• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور؛

باید فاصله بین فرهنگ نخبگانی و رسمی با فرهنگ عمومی را کمتر کنیم

  • کد خبر : 62420
  • 08 اردیبهشت 1402 - 19:42
باید فاصله بین فرهنگ نخبگانی و رسمی با فرهنگ عمومی را کمتر کنیم
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: ما باید حتما به سمت فرهنگ آرمانی برویم اما برای این حرکت باید فاصله بین فرهنگ نخبگانی و رسمی را با فرهنگ عمومی کمتر کنیم.

سید مجید امامی جمعه ۸ اردیبهشت در مراسم نکوداشت زنده یاد عماد افروغ نویسنده، جامعه شناس، استاد دانشگاه و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، که در شیراز برگزار شد، بیان کرد: هر کسی هم نمی توانست نقد درون گفتمانی را پیگیری کند، کسی باید پیگیری کند که در نظر و عمل انقلاب اسلامی را درک کرده باشد و فاصله وضع موجود و وضع مطلوب را هم ببیند.

او یادآور شد: مرحوم افروغ در نظم اداری کشور بیش از هر چیز با بروکراسی، تمرکز و فرمالیسم مشکل داشت و بر همین اساس می خواست فاصله ای که بین انقلاب اسلامی و وضعیت محقق آن هست را مرتب فریاد بزند و تحلیل کند بدون اینکه الزاما برای خود چیزی بخواهد و بر اساس هوای نفس آن را دنبال کند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: این نقد درون گفتمانی که مستلزم گفت و گو و در نظر گرفتن همه سلیقه های سیاسی و همه ادراکات متعدد و متنوع است طبعاً رهاورد مشرب سیاسی اجتماعی بود که مرحوم افروغ دنبال می‌کرد.

امامی ادامه داد: واقعیت این است که هر سیاستمداری نمی تواند از نقد درون گفتمانی صحبت کند، به خصوص سیاستمداری که وابستگی به فرصت های دنیوی و هوای نفسانی داشته باشد و هر اندیشمندی هم نمی تواند از نقد درون گفتمانی و اصلاح و اصلاح طلبی اصولگرایانه صحبت کند چون رفت و آمد با واقعیت اجتماعی و سیاسی هم هزینه بر و هم زمان بر است.

او گفت: برای کسی که خوب می نویسد و خوب تحلیل، ترجمه و تدریس می کند بسیار خوب است که یک روشنفکر غارنشین باشد و بتواند کلاً درهای خانه خود را بر روی جامعه ببندد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: ما باید حتما به سمت فرهنگ آرمانی برویم اما برای این حرکت باید فاصله بین فرهنگ نخبگانی و رسمی را با فرهنگ عمومی کمتر کنیم.

امامی بیان کرد: چه علوم اجتماعی، چه علوم انسانی ما و چه حوزه ما که البته پیشگام هستند برای اینکه زندگی مردم درست شود که مرام و مشی نهج البلاغه و امیرالمومنین(ع) نیز این است، باید مرگ ما درست شود و روایاتی هم هست که شما می میرید آنگونه که زندگی کرده اید و لذا مرگ یک هدف و برنامه و دستور کار زندگی ما هست.

او با بیان اینکه یکی از پیام های زندگی مرحوم افروغ درک مرگ و پرداختن به موضوع مرگ بود، افزود: شاید ما امروز بعضی خجالت بکشیم که در مسلک علمی در مورد مرگ صحبت کنیم و این هم از عادات فکری زندگی معاصر است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=62420

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.