• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1

شناسایی الگوهای سبک زندگی سلامت محور جوانان فارس توسط جهاددانشگاهی

  • کد خبر : 66581
  • 03 تیر 1402 - 22:38
شناسایی الگوهای سبک زندگی سلامت محور جوانان فارس توسط جهاددانشگاهی
عضو هیات علمی و مدیر گروه علوم رفتاری معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی فارس، گفت: الگوهای سبک زندگی سلامت محور جوانان این استان توسط این نهاد شناسایی شده است.

صدیقه البرزی شنبه ۳ تیر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سبک زندگی سلامت رفتارهای مختلفی نظیر؛ تغذیه، فعالیت بدنی، بهداشت فردی، ایمنی رانندگی، خواب مناسب، مدیریت استرس و اجتناب از رفتارهایی چون مصرف دخانیات، الکل و مواد مخدر را در برمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه  اگر چه افراد تا اندازه­ای قدرت انتخاب رفتارهای سبک زندگی سلامت را دارند ولی عوامل ساختاری و بیرونی تأثیر به مراتب بیشتری بر سبک زندگی سلامت دارد، افزود: این پژوهش بر مبنای نظریه سبک زندگی سلامت “ویلیام کاکرهام” طراحی شده که خود متأثر نظریات “وبر” و “بوردیو” است.

مدیرگروه علوم رفتاری معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی فارس و مجری این طرح اضافه کرد: جامعه آماری در مطالعه مذکور، زنان و مردان ۱۸ تا ۳۵ ساله ساکن نقاط شهری، روستایی و عشایر استان فارس بودند و پس از جمع‌­آوری اطلاعات از نمونه مورد بررسی، داده‌­ها توسط کارشناسان تحلیل شده است.

او ادامه داد: یافته‌­های پژوهش نشان داد که الگوی کلی سبک زندگی سلامت جوانان ساکن شهر و روستا به این صورت است که زنان، جوان‌تر (نزدیک به ۱۸ سال)، افراد ساکن شهر، با تحصیلات دانشگاهی بالاتر و تحصیلات بالاتر والدین، زنان و مردان متأهل و شاغل، افراد دارای درآمد بالای خانوار و تسهیلات زندگی بیشتر و تحت پوشش بیمه درمانی از سبک زندگی بالاتری برخوردارند. همچنین جوانانی با مشارکت اجتماعی، اعتماد اجتماعی، روابط اجتماعی، صمیمیت و سرمایه فرهنگی بالاتر نیز در مقایسه با سایرین سبک زندگی سالم­تری دارند.

عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی فارس ادامه داد: در مقابل، مردان مسن‌تر (نزدیک به ۳۵ سال) جوانان ساکن روستا، با تحصیلات اندک خود و والدین، بدون همسر، بیکار، با درآمد کم خانوار، بدون بیمه درمانی و تسهیلات زندگی کمتر، با مشارکت اجتماعی، اعتماد اجتماعی، روابط اجتماعی، صمیمیت و سرمایه فرهنگی پایین‌تر دارای سبک زندگی سلامت­‌محور ضعیف­تری هستند.

البرزی گفت: مدل نهایی تبیین سبک زندگی سلامت جوانان ساکن شهر و روستا نشان داد که سن، جنسیت، تجربه بیماری فرد، وضع شغلی، تسهیلات زندگی، بیمه درمانی، سرمایه اجتماعی، تحصیلات فرد و والدین، سرمایه فرهنگی مرتبط با سلامت، هنجارهای مرتبط با سلامت، محل سکونت، قومیت و درآمد خانوار بر سبک زندگی سلامت جوانان تأثیر دارد.

مدیر گروه علوم رفتاری معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی فارس افزود: نتایج بخش عشایری که به دلیل ماهیت متفاوت زندگی آن‌ها با جامعه شهری و حتی روستایی به طور مجزا مورد تحلیل آماری قرار گرفت نشان داد که زنان جوان‌تر (نزدیک به ۱۸ سال) با تحصیلات دانشگاهی بالاتر، مجرد، خانه­‌دار، با درآمد بالای خانوار، دارای بیمه درمانی و تسهیلات زندگی بیشتر، دارای مشارکت اجتماعی، روابط اجتماعی، صمیمیت و سرمایه فرهنگی بالاتر از سبک زندگی سالم­تری برخوردارند.

به گفته وی، مدل نهایی تبیین سبک زندگی سلامت عشایری نشان داد که سن، جنسیت، وضع تأهل، تسهیلات زندگی، بیمه درمانی، سرمایه اجتماعی، تحصیلات فرد، دسترسی به اینترنت، سرمایه فرهنگی مرتبط با سلامت، هنجارهای مرتبط با سلامت، قومیت و درآمد خانوار بر سبک زندگی سلامت عشایری تأثیر دارد. این عوامل در مجموع حدود ۲۰ درصد از تغییرات سبک زندگی سلامت عشایری را تبیین کرد.

البرزی به اهمیت آموزش و ارتقای آگاهی در زمینه سبک زندگی سلامت­ محور به ویژه در جامعه روستایی و عشایری اشاره و اضافه کرد: با توجه به ارتباط قوی سرمایه اجتماعی و سرمایه فرهنگی مرتبط با سلامت با سبک و سیاقی که افراد در زندگی اتخاذ می‌­کنند و این سبک و سیاق می‌تواند به گونه بارزی در سلامت آن‌ها اثرگذار باشد، ضروریست که از سوی مسئولان مربوطه و سیاستگذاران، تلاش بیشتری برای تقویت و ارتقای این سرمایه­‌ها انجام شود.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=66581

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.