• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2
رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم؛

فرهنگ ارزیابی عملکرد مدیران در آموزش عالی باید نهادینه شود

  • کد خبر : 63512
  • 24 اردیبهشت 1402 - 13:15
فرهنگ ارزیابی عملکرد مدیران در آموزش عالی باید نهادینه شود
رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، با اشاره به اهمیت ارزیابی عملکرد گفت: باید فرهنگ ارزیابی عملکرد مدیران در آموزش عالی نهادینه شود.

به گزارش سحاب پرس، روح‌الله رازینی در  در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور در شیراز، فرایندی از سنجش شایستگی و ارزیابی عملکرد رؤسای دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری ارائه کرد و گفت: ارزیابی رؤسای دانشگاه‌ها با هدف پیگیری اولویت‌های استراتژیک توسط رؤسا، جریان‌سازی اولویت‌های راهبردی، ثبت تجربه و مدیریت دانش و ارج نهادن به مدیریت موفق و توسعه توانمندی انجام شده است.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم افزود: فرایند اجرایی، در ۱۰ محور انجام شد و برای همین منظور سه کمیته شکل گرفت.

رازینی گفت: از مجموع دانشگاه‌ها ۹۵ دانشگاه یعنی ۸۵ درصد گزارش عملکرد فرستادند. ۲۰ موسسه پژوهشی یعنی ۶۲ درصد نیز چنین گزارشی را ارسال کردند و به طور کلی ۱۳۶ مرکز یعنی ۷۸ درصد گزارش ارسال کردند.

وی ادامه داد: حجم گزارش عملکردها حدود ۱۵۰۰ صفحه بود و تعداد ارزیابی خوداظهاری ۱۸ نفر و تعداد ارزیابی ستادی ۱۳ نفر بودند و بازخوردهای عملکردی را ارائه کردند.

به گفته وی، رؤسای با مدت مدیریت یکسال و بیشتر در قلمرو ارزیابی بودند. دو نوع خروجی داشتیم یکی براساس محورها ۹ رئیس در ناحیه سبز قرار گرفتند و ۵۸ نفر در ناحیه زرد و ۲۵ نفر در ناحیه قرمز قرار گرفتند. خروجی دوم بر اساس رؤسای مؤسسات گرفته شد. یعنی در ۱۰ محور یک رئیس موسسه چه وضعیتی دارد.

رازینی در ادامه به دستاوردها اشاره کرد و گفت: مشارکت متواضعانه، مسئولانه و قابل قبول رؤسای دانشگاه‌ها مهمترین دستاورد این ارزیابی بود. علاوه بر این همراهی همدلانه مدیران، تجربه ای جدید، قرار گرفتن در مجموعه دستگاه‌های پیشرو و رصد نظام‌مند بخشی از اولویت‌های دولت و برنامه‌های وازرت دیگر دستاوردهای اصلی فرایند ارزیابی بود.

وی با اشاره به اینکه نتایج ارزیابی رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی و پژوهشی بازخورد خوبی داشته است، افزود: مسیر پیش رو اذعان به نواقص و ضرورت بهبود الگو در ابعاد مختلف، مدیریت دانش و انتشار تجربیات، برنامه ریزی برای توانمندسازی، توسعه ارزیابی بر اساس نظرات همه ذینفعان، ضرورت حمایت و استمرار رویکرد همدلانه و استقرار و تقویت سایر زیرنام های مدیریت حرفه ای در آموزش عالی را دنبال می کند.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، این مقام مسئول ادامه داد: در نهایت شایسته سالاری از ارزش‌های کلیدی مدیر مؤمن انقلابی است و ازیابی عملکرد لازمه شایسته‌یابی، شایسته‌گزینی و شایسته‌سالاری است. ارزیابی عملکرد گام نخست در یک راه است که جز با مشارکت و همدلی ذینفعان طی نمی شود. ارزیابی عملکرد صحیح، تعالی و بهبود دهنده و تکلیفی فرصت ساز، رشد دهنده و سازنده باری فرد و سازمان است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=63512

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.