• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3
تولیت آستان حرم احمدبن موسی شاهچراغ (ع)؛

مؤثرترین فعالیت فرهنگی کار قرآنی است

  • کد خبر : 61378
  • 23 فروردین 1402 - 16:55
مؤثرترین فعالیت فرهنگی کار قرآنی است
تولیت آستان حرم احمدبن موسی شاهچراغ (ع) گفت: همه ما امروز به شکلی دنبال فعالیت فرهنگی هستیم؛ بالاترین، پاک‌ترین و مؤثرترین کار فرهنگی، کار قرآنی است.

حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری در نشست اعضای جامعه قرآنی استان فارس ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت مولی الموحدین حضرت علی ابن ابی‌طالب (ع)، اظهار کرد: توفیق بزرگی است که در ماه بهار قرآن، همزمان با لیالی پرفیض قدر، در جوار مرقد ملکوتی حضرت شاهچراغ علیه السلام و برادر بزرگوارشان حضرت سیدمیرمحمدبن موسی الکاظم (ع)، در این محفل قرآنی رمضان، گردهم آمده ایم و از انوار ملکوتی قرآن کریم، بهره‌مند می شویم.

به گزارش سحاب پرس و به نقل از روابط عمومی شاهچراغ(ع) او ادامه داد: این جان‌های تشنه و فضاهای آلوده ای که ما معمولا گرفتار آن هستیم، فقط با نور قرآن و زلال قرآن می‌تواند تطهیر و پاک شود. حضرت امام(رحمت الله علیه) در برخی آثار خودشان راجع به آداب قرائت قرآن، یک نکته ای دارند که گوشه‌ای از آن را خدمتتان تقدیم می کنم. ایشان می فرمایند که یکی از آداب قرائت قرآن، آگاهی از عظمت قرآن است. یعنی اینکه انسان متوجه باشد در حال انجام چه کاری و در محضر چه کلامی است.

تولیت حرم شاهچراغ(ع) گفت: یکی از ویژگی های آثار حضرت امام(قدس سره) این است که وقتی وارد دقت ها می شوند، ایشان سنگ تمام می گذارند، یعنی همه جهاد دقتی را ایشان کشف و بیان می کنند، در دروس اصول و فقه و همینطور تفسیر قرآن و کتب سیاسی‌شان هم، همین‌گونه است. در کتاب کشف الاسرار که اولین اثر سیاسی حضرت امام و مربوط به سال ۱۳۲۲ است، امام در مباحث، خیلی دقیق و ریز وارد می‌شوند.

او در توضیح کتاب کشف الاسرار گفت: این کتاب، ردیه‌ای است بر جزوه‌ای ۳۷ صفحه ای که علی‌اکبر حِکمی‌زاده در سال ۱۳۲۲ در نقد عقاید شیعه امامیه، در هفته‌نامه پرچم نوشته بود و امام خمینی(رحمت الله علیه) این کتاب ۳۸۰ صفحه ای را در پاسخ به آن نوشتند.

کلانتری ادامه داد: این کتاب آنقدر دقیق و با ذکر جزئیات بود که می گویند وقتی کتاب امام(ره) منتشر شد، دیگر از حکمی زاده خبری نبود. یعنی با کتاب امام(ره)، از صفحه روزگار محو شد. یا به عنوان نمونه دیگر، حضرت امام(ره) در کتاب آداب الصلاه وقتی وارد بحث قرائت قرآن می شوند که یک بخشی از نماز است، آنجا می فرمایند که عظمت قرآن را باید قاری قرآن به درستی درک کند، و در ادامه می‌گویند که ارزش و عظمت هر کتاب می‌تواند به چند چیز باشد.

او ادامه داد: عظمت کاتب آن کتاب یا متکلم به آن کتاب، عظمت مطالب یک کتاب، یعنی محتوای یک کتاب است که می تواند به آن عظمت و بزرگی دهد و عظمت آثار و نتایجی است که از آن کتاب عاید مردم و جامعه اسلامی می‌شود.

تولیت آستان شاهچراغ (ع) اظهار کرد: عظمت آن رسولی که واسطه هست تا این کتاب را از جایی به دست مخاطب برساند، عظمت مرسلان علیه، یعنی آن شخصی که این کتاب را دریافت کرده است، عظمت حافظ و نگهبان آن کتاب، یعنی رمز و رازی که آن کتاب را ماندگار می کند و از دستبرد رهزن ها و محرفّان روزگار در امان می دارد و عظمت شارح آن کتاب است و هشتم؛ عظمتِ زمانی است که آن کتاب ارسال شده است، یعنی تاریخ ارسال کتاب از ارزش‌های هر کتاب به شمار می‌رود.

او با بیان اینکه قرآن بزرگترین کتاب خدا و بزرگترین نسخه هدایت بخش انسان است، گفت: وقتی ما به بزرگ ترین کتاب الهی خدمت می کنیم وخودمان را به آن نزدیک می کنیم، عظمت پیدا می‌کنیم.

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی گفت: امروز مردم جهان با همه وجود در جستجوی یک کتاب بدون نقص هستند که بتواند آن ها را در مسیر بندگی خداوند هدایت کند، این هنر ما است که تلاش کنیم این کتاب آسمانی را درست به دست بشریت برسانیم و معرفی کنیم.

حجت الاسلام کلانتری اضافه کرد: بسیار شنیده ایم افرادی که فقط صدای صوت قرآن به گوش آنها رسیده، بدون آنکه عربی بلد باشند، احیاء شده اند، احیاء به این معنا که از عمق مَنجلاب فساد و گناه و انحراف، با شنیدن صوت قرآن نجات پیدا کرده اند، بدون اینکه مفهوم را بفهمند، این تأثیر و معجزه قرآن است.

او ادامه داد: واقعا خدا را شکر می کنیم که به ما این توفیق را داد که هم درسِلکِ مسلمانی متولد ‌شویم و هم به بزرگ ترین کتاب آسمانی خداوند، یعنی قرآن کریم متبرک شویم. امام خمینی(ره) در کتاب آداب صلاه، شرح می‌دهد که هر کدام از کتب آسمانی از یک جایگاهی در عرش الهی نازل شده اند، آن جایگاهی که قرآن از آنجا نازل شده، بالاترین جایگاه در عرش الهی است و این عظمت کتاب الهی قرآن را می رساند.

کلانتری یادآور شد: امروز در زندگی بشر، در سرتاسر جهان که جستجو کنیم، فقط یک عنوان کتاب آسمانی و وحی وجود دارد و آن هم قرآن کریم است و بقیه کتب آسمانی، دستخوش تغییر و تحریف شده اند. ما افتخار می کنیم به خدمت به قرآن و بهره مند شدن از آن و به عنوان انسان هایی که مروج و مبلغ قرآن هستیم، برای خودمان این را افتخار می دانیم، اگر جانمان را در این راه بگذاریم باز در قبال این کتاب عظیم الهی، هیچ ارزشی ندارد.

تولیت آستان شاهچراغ (ع) اظهار کرد: همه ما امروز به شکلی دنبال کار فرهنگی هستیم، بالاترین، پاکترین و موثرترین کار فرهنگی، کار قرآنی است، در هر رشته ای از آن، که توفیق خدمت داشته باشیم. امیدوارم به برکت این ایّام ماه مبارک رمضان و این لیالی پرفیض قدر، خداوند متعال توفیق بهره هرچه بیشتر از این کتاب بزرگ الهی را به همه ما عطا کند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=61378

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.