• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2

نشست سالانه مسئولان و مداحان هیئات مذهبی شیراز برگزار شد

  • کد خبر : 68124
  • 23 تیر 1402 - 10:26
نشست سالانه مسئولان و مداحان هیئات مذهبی شیراز برگزار شد
گردهمایی سالانه مسئولان و مداحان هیئات مذهبی شیراز با حضور سفیر حرم مطهر اباعبدالله حسین (ع) برگزار شد.

گردهمایی سالانه مسئولان و مداحان هیئات مذهبی شیراز با حضور سفیر حرم مطهر اباعبدالله حسین (ع) برگزار شد.

رئیس شورای هیئات مذهبی فارس عصر پنج‌شنبه ۲۲ تیرماه در این گردهمایی گفت: امسال باتوجه به اتفاقات تلخی که در کشور افتاده مراسم‌های عزاداری با حساسیت‌های بیشتری برگزار می‌شود.

رضا محمدیان با بیان اینکه روایات یکی از بخش‌های مهم هیئات است، افزود: این موضوع باید از طریق هنر و رسانه‌ها مورد توجه قرار گیرد، چرا که امروز شاهد تحریف وقایع هستیم و به گفته مقام معظم رهبری بهترین کانون برای جهاد تبیین هیئات مذهبی است، لذا این رسالت ما است و تعریف آن به عهده مداحان است.

او ادامه داد: تقویت اراده نیز با تغییر سبک زندگی معنی خود را عوض کرده که با جهاد تبیین در هیئات مذهبی می‌تواند در تقویت سبک زندگی اسلامی و ایرانی شکل گیرد.

محمدیان با بیان اینکه ناامید کردن مردم سبب ضعف اراده می‌شود، تصریح کرد: هیئت مذهبی بهترین جایگاهی است که جوانان برای تقویت اراده و امید به آن می‌توانند رجوع کنند.

او با بیان اینکه در هیئت‌ها یا کمترین امکانات بزرگترین اتفاق‌ها رخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: هیئت‌ها بدون بودجه دولتی با حداقل حمایت‌ها کارهای بزرگی را در زمان کرونا، پشتیبانی از محرومان، گروه‌های جهادی و غیره را انجام داده‌اند که نشان از اهمیت جایگاه، شبکه سازی و نظم در هیئات است.

رئیس شورای هیئات مذهبی فارس با اشاره به فعالیت‌ها و ویژگی‌های هیئت‌ها، خاطرنشان کرد: مسئولانی که خوب کار می‌کنند قطعا هیئتی هستند.

دستگاه امام حسین بدهکار هیچکس نیست

او با بیان اینکه اشکال امروز کشور ما با وجود تمام منابع، مسئولانی هستند که تفکر و مرام امام حسینی ندارند و با آقازادگی بالا آمدند و سبب مشکلاتی می‌شوند، گفت: دستگاه امام حسین بدهکار هیچکس نیست و برای همه چند برابر جبران خواهد کرد.

محمدیان متذکر شد: حادثه تلخ حرم شاهچراغ (ع) حساسیت‌ها را زیاد کرده است. حضور افراد بی حجاب در حاشیه مراسم‌ها باید مدیرت شود تا درگیر مباحث حاشیه‌ای نشویم.

لزوم حرکت پرچم امام حسین(ع) در محلات

در ادامه این گردهمایی آیت‌الله لطف الله دژکام، نماینده ولی‌فقیه در فارس نیز با بیان اینکه امیدواریم امسال بهتر از سالهای قبل در اقامه عزای حسینی موفق عمل کنیم، گفت: اعضای هیئات چون در دستگاه امام حسین (ع) حضور داشتند به تمام قوانین و هشدارها آشنا هستند و بیان برخی از صحبت‌ها برای یادآوری برای بهتر اجرا شدن مراسم‌ها است.

او افزود: با توجه به چند سال درگیری بیماری کرونا لطمه ای به بیرون آمدن هیئت‌ها ایجاد شده است که باید جبران شود.ما در گذشته دسته‌روی هیئات را در شیراز داشتیم که محدود شده بود و امسال مسئولان هیئات و روحانیت مساجد محلات برای احیای این موضوع برنامه ریزی انجام داده‌اند، بنابراین ممکن است هر شبی از یک مجله تقاضای حرکت خواسته شود که باید اجابت شود و این موضوع نیازمند هماهنگی زیاد است.

امام جمعه شیراز با تاکید بر لزوم حرکت پرچم امام حسین(ع) در محلات متذکر شد: این برج‌های حاصل از مدیریت مدرن به گونه‌ای است که همسایه از همسایه خبر ندارد اما حرکت پرچم امام حسین (ع) دل را زنده نگه می‌دارد، بنابراین بر روی حرکت هیئات در محلات توجه ویژه داشته باشیم.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه ما حرم سوم اهل بیت (ع) تاکید کرد: برنامه ریزی برای مراسم و عزاداری ها باید به گونه‌ای باشد که مشخص شود که این شهر متعلق به امام حسین (ع) است.

