• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
2
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛

می‌توان دوران سالمندی موفقی داشت

  • کد خبر : 62656
  • 11 اردیبهشت 1402 - 16:53
می‌توان دوران سالمندی موفقی داشت
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه سالمندی را می‌توان به دورانی موفق و اثرگذار تبدیل کرد، راهکارهایی برای دستیابی به این موفقیت را بیان کرد.

دکتر عبدالرحیم اسداللهی دوشنبه ۱۱ اردیبهشت و به مناسبت هفته ملی سلامت، به خبرنگاران گفت: افزایش امید به زندگی و کاهش میزان باروری باعث افزایش تعداد افراد سالمند در سراسر جهان شده، به گونه‌ای که پیر شدن جمعیت به یکی از مهمترین چالش های بهداشت عمومی در قرن کنونی تبدیل گشته است.

او ادامه داد: موفقیت در دوران سالمندی به چه معناست و چگونه می توان حتی در سنین بالا با انگیزه و خوش بین بود؟ سالمندی موفق یک سازه اجتماعی و فرهنگی است، سالمندی موفق را نمی توان تقلید از جوانی دانست؛ بلکه باید با این رویکرد مورد توجه قرار گیرد که به معنی درگیر کردن فعال خود با مردم، گروه ها، فعالیت ها و در مجموع، درگیر کردن خود با زندگی است.

عضو هیئت علمی گروه سلامت سالمندی دانشکده بهداشت شیراز افزود: امید به زندگی و کیفیت آن در سالمندان برای حفظ سلامت جسمی و روانی بسیار مهم است. سرمایه اجتماعی به عنوان متغیر مستقل، سالمندی موفق را به عنوان متغیری وابسته تحت تاثیر قابل توجهی قرار می دهد.

او با بیان اینکه ۳ عامل که تاثیری معنادار در سالمندی موفق دارند شامل “سرمایه اجتماعی”، “تحصیلات” و “زندگی با همبستگان” است، به بحث سالمندی فعال (AHA)، پرداخت و گفت: منظور از واژه فعال نه تنها ادامه فعالیت بدنی و مشارکت در نیروی کار، بلکه تداوم مشارکت در اجتماع، سیاست، فرهنگ، معنویت و امور شهروندی است.

این استاد دانشگاه ضمن اشاره به اینکه پنج دلیل عمده برای سیاست گذاران وجود دارد که مفهوم سالمندی فعال را با علاقه دنبال کنند، گفت: این دلایل شامل پیر شدن نیروی کار، افزایش خروج زود هنگام نیروی کار، لزوم پایداری سیستم های حمایت اجتماعی، تغییر نیازهای تجاری و فشار سیاسی برای ارائه درمان و مراقبت برابر سالمندان است.

سالمندی موفق و سبک زندگی سالم

اسداللهی در خصوص ارتباط سالمندی موفق و سبک زندگی سالم، خاطرنشان کرد: مولفه‌های سبک زندگی همچون پرهیز از مصرف دخانیات، فعالیت فیزیکی، داشتن تغذیه مناسب و با کیفیت بالا باعث افزایش میزان بقا و وضعیت سلامت بهتر در سنین سالمندی می شود.

او در مورد راهکارهای بهبود شرایط زندگی سالمندان نیز به مولفه‌های متغیر اشاره و اضافه کرد: پرداخت مستمری غیر مشارکتی، ارائه بیمه مراقبت بلند مدت، ایجاد خدمات مراقبت سیار، کارت های تخفیف مراکز تفریحی و ورزشی، کارت های تخفیف حمل و نقل، ارزیابی های سلامتی، تاسیس بیمارستان ها و درمانگاه های مخصوص سالمندان و ایجاد امکان تحصیل در دانشگاه ها، در ارائه خدمات به سالمندان و ارتقای زندگی آنان موثر است.

این عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت علوم پزشکی شیراز گفت: انجام ارزیابی های مداوم در سالمندان سبب بهبود سطح بهداشت و سلامت عمومی در بین سالمندان می شود که ارتقای سطح کیفی زندگی سالمندان را به همراه دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه نخستین گام برای بهبود زندگی در دوران سالمندی، دادن آگاهی، تغییر افکار و بینش سالمندان به پدیده پیری و ارائه راهکارهای صحیح زندگی است، فراهم آوردن زمینه های ادامه تحصیل برای سالمندان می تواند یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر بهبود کیفیت زندگی سالمندان واقع شود.

اسداللهی اضافه کرد: باید بپذیریم که سالمندی با ناتوانی یا بیماری یکی نیست تا بتوانیم زندگی موفق و سالمی در دوران سالمندی داشته باشیم. موفقیت در دوران سالمندی ربطی به عوامل ژنتیکی فرد ندارد، بلکه به عوامل بیرونی قابل کنترل و انتخاب های شخصی مربوط می شود.

عضو هیئت علمی گروه سلامت سالمندی دانشکده بهداشت علوم پزشکی شیراز گفت: سالمندان موفق باید بتوانند عادات و سبک زندگی موثر و سالم خود را از میانسالی به سالمندی انتقال دهند و از تجربیات خود بهره ببرند و احساس درونی مثبت و رضایت بخشی داشته باشند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=62656

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.