• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 2 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
8

اولین نشست معرفی پروژه رصدخانه شهری شهرداری شیراز با سازمانهای همکار در مدیریت شهری برگزار شد

  • کد خبر : 6798
  • 12 مرداد 1399 - 6:34
اولین نشست معرفی پروژه رصدخانه شهری شهرداری شیراز با سازمانهای همکار در مدیریت شهری برگزار شد
نخستین نشست مشترک شهرداری با سایر سازمان ها و ادارات در خصوص راه اندازی رصدخانه­ شهری در محل سالن جلسات شهرداری مرکزی برگزار گردید.

در این جلسه که با حضور معاون شهرسازی و معماری و مدیر کل امور شهرسازی شهرداری شیراز و نیز مدیران و معاونین ستادی از استانداری، اتاق اصناف، سازمان های امور مالیاتی، تامین اجتماعی، ثبت اسناد و املاک، میراث فرهنگی، اداره کل پست و شرکت های توزیع آب، برق و گاز شیراز و جمعی از مشاوران برگزار گردید، زیرساخت های لازم برای راه اندازی رصدخانه شهری شیراز و ایجاد پنجره­ واحد شهری جهت دستیابی به مدیریت یکپارچه شهری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای جلسه مهندس جواد بهادری معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز، به عنوان دبیر جلسه، رصدخانه شهری را یک پروژه­ مهم و تاثیرگذار معرفی کرد که در راستای مدیریت یکپارچه و هماهنگ شهری باید راه اندازی شود و فعالیت کند.

    درادامه­ جلسه­ ، دکتر ناصر رضایی مدیر کل شهرسازی شهرداری شیراز، اظهار کرد که راه اندازی رصدخانه در راستای مدیریت یکپارچه شهری، دارای دستاوردهای زیادی برای همه­ ارگان­ها، شهروندان و در مجموع مدیریت شهری خواهد بود.

وی اضافه نمود که در چارچوب پنجره واحد شهری ارگان­های مختلف می­توانند برمبنای لایه­ های تولیدی خود وارد این مجموعه شده و به عنوان عضوی از گروه تصمیم­ سازی و تصمیم ­گیری رصدخانه خواهند بود که به اشتراک­ گذاری اطلاعات خودشان، می­توانند از اطلاعات سازمان­های دیگر نیز بهره­ برداری کنند.

در ادامه مهندس نعمتی مشاور پروژه، ضمن بیان کلیاتی را در خصوص پروژه رصدخانه و مفاهیم «پنجره واحد شهری» به سه چالش مهم و تاثیرگذار بر تحقق اهداف پروژه و نحوه­­ی تعامل سازمان اشاره نمود ؛ بحث نخست در زمینه تدابیر، فرایندها و فناوری رصدخانه در خصوص حفظ امنیت و محرمانگی اطلاعات به اشتراک گذاشته شده توسط سازمان ها مطرح گردید. بحث دوم پیرامون نحوه­ به اشتراک گذاری اطلاعات و امکانات و سرویس ­های برنامه ریزی و طراحی شده­­ای که رصدخانه در این زمینه در اختیار سازمان های مختلف قرار می دهد مطرح گردید. در بحث سوم پیرامون نحوه و فرایندهای به­روزرسانی اطلاعات، این موضوع را یادآور شد که فرایند به روز رسانی اطلاعات به صورت خودکار از طریق منابع موجود در سازمانهای همگرا انجام پذیرفته و منابع خوداظهاری حذف خواهد گردید و از این طریق خطاهای به­روزرسانی و نیز هزینه های جمع آوری و نگهداری اطلاعات بسیار کاهش یافته و بر اساس بهبود فرایندها و کاهش بسیاری از استعلامات، هزینه های عمومی شهروندان نیز کاهش خواهد یافت.