برگزاری نمایشگاه «ایمان و امید» در موزه دفاع مقدس

سردار سعید کوشکی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس نیز در این مراسم با بیان اینکه شهدا تمام هستی خود را فدا کردند تا اسلام سرزمین اسلام باقی بمانند، گفت: میزبانی از مداحان و نوکران امام حسین (ع) برای ما افتخار است، باید قدر این پرچم داری را بدانیم، خیلی‌ها آرزو دارند تا در این مجلس‌ها و مراسم حضور داشته باشند و مهمان شهدای دفاع مقدس و شهدای گمنام باشند و این افتخار امروز قسمت شما شده است.

بیان سبک زندگی شهدا در مراسم‌های عزاداری

او  افزود: به گفته مقام معظم رهبری علت تمام دشمنی‌های استکبار علیه جمهوری اسلامی، پیشرفت اسلام و اهترار پرچم اسلام اهل بیت (ع) توسط مداحان و خادمان است، پیشنهاد می‌کنیم ۱۰ دقیقه سبک زندگی شهدای محلات یا وصیت نامه آنها در هیئات مطرح شود.

کوشکی با بیان اینکه ۴۰۰ دانش آموز با حجاب کم به این مجموعه آمدند اما با شنیدن صحبت‌های راویان دفاع مقدس متقلب شده و اشک می‌ریختند، تصریح کرد: نمایشگاه «ایمان و امید» در موزه دفاع مقدس برگزار می شود تا مکانی برای دوری جوانان از تهاجم فرهنگی دشمنان شود.

لزوم اجرای هشدارهای پلیس توسط هیئات مذهبی

در ادامه رئیس پلیس شیراز، سرهنگ فرح شجاعی با تاکید بر لزوم ایجاد نظم در هیئات مذهبی گفت: منشور اخلاقی و رفتاری را شورای هیئات مذهبی اطلاع رسانی کنند تا با این آگاهی بخشی شاهد نظم پذیری و مشترک هیئات باشیم.

او با اشاره به مشخص شدن باتوق‌ها در ماه محرم و صفر، تاکید کرد: جانمایی خیلی مهم است که در صورت نامناسب بودن ممکن است سبب ایجاد مشکلاتی مانند تجمع و ایجاد ترافیک و غیره سود، باید در جاهایی که علاوه بر استفاده از فضا مزاحمتی برای شهروندان ایجاد نکند.

شجاعی خاطرنشان کرد: زمان بندی برگزاری مراسم باید هماهنگ بین هیئات، شورا و پلیس باشد.گاهی یک توقف سبب ایجاد ترافیک و مشکلات حاشیه‌ای و ممکن است سبب مزاحمت برای بیماران و شهروندان شود، لذا باید نسبت به سرعت هیئات برنامه ریزی شود.

او ادامه داد: همچنین سیستم‌های هوشیاری در ابتدا و انتهای هیئات نصب شود، تابلوهایی تعبیه شود تا شاهد تصادف و مشکلات دیگر نباشیم.

شجاعی با بیان اینکه به روسای کلانتری‌ها ابلاغ شده تا جلسات تعاملی و چهره به چهره با هیئات برگزار شود، گفت: ارتباط گیری هیئت‌ها و توجه به توصیه‌های می‌تواند سبب ایجاد امنیت و نظم شود.

رئیس پلیس شیراز همچنین بر نصب مجوزها در باتوق ها تاکید کرد و افزود: انظباط پذیری بخشی از مار ارزشی ما است بنابراین جانمایی‌ها و نصب تابلوهای هشداری باید در اولویت قرار گیرد. همچنین اسامی تمام هیئات و مسئول آنها در اختیار پلیس و مسئولان قرار گیرد.

شجاعی متذکر شد: با توجه به شرایط پیش رو باید نذری ها شناسنامه دار شوند تا از اقدام‌های بیوتروریستی جلوگیری شود، با این کار می‌توان از بروز مشکلات در این زمینه هم جلوگیری کرد.

پوشش دو برابری مراسم های عزاداری امام حسین (ع) توسط صدا و سیما

احمد پهلوانیان، مدیرکل صدا و سیما فارس نیز در این مراسم، با بیان اینکه در اندیشه دینی ما باید در حزن اهل بیت (ع) باید حزن داشته باشیم و در شادی آنها شاد، گفت: اما در مورد امام حسین (ع) اقامه عزای ایشان تأکید شده است.

او تاکید کرد: اقامه عزای حسین فقط معنای عزاداری نیست بلکه به معنای بزرگداشت عزا در پیش چشم مردم است. اقامه این عزاداری زمانی تحقق پیدا میدکنند که به رسانه پیوند بخورد.

پهلوانیان ادامه داد: وقتی این عزاداری جلوس چشم تمام مردم قرار بگیرد ما می‌توانیم ادعا کنیم عزای امام حسین (ع) اقامه شود.

او با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به شیراز، عنوان کرد: در سفر رهبری هویت تاریخی شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) دوباره مطرح شد، این لقب با عزاداری باشکوه و یکپارچه در سومین حرم اهل بیت (ع) در پیش چشم مردم دنیا محقق می‌شود.

مدیرکل صدا و سیمای فارس با اعلام آمادگی کامل برای پوشش عزاداری امام حسین (ع)، تاکید کرد: ما برای نمایش مراسم‌ها نیازمند همکاری و راهنمایی هیئات مذهبی هستیم، ما امسال دو برابر پوشش مراسم‌ها را داریم اما بیشتر از این نیز می‌تواند اتفاق بیفتد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=68124

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.