• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3

راه‌های پیشگیری از مسمومیت با قارچ

  • کد خبر : 59996
  • 02 فروردین 1402 - 18:39
راه‌های پیشگیری از مسمومیت با قارچ
رئیس گروه سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص راه‌های پیشگیری از مسمومیت با قارچ سمی، توصیه‌هایی را مطرح کرد.

دکتر مسعود قنبریان چهارشنبه ۲ فروردین به خبرنگاران گفت: قارچ‌ها جزو گیاهان خوراکی دسته‌بندی می‌شوند؛ اما همه گونه‌های این گیاه، برای انسان خوراکی نیست و بعضا بسیار سمی و خطرناک است.

قنبریان با بیان اینکه خوردن چند قطعه قارچ سمی می‌تواند موجب از کار افتادن کلیه و حتی مغز و در نهایت مرگ شود، در پاسخ به اینکه آیا می‌توان قارچ سمی را از غیرسمی تشخیص داد یا خیر؟ گفت: حتی افراد متخصص هم بدون نظر آزمایشگاه نمی توانند از روی ظاهر یا مزه قارچ وحشی، سمی یا خوراکی بودن آن را تشخیص دهند.

این مقام مسئول گفت: مشخص کردن خوراکی یا غیرخوراکی بودن قارچ تنها با انجام آزمایش تخصصی امکان‌پذیر خواهد بود؛ هیچ آزمایشی هم وجود ندارد که افراد عادی بتوانند انجام دهند و از طریق آن از خوراکی بودن قارچ اطمینان یابند.

رئیس گروه سلامت علوم پزشکی شیراز در خصوص راهکارهای پیشگیری از مسمومیت با قارچ، اولین نکته مهم را امتناع از خوردن گیاه و قارچ‌های جمع‌آوری شده از طبیعت و عرضه شده در کنار جاده‌ها، دانست.

قنبریان اضافه کرد: مسموم نشدن جانوران براثر مصرف قارچ‌های وحشی، به هیچ عنوان دلیل غیرسمی بودن این گیاه نیست، بنابراین نباید تنها به دلیل اینکه حیوانات با خوردن یک گیاه یا قارچ دچار مشکل نمی‌شوند، آنها را مصرف کرد.

این مقام مسئول به شهروندان توصیه کرد که از به‌کار بردن گیاهان موجود در طبیعت، برای تهیه دارو، معجون یا چای خانگی پرهیز کرده و تحت هیچ عنوان دانه‌های گیاهانی را که نمی‌شناسید، مصرف نکنند.

قنبریان به شهروندان توصیه کرد که در صورت وقوع مسمومیت ناشی از مصرف گیاه یا قارچ، فرد مصدوم را سریعا به مرکز درمانی برسانند و از خود درمانی پرهیز کنند.

او در خصوص نشانه های مسمومیت با قارچ سمی، گفت: درد معده، استفراغ، اسهال، تب بالا، نبض تند، ضربان نامنظم قلب، کاهش فشار خون، سردرد، سرگیجه، غش، تاری دید، مشکلات تنفسی، سستی و بی حالی، تشنگی بیش از حد، هذیان، تشنج، کما و حتی مرگ، از علائم مسمومیت با قارچ های سمی، نشانه مسمومیت است.

قنبریان خاطرنشان کرد که از بدترین علائم مسمومیت با قارچ های سمی، آسیب به کبد و کلیه‌ها است که می تواند در ابتدا به صورت یرقان یا زردی بروز پیدا کند.

رئیس گروه سلامت محیط علوم پزشکی شیراز در خصوص اقداماتی که باید هنگام مواجهه با فردی که به دلیل مصرف قارچ مسموم شده است، گفت: اولین و مهمترین اقدام، انتقال مصدوم به بیمارستان و مرکز درمانی و پزشک است.

قنبریان با تاکید براینکه نباید جلوی تخلیه معده فرد مسموم شده را بگیریم، گفت: گاهی لازم‌ست فرد مسموم شده را مجبور به استفراغ و تخلیه معده کرد تا قارچ های سمی باقیمانده خارج شود و از این طریق از ورود سم بیشتر به بدن پیشگیری کرد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=59996

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.