• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
2
تعزیه فرزندان بی سرپرست عطر یاس نبوی

اجرای تعزیه شور حسینی توسط فرزندان عطر یاس

  • کد خبر : 68974
  • 05 مرداد 1402 - 9:06
اجرای تعزیه شور حسینی توسط فرزندان عطر یاس
فرزندان عطر یاس نبوی با اجرای تعزیه شور حسینی یاد حضرت علی اصغر علیه السلام را گرامی داشتند .

به گزارش سحاب پرس به نقل از  روابط عمومی مرکز نگهداری از کودکان بی سرپرست عطر یاس نبوی فاطمه عسکری رئیس هیئت مدیره موسسه نگهداری از کودکان بی سرپرست عطر یاس نبوی گفت : تعزیه به معنای متعارف ، نمایشی است که در آن واقعه کربلا بدست افرادی که هر یک نقشی از شخصیت های اصلی را بر دوش دارند نشان داده می شود . نوعی نمایش مذهبی و سنتی ایرانی – شیعی ، بیشتر درباره شهادت امام حسین و مصائب اهل بیت است . واژه تعزیه در ریشه به معنای توصیه به صبر کردن ، خرسندی دادن و پرسش از بازماندگان در گذشتگان و در برخی مناطق ایران مانند خراسان به معنای مجلس ترحیم است .
برگزاری آیین تعزیه و شبیه خوانی به علت این که بصورت زنده برگزار می شود باعث تداعی شدن واقعه عاشورا در ذهن مخاطبان می شود و علاوه بر این به ترویج فرهنگ عاشورایی کمک بسیاری می کند اثرات تربیتی مناسبی نیز برای کودکان و نوجوانان بر جای می گذارد.

وی افزود : رکن اساسی مجالس تعزیه بر بنیاد فرهنگ عامه و بر زمینه اندیشه و احساس و اعتقادات عامه مردم کوچه و بازار بنیان گرفته است و ساخت و پرداختی ساده و زبان و بیانی روان و عامه فهم دارد، از این رو تعزیه نامه ها در زمره ادبیات عامه و در مجموع فرهنگ مردم قرار می گیرند .

وی افزود: در فرهنگ شهادت وارهیدگی از این جهان، حقیقت جویی، دلیری، ایثارگری و دادجویی و ارزش، و وابستگی به این جهان، حق کشی، جاه طلبی، خشونت، زورگویی، ستمگری و بی عدالتی  ضدارزش به شمار می روند.

عسکری گفت تعزیه در القای مجموعه این ارزشها و ضدارزشها به مردم و آموزش رفتار و خصائل سازگار با ارزشهای والای شهادت و تعیین یک هویت فرهنگی  در رفتار و اخلاق جمعی مردم جامعه نقشی سخت مؤثر داشت .
وی یکی از اهداف اجرای تعزیه توسط فرزندان مرکز را افزایش سطح فرهنگی و ارتقاء معنویت و توجه به تربیت صحیح دینی در این مرکز برشمرد و افزود برنامه شور حسینی هم یکی از برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در این راستا برای سومین سال متوالی توسط خیرین مشارکت و توسط فرزندان اجرا می شود .
عسکری در پایان از خیرین و خیراندیشان که مقدمات لازم ، مدیران مراکز و مربیان دو مرکز که اهتمام ویژه ای برای اجرای تعزیه امسال توسط کودکان بی سرپرست عطر یاس نبوی داشتند تقدیر و تشکر نمود.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=68974

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.