن علی، کسی است که به قرآن عمل می‌کند، این قرآن باید فهمیده شود؛ قرآن از جامعه مسلمانان چه می‌خواهد؟ باید یک بار تلاش کرده و در این جوی که دشمنان در آن برای فروکاستن جایگاه قرآن تلاش گسترده‌ای می‌کنند، آن را به جامعه جهانی به خوبی معرفی کرده و اثبات کنیم که این کتاب، کتاب زندگی، سیاست، معنویت، اقتصاد و ارتباط با خداوند متعال است؛ همه ابعاد وجودی انسان به واسطه قرآن رشد می‌کند و بالا می‌رود.

امام جمعه شیراز همچنین گفت: امام حسین نفرمود امام کسی است که علم به کتاب دارد، دانش قرآن دارد؛ بلکه فرمود امام کسی است که به قرآن عمل می‌کند؛ داشتن دانش قرآنی لازمست، اما کافی نیست؛ دانستن یکی از شرایط عمل کردن به شمار می‌رود اما امام جامعه کسی‌ است که به قرآن عمل کند.

او با بیان اینکه برای اینکه قرآن عملیاتی شود باید چند مرحله را بگذرانیم، مرحله اول را دانش به این کتاب دانست و اینکه خدا چه می‌خواهد و ما در این زمینه الآن کجا هستیم؟، گفت: مگر نمی‌گوییم می‌خواهیم به انتقام خون حسین، زمینه را برای ظهور امام زمان(عج) فراهم کنیم، برای این مهم باید بدانیم که قرآن چه خواسته و دانش نسبت به معارف قرآنی در جامعه چه میزان است.

امام جمعه شیراز با تاکید براینکه آموزش و فهم معانی و مفاهیم قرآن باید عمومی شده و زمینه برای اجرای آنها فراهم شود، گفت: اگر می‌خواهیم که به قرآن عمل شود باید این خواست را به اشکال مختلف نشان دهیم، یکی از این اشکال همین عزاداری‌هاست؛ یکی از معانی سینه‌زنی و زنجیرزنی و سوگواری برای اباعبدالله، همین خواست عمل به قرآن است، می خواهیم بگوییم ما طرفدار حسین(ع) هستیم و آن امام خواستار عمل به قرآن بوده است.

او با بیان اینکه در جهان امروز که به دروغ پُز مردم سالاری را می‌دهند، برای ایستادن مقابل کفر و الحادی که قصد حاکم کردنش را دارند، باید عمل به قرآن را به جهانیان اعلام کنیم، گفت: این عزاداری‌هایی که همه شاهد بودید که پیروان اباعبدالله چه غوغایی به راه انداختند؛ یک معنا دارد و آن اینکه جهان استکبار و دشمنان خدا بدانند که این ملت به تبعیت از اباعبدالله تا پای خونش برای اجرای احکام الهی ایستاده است.

آیت‌الله دژکام به ۲ نکته در خطبه دوم پرداخت و گفت: مسئله اول، روز دوازدهم محرم، به حسب آنچه که در تقویم دینی مشهور است، روز شهادت امام سجاد است، مسلما ادب و احترام به ساحت امام چهارم می‌شود، اما یک روایت دیگر در باب شهادت امام سجاد ۲۵ محرم است. لذا برای آنکه بهتر و بیشتر به این مهم بپردازیم، روز ۲۵ محرم برای عرض ادب و ارادت به امام سجاد، انتخاب شده است.

نماینده ولی فقیه در فارس با اشاره به اینکه در شیراز، مراسم خطبه خوانی و عزاداری امام سجاد، روز ۲۵ محرم در حرم حضرت علی‌ابن حمزه(ع) برگزار می‌شود، از همه خواست که برای برگزاری هرچه باشکوهتر این مراسم تلاش و همراهی کنند.

آیت‌الله دژکام همچنین یادآور شد که روز سیزدهم محرم، روز خاکسپاری پیکر شهدای کربلا است، اهمیت برپایی مراسم در این روزرا یادآوری کرد و گفت: خوشبختانه در شیراز رسمی وجود دارد که عزاداران مسیر حرم شاهچراغ تا حرم امام زاده ابراهیم را در بزرگداشت این روز طی می‌کنند؛ لذا همگان برای پاسداشت و برگزاری هرچه بهتر این مناسبت همراهی داشته باشند.

امام جمعه شیراز با اشاره به بخشی از سخنان امام حسین(ع) در سفر به سمت کربلا، گفت: آمریکا و اسرائیل و همپیمانان آنان، حقوق بشر را بازیچه خود قرار داده و هروقت که می خواهند بر سر یک کشور اسلامی می‌کوبند، ما باید خطاب به آنان بگوئیم که اگر می‌خواهید حقوق بشر را یاد بگیرید، باید مکتب امام حسین(ع) را یاد بگیرید.

آیت‌الله دژکام گفت: متاسفانه آمریکا و اسرائیل در طول ۲۰ الی ۳۰ سال گذشته ظلمی نبوده که نسبت به مسلمانان نکرده باشند، در افغانستان، عراق، سوریه و البته در محوری ترین عرصه مقاومت، یعنی فلسطین خون چند مسلمان از چنگال اسرائیل و آمریکا می‌چکد؟ مکتب امام حسین علیه السلام، مبارزه با همه بی عدالتی، همه ظلم و همه عدم تقید به حق‌ها و همه استکبارها است، مکتب امام حسین مکتب مرگ بر آمریکا و اسرائیل است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=69131

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.