• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2
مدیرکل صدا و سیمای مرکز فارس؛

پویایی رسانه نیازمند زیرساخت تئوریک است

  • کد خبر : 56347
  • 11 بهمن 1401 - 15:45
پویایی رسانه نیازمند زیرساخت تئوریک است
مدیرکل صدا و سیمای مرکز فارس، تاکید کرد که امروز رسانه خوشه‌چین میوه درختی است که دیگران کاشته‌اند، پویایی رسانه را نیازمند داشتن زیرساخت تئوریک مبتنی بر فلسفه و حاکمیت نظام اسلامی دانست.

احمد پهلوانیان سه‌شنبه ١١ بهمن در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره رسانه ای ابوذر در فارس به حوادث اخیر و عملکرد رسانه‌ها اشاره و بیان کرد: پیروزی انقلاب، آغاز شکل گیری موقعیتی از حاکمیت سیاسی بود که پیش از این در نظام‌های سیاسی جهان سابقه نداشت و ریشه در مبانی معرفتی داشت.

او با بیان اینکه نظریه ولایت فقیه به مثابه یک سر برای این نظام سیاسی بود که باید اندام‌های سیاسی آن شکل می‌گرفت، افزود: به عنوان مثال باید نظریه در اقتصاد اسلامی، نظریه در سیاست اسلامی، نظریه حوزه مباحث فرهنگی و اجتماعی، نظریه در حوزه هنر و رسانه اسلامی و…شکل می‌گرفت اما همانگونه که در حوزه اقتصاد تئوری خاصی نداریم، در حوزه سیاست داخلی و خارجی و فقه و قضا هم شاید چنین وضعیتی داریم.

مدیرکل صدا و سیمای فارس با بیان اینکه هنوز در حوزه فسلفه هنر اسلامی یک کتاب و مقاله نداریم، گفت: اهل اندیشه در حوزه‌های علمیه و دانشگاه مبانی را استخراج نکرده‌اند و با پیامدهایی مانند سلبریتی محوری مواجه شده‌ایم.

پهلوانیان اضافه کرد: تا ریشه و آبشخور درست نشود مسیر همین است. البته در حوزه رسانه هم مبانی مبتنی بر نگاه ایدئولوژی و معرفتی انقلاب اسلامی نداشته‌ایم. آیا رسانه باید در اختیار حاکمیت باشد؟ یا توسعه محور؟ نمی‌دانیم رسانه چه نسبتی با حاکمیت داشته باید داشته باشد اصلا می‌شود نقد کرد یا نه؟

او که معتقد است نمی‌گذارند رسانه به مسئولیت خود عمل کند، عنوان کرد: رسانه اگر بخواهد فعالیتی داشته باشد باید براساس یک نظریه و تئوری باشد.

مدیرکل صدا و سیمای فارس ادامه داد: دست ما تهی است و ما خوشه چین و میوه گیر درختانی هستیم که غرس آن با دیگران بوده است.

پهلوانیان همچنین با بیان اینکه اکنون متاسفانه با یک ابر رسانه تحت عنوان فضای مجازی، مواجه هستیم که البته فضایی کاملا حقیقی است، افزود: این ابر رسانه تمام ضعف‌های رسانه‌های مختلف را کنار زده و نقاط قوت آنها را به کار گرفته است.

او با طرح این مثال که مانایی یکی از ویژگی‌های رسانه‌های مکتوب و برخط نبودن، از ضعف‌های این گروه از ابزارهای ارتباطی است، رسانه‌های فضای مجازی را مانا، گسترده و برخط دانست و گفت: امروز ما با دست خالی، بدون داشتن تئوری مبتنی بر فلسفه حاکمیت نظام اسلامی در برابر این ابررسانه قرار گرفته‌ایم و نمی‌توانیم عملکردی هوشمندانه و به موقع داشته باشیم.

سرهنگ جاهدی، جانشین فرمانده سپاه فجر فارس نیز در این مراسم با ابراز خشنودی از رشد کیفی و کمی جشنواره رسانه ای ابوذر نسبت به سال‌های گذشته، خاطرنشان کرد: رسانه ها باید در راستای رفع مظلومیت جمهوری اسلامی در رابطه با دستاوردهای دوران بعد از انقلاب اسلامی تلاش کنند از جمله مظلومیت این نظام مقایسه آن توسط برخی با رژیم ناکارآمد پهلوی است.

سرهنگ جاهدی عنوان کرد: رسالت رسانه‌ها باید در مسیر و عنوان همین جشنواره باشد یعنی شخصیت جامع ابوذر غفاری در صدر اسلام باشد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=56347

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.