• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران؛

تعیین نرخ در آینده براساس استاندارد انجام می‌شود

  • کد خبر : 47041
  • 17 شهریور 1401 - 1:05
تعیین نرخ در آینده براساس استاندارد انجام می‌شود
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: در تلاش هستیم که پس از ایجاد یک سری شبکه‌های زیرساختی در آینده‌ای نزدیک، مؤلفه‌های اقتصادی را با نظام استانداردسازی نرخ گذاری کنیم.

 

مهدی اسلام‌پناه عصر چهارشنبه ۱۶ شهریور در جمع خبرنگاران در شیراز با بیان اینکه استانداردهای بین‌المللی را بنا بر زیست‌بوم داخلی بومی‌سازی و ملی می‌کنیم، گفت: در آینده ما حتی در استاندارد نویسی دنیا مشارکت می‌کنیم.

او گفت: امروز جمهوری اسلامی عضو ۳۹۸ کمیته متناظر جهانی و در بسیاری از کمیته‌های تخصصی مشارکت دارد، در بسیاری از آنها پیشرو هستیم و در بسیاری هم به بومی‌سازی می‌پردازیم.

او با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی در بین ۱۶۷ کشور در نظام بین المللی استاندارد رتبه ۲۵ را در اختیار دارد، افزود: دنیا علم را به اشتراک می‌گذارد و ما هم با دنیا در این مسیر هم‌رتبه هستیم و ارتباطی منطقی و معنادار داریم.

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه وضع استانداردهای ثانویه به تقاضای دستگاه‌های اجرایی است‌، گفت: استانداردهای ثانویه به درخواست دستگاه‌های اجرایی تهیه و تدوین می‌شود و سازمان ملی استاندارد بر حسن اجرای استانداردها نظارت می‌کند؛ استاندارد مرجع حاکمیتی است و هیچ حاکمیتی بر این مرجع وجود ندارد.

اسلام‌پناه عنوان کرد: تا امروز حتی یک مورد منافع ملت را فدای چیزی نکرده‌ایم و هیچگاه به مردم خیانت نکرده‌ایم.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه نقش استانداردها در هزینه تمام شده در بخش لوازم خانگی چیست؟ گفت: در حال حاضر نمی‌توانیم به نقش سازمان ملی استاندارد در بهای تمام شده محصول بپردازیم. زمانی می‌توانیم بگوییم در قیمت‌گذاری نقش داریم که پارامتر قیمت را تابع یک سری مؤلفه‌ها کرده باشیم؛ از نظر بنده در معادله اقتصاد صنعتی، کیفیت سمت تقاضا است.

اسلام‌پناه ادامه داد: در تلاش هستیم که پس از ایجاد یک سری شبکه‌های زیرساختی در آینده‌ای نزدیک، مؤلفه‌های اقتصادی را با نظام استانداردسازی نرخ گذاری کنیم؛ این کار ممکن است اما نیاز به زمان بیشتری دارد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در خصوص استانداردسازی لوازم یدکی خودرو گفت: وزارت صمت نظارت بر کف بازار در قالب سامانه تجارت را انجام می‌دهد و کمیته‌هایی تشکیل داده که ما هم در این کمیته‌ها عضو هستیم چراکه ما یک بنیه در ماده ۴۲ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد داریم که وزارت صمت می‌خواهد از ظرفیت این ماده استفاده کنند.

او همچنین در پاسخ به این پرسش که چه تعدادی از قطعات یدکی تولید داخل استاندارد شده است؟ گفت: بالای ۵۰۰ قطعه استاندارد سازی شده که از نظر ما بسیار کم است.

این مقام مسئول گفت: آنچه از قطعات که در کف بازار و خرده‌فروشی ها دیده می شود تقلبی و قاچاق است که با سامانه‌ای که اخیرا صمت مطابق با قانون در حال راه اندازی آنست می‌توانیم بسیاری از این تخلفات را کنترل کرد؛ در واقع مرغوبیت، کیفیت و ایمنی قطعات را می‌توان در سامانه تجارت کنترل کرد.

انتهای پیام

 

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=47041

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.