• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 22 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
0
اداره کل بهزیستی استان فارس

۷۰۹ نفر با اختلال اتیسم در فارس غربالگری شده‌اند

  • کد خبر : 92054
  • 14 فروردین 1403 - 18:46
۷۰۹ نفر با اختلال اتیسم در فارس غربالگری شده‌اند
هوشیار مدیرکل بهزیستی استان فارس گفت : در حال حاضر 2 مرکز در شهرستان شیراز به تعداد 110 نفر از کودکان این طیف در حال ارائه خدمات هستند و دو مرکز جدید هم در این شهرستان در حال راه‌اندازی هستند.

به گزارش سحاب پرس به نقل از روابط عمومی سازمان بهزیستی استان فارس، محمدرضا هوشیار اظهار داشت: بیش از ۲ هزار نفر نیز علاوه ‌بر این اختلال به دلیل بهره هوشی کمتر از ۷۰ و معلولیت ذهنی غالب به عنوان افراد دارای معلولیت ذهنی توسط بهزیستی فارس پذیرش شده‌اند.
وی با تصریح اینکه فرد دارای اختلال طیف اتیسم فردی است که در دو زمینه ارتباطات اجتماعی و رفتارها، علایق یا فعالیت‌های تکراری و محدود دارای اختلال است،‌ افزود: این افراد غالبا مشکلاتی در زمینه ارتباطات، اجتماعی شدن، علاقه محدود و رفتارهای تکراری دارا هستند.
مدیرکل بهزیستی فارس ادامه داد: همچنین این افراد مشکلاتی در عملکرد مغز و دستگاه عصبی دارند که همزمان با رشد فرد، بر هیجان، توانایی یادگیری و حافظه او تاثیر منفی می‌گذارد. ممکن است فرد مبتلا به اتیسم دارای هوش طبیعی باشد یا به همراه اتیسم معلولیت ذهنی نیز داشته باشد.
وی در خصوص نحوه پذیرش این افراد در بهزیستی گفت: افراد دارای اختلال طیف اتیسم با تشخیص کمیسیون پزشکی تعیین نوع و شدت معلولیت و یا ارائه گواهی روان‌پزشک و تایید توسط پایگاه غربالگری و تشخیص اختلال طیف اتیسم با اجرای آزمون تشخیصی در محدوده سنی  ۲ تا ۱۵سال در بخش آموزشی و توان‌بخشی پذیرش می‌شوند که در حال حاضر در استان فارس یک پایگاه غربالگری و تشخیص طیف اتیسم در شهرستان شیراز در حال فعالیت است.
هوشیار با بیان شعار سازمان بهزیستی کشور «اتیسم و رسالت اجتماعی همگان»، لینک ثبت‌نام سامانه غربالگری و تشخیص اختلال طیف اتیسم سازمان بهزیستی را autism.behzisti.net عنوان کرد.
مدیرکل بهزیستی فارس در خصوص خدمات مراکز روزانه تحت نظارت بهزیستی به افراد اتیسم گفت: در این مراکز به افراد دارای اختلال طیف اتیسم، به صورت روزانه خدمات توانبخشی، آموزشی، روانی اجتماعی و نیز خدمات فرهنگی-هنری و ورزشی و آموزشی به خانواده آنها ارائه می‌شود.
وی در تشریح خدمات توانبخشی آموزشی نیز بیان کرد: برای این منظور از رفتار درمانی، روش تعامل همه جانبه، شیوه‌های تقویت حسی ـ حرکتی، گفتاردرمانی، کاردرمانی، موسیقی درمانی، بازی درمانی،  ورزش و … استفاده می‌شود. خدمات توانبخشی روانی اجتماعی نیز شامل تلاش در جهت ایجاد بستر مناسب برای حضور فرد دارای اختلال طیف اتیسم در جامعه و فراهم آوردن شرایط زندگی عادی است که با آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش مهارت‌های خودیاری و آموزش ارتباط با دیگران انجام می‌شود.
هوشیار در پایان اظهار کرد: در حال حاضر ۲ مرکز در شهرستان شیراز به تعداد ۱۱۰ نفر از کودکان این طیف در حال ارائه خدمات هستند و دو مرکز جدید هم در این شهرستان در حال راه‌اندازی هستند.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=92054

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.