در ادامه مهندس مسعودی معاون سازمان امور مالیاتی استان ضمن تقدیر از شروع این پروژه در سطح کلان، خاطر نشان کردند که با توجه به محدودیت ها و موانعی که در ساختارهای سازمانی وجود دارد، باید در رصدخانه و پروژه پنجره واحد شهری راهکارها و تدابیر مناسبی برای ایجاد ارتباط موثر و صحیح میان سازمان ها اندیشیده شود و لازمه این امر این است که ابتدا ساختارهای هر سازمان به دقت مورد بررسی قرار گرفته و ضمن تعیین میزان ثبات و پیاداری پروژه، دستاوردها و مزایایی که در پایان اجرای کامل پروژه برای هر سازمان سرمایه گذار حاصل می شود، بطور دقیق مشخص و تبیین شود.

پس از آن مهندس نجاری رییس اداره کدگذاری اداره کل پست استان فارس، ضمن بیان این نکته که راه اندازی رصدخانه و ایجاد پنجره واحد شهری در آینده منافع قابل توجهی برای همه سازمان ها در بر خواهد داشت، به این موضوع مهم اشاره نمودند که اطلاعات در حوزه های مختلف باید به موقع و بصورت مستمر به ­روز رسانی شود و از آنجایی که هزینه های به ­روزرسانی برای سازمان ها بسیار زیاد است، اگر نهادی مانند رصدخانه بستری را فراهم نماید که اطلاعات در آن از طریق هم افزایی و بصورت خودکار و با رعایت پروتکل های مشخص برای تامین امنیت داده ها به­ روز رسانی شود، همه سازمانها می توانند از مزایای آن منتفع خواهند شد.

در ادامه مهندس مهرتاش نایب رییس اتاق اصناف چنین مطرح نمود که با توجه به هزینه بالا به هنگام سازی حجم اطلاعات موجود در هرسازمان، انتظار ما از رصدخانه شهری و پروژه پنجره واحد شهری در واقع پایداری و به روز بودن بستر اطلاعاتی است که در مقابل اشتراک منابع در اختیار سازمان ها قرار می گیرد.

وی همچنین در ادامه بیان کرد که ارائه­ امکانات تصویری و داده های مکان مبنا با ساختار مناسب می تواند به سازمانها در به­روز رسانی، تصحیح و پایش اطلاعات کمک نماید.

سپس طهماسبی از اداره بازرسی کارگاه­ها در سازمان تامین اجتماعی ضمن تقدیر از شروع یک حرکت بنیادین در راستای مدیریت یکپارچه کلانشهر شیراز بیان نمود که استفاده از تجارب موفق مدیریت شهری کلانشهرهای سایر کشورها در این زمینه بسیار راهگشا خواهد بود، چرا که انجام این پروژه به صورت آزمون و خطا باعث استهلاک انگیزه و اشتیاق سازمانها خواهد شد. او همچنین به ضرورت ایجاد یک بستر مناسب برای یکسان سازی ساختار اطلاعات در سازمان ها جهت تسهیل به اشتراک گذاری اطلاعات اشاره و تاکید نمود.

 در ادامه صفرپور مدیر فناوری اطلاعات شرکت آب منطقه­ ای فارس، ضمن تشکر از معرفی جامع رصدخانه شهری شهرداری شیراز بیان نمود که بستر فیزیکی، سخت افزاری و نرم افزاری مناسبی باید برای تعامل موثر سازمان ها ایجاد شود و همچنین در این راستا بایستی از هر ارگان اقلام آماری تاثیر گذار در تصمیمات مدیریت شهری و گزارشات شهری درخواست شود و این اقلام آماری در چارچوب رصدخانه به هر ارگان متقاضی قابل ارائه و گزارش باشد.

    در پایان مهندس حیدری فرد  معاون مدیر کل فناوری اطلاعات و شبکه دولت استانداری فارس، اظهار کرد که اگر فاز پایلوت پروژه با موفقیت انجام شود، شاید بتوان از ظرفیت­های کارگروه توسعه استان و شورای برنامه­ ریزی استفاده کرد و تصمیمات جلسات این پروژه را مصوب نمود و از مسکوت ماندن ادامه­ روند اجرای پروژه با تغییرات مدیریتی و سیاستی در سال­های بعد جلوگیری کرد. در زمینه­ ی امنیت اطلاعات نیز می­توان از ظرفیت لایه­ های اطلاعات پدافند غیرعامل استانداری استفاده کرد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=6798

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.