• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1
برای نخستین بار در کشور؛

گام نوآورانه بیمارستان نمازی برای درمان افسردگی مزمن

  • کد خبر : 61103
  • 19 فروردین 1402 - 17:48
گام نوآورانه بیمارستان نمازی برای درمان افسردگی مزمن
برای نخستین بار در کشور، یک تیم تخصصی پزشکی موفق به انجام عمل جراحی برای درمان یک بیمار مبتلا به افسردگی مزمن مقاوم به دارو، شد.

رئیس بخش صرع بیمارستان نمازی شیراز شنبه ۱۹ فروردین به خبرنگاران گفت: عمل جراحی بسیار نادر برای کارگذاشتن دستگاه vns، برای نخستین بار در ایران روی یک بیمار مبتلا به افسردگی مزمن مقاوم به درمان دارویی در این بیمارستان، با موفقیت، انجام شده است.

دکتر علی‌اکبر اسدی‌پویا با بیان اینکه این روش درمانی قبلا برای بیماران صرع انجام می‌شد و اکنون موفق به انجام آن برای بیمار مبتلا به افسردگی مزمن شده‌ایم، گفت: برای اطمینان از موفقیت آمیز بودن عمل جراحی، نیاز به گذر زمان داشتیم، به همین دلیل عمل جراحی روز ۲۵ اسفند سال گذشته انجام و تست دستگاه کارگذاشته شده روز ۱۴ فروردین امسال انجام شد.

او با بیان اینکه در حضور مسئولین بیمارستان نمازی و تیم جراحی و مسئولین اداره تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دستگاه کارگذاشته شده در بدن بیمار، روشن شد، گفت: در این روش درمانی دستگاه vns برای تحریک عصب واگ که یکی از اعصاب مهم بدن به شمار می‌رود، استفاده می‌شود.

عضو هیئت علمی علوم پزشکی شیراز گفت: این دستگاه به عصب سمت چپ وصل شده و هر پنج دقیقه یک جریان ضعیف الکتریکی را از طریق عصب واگ برای ۳۰ ثانیه به مغز بیمار ارسال می‌کند، این جریان الکتریکی با تحریک هسته‌های مغز و جریان خون و عملکرد مغز، باعث بهبود بیمار، خصوصا بیمارانی که مبتلا به صرع مقاوم به دارو و افسردگی مقاوم به دارو هستند، می‌شود؛ البته در صورتیکه مؤثر باشد هر پنج سال یکبار دستگاه نیاز به تعویض باطری دارد.

رئیس بخش صرع بیمارستان نمازی شیراز اضافه کرد: سال ۹۸ یک تیم جراحی در این بیمارستان موفق شد برای نخستین بار این دستگاه را برای یک شیرخوار ۸ماهه که به بیماری صرع مقاوم مبتلا بود جای گذاری کند و امروز بعد از گذشت چند سال این بیمار بدون عارضه‌های قبلی به زندگی خود ادامه می‌دهد.

وی در خصوص تعداد و انواع جراحی‌های مرکز صرع بیمارستان نمازی شیراز نیز گفت: سالانه حدود ۱۱۰ بیمار با تشخیص دقیق، در این مرکز جراحی می‌شوند و حدود ۱۰۰۰ بیمار از سراسر ایران به این مرکز مراجعه می‌کنند و اکنون هم حدود ۱۰۰۰ بیمار مبتلا به صرع برای تشخیص و درمان در لیست انتظار بستری قرار دارند.

رئیس بخش صرع بیمارستان نمازی شیراز ضمن یادآوری اینکه آمار جراحی صرع در بیمارستان نمازی در قیاس با مراکز درمانی دنیا مانند آمریکا، بالاتر است، گفت: تیم بخش تشنج این بیمارستان با وجود تمام مشکلات قادر هستند سالانه ۱۱۰ جراحی را انجام دهند در حالی‌که در مراکز بزرگ درمانی آمریکا سالانه حدود ۴۰ مورد جراحی گزارش می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ابراز امیدواری کرد که تیم تخصصی بخش تشنج بیمارستان نمازی شیراز، بتواند گام موثری را در درمان بیماران مبتلا به افسردگی مقاوم به دارو، بردارد.

جراح مغز و اعصاب و عضو تیم جراحی بخش تشنج بیمارستان نمازی نیز گفت: با همراهی همکاران گروه روانپزشکی و اساتید گروه تشنج برای نخستین بار در ایران و خاورمیانه موفق به انجام یک عمل جراحی برای نصب دستگاه محرک عصب واگ در بیماران مبتلا به افسردگی مزمن مقاوم شده‌ایم.

دکتر محمدصادق مسعودی اضافه کرد: این دستگاه؛ یک محرک الکترونیکی بسیار حساس و دقیق است که از سال‌ها قبل برای بیماران مبتلا به افسردگی ماژور و برخی بیماران دچار وسواس، توسط سازمان های بین المللی تایید شده بود اما از آنجا که تعداد بیماران مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان زیاد است کارگزاری این دستگاه با جراحی ظریف و دقیق می‌تواند باعث کاهش عوارض دارویی وبهبود هرچه سریعتر حال بیماران شود.

مسعودی خاطرنشان کرد: این عمل جراحی با بیهوشی عمومی و طی ۲۰ دقیقه انجام می‌شود و کارگذاری این دستگاه و اثراتی که روی ساقه مغز ایجاد می‌کند باعث کم شدن نیاز به دارو، کاهش عوارض دارویی و بهبود حال بیمار می شود.

این پزشک جراح مغز و اعصال با بیان اینکه رفع مشکل تهیه دستگاه و هزینه آن، توجه مسئولین وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی را می طلبد، گفت: این عمل جراحی گشایشی برای انجام عمل های جراحی مرتبط با افسردگی و روانپزشکی، به عنوان یکی از رشته‌های جساس جهان و کمک به درمان بیماران دچار وسواس و افسردگی است.

یکی از اساتید گروه روانپزشکی علوم پزشکی شیراز و عضو این تیم درمانی نیز گفت: این جراحی به عنوان یک روش مرسوم در دنیا برای درمان بیماران مبتلا به افسردگی مزمن مقاوم، محسوب می‌شود.

دکتر علی صحراییان افزود: در این روش ابتدا باید طبق معیارهایی، شرایط بیمار توسط روان پزشک سنجیده و مناسب تشخیص داده شود، معمولا بیماران مبتلا به افسردگی که طی سالیان متمادی به درمان‌های مرسوم پاسخ نداده‌اند می‌توانند از این شیوه بهره‌مند شوند.

صحراییان خاطرنشان کرد: اگر حمایت‌های کامل در سطوح مختلف از این روش درمانی انجام شود، می‌توان آن را برای درمان بیماران مبتلا به افسردگی‌های مقاوم به درمان دارویی، استفاده کرد و در کشور گسترش داد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=61103

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.