• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 23 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
3
یادداشت؛

مدیریت کاهش استرس

  • کد خبر : 39758
  • 30 تیر 1401 - 8:45
مدیریت کاهش استرس

فشار روانی یا استرس هنگامی ایجاد می شود که شخص در اثر اتفاقاتی سلامت جسم یا روانش به خطر می افتد. این اتفاقات شامل رویدادهای مخاطره آمیز، مانند فاجعه های طبیعی، سوانح، تعارