• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
4

سلامت الکترونیک و دلیل اهمیت آن

  • کد خبر : 68296
  • 25 تیر 1402 - 18:12
سلامت الکترونیک و دلیل اهمیت آن
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، استفاده مطلوب از ابزارهای نوین ارتباطی و فناوری اطلاعات در حفظ و ارتقاء سلامت جامعه را یک الزام دانست و ضرورت پرداختن هرچه بیشتر به این مبحث را متذکر شد.

دکتر لیلا عرفان‌نیا یکشنبه ۲۵ تیر به خبرنگاران گفت: رشد روزافزون فناوری اطلاعات، جنبه‌‎های مختلف زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده و انجام امور روزمره بدون استفاده از این ابزارها را دشوار کرده است.

عضو هیئت علمی گروه مدیریت اطلاعات سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ادامه داد: صنعت سلامت نیز با تاثیرپذیری از این پیشرفت ها، رشد قابل ملاحظه‌ای در عرصه‌های مختلف؛ از درمان گرفته تا آموزش را، تجربه می کند.

او ضمن بیان اینکه سلامت الکترونیک یا e-health، حوزه‌های گوناگون خدمات الکترونیک در نظام سلامت را به همراه دارد؛ گفت: ارائه انواع خدمات درمانی، بهداشتی و آموزشی از راه یکی از این موارد است، می‌توان ادعا کرد پزشکی از راه دور، بخش قابل ملاحظه‌ای از خدمات درمانی، از ویزیت گرفته تا تجویز دارو و پیگیری بیمار، را به خود اختصاص می دهد.

این عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی شیراز، گفت: خدمات مشاوره ای و بهداشتی پیشگیرانه در حوزه سلامت از راه دور، امکان توزیع عادلانه خدمات سلامت در دور دست ترین نقاط جغرافیایی را فراهم کرده است.

عرفان‌نیا همچنین با یادآوری اینکه در بحث آموزش هم این مبحث تاثیرات عمیق و گسترده‌ای داشته است، گفت: کارکنان ارائه دهنده خدمت و دانشجویان نظام مراقبت از طریق آموزش از راه دور تاثیر ارزشمندی بر ارتقای سواد سلامت جامعه گذاشته‌اند.

او ادامه داد: سلامت همراه به عنوان یکی دیگر از زیر مجموعه های سلامت الکترونیک با ضریب نفوذ بالای تلفن همراه در کشور، فرصت قابل ملاحظه ای را برای ارائه خدمات سلامت بر بستر تلفن های همراه ایجاد کرده است.

عرفان‌نیا با بیان اینکه خدمات مشاوره و یادآور، با استفاده از پیام های کوتاه از ساده ترین و پر کاربردترین خدمات در این حوزه است، گفت: نرم افزارهای سلامت محور از دیگر ابزارهای پر کاربردی است که علاوه بر حوزه های آموزشی، پیشگیری و پیگیری، حتی درمان نیز می تواند استفاده شود.

او گفت: پرونده های الکترونیک سلامت به عنوان مهمترین زیرساخت الکترونیک با جمع آوری و یکپارچه سازی اطلاعات سلامت افراد جامعه، منبع زیربنایی تحلیل وضعیت سلامت جامعه از طریق ابزارهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را فراهم می کند.

عضو هیئت علمی علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه ابزارهای پایش الکترونیک و تصمیم یار، با استفاده از این تحلیل ها امکان تسریع و بهبود تصمیم گیری را برای سیاستگذاران حوزه سلامت فراهم می کند، گفت: انقلاب صنعتی چهارم که با رشد افزون داده ها و فناوری اطلاعات بر بستر اینترنت ایجاد شده، منجر به انقلاب چهارم در نظام سلامت شده است.

عرفان‌نیا خاطرنشان کرد: بدون شک شناخت و فرصت ها، کاربردها و چالش های این ابزارها گام اولیه در به کارگیری ایمن این ابزارهای قدرتمند در نظام سلامت است که به همراه توسعه و تقویت زیرساخت های سخت افزاری، نرم افزاری و منابع انسانی فرصت بی نظیر بهره گیری از قابلیت سلامت الکترونیک در راستای ارتقای سلامت جامعه را به همراه دارد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=68296

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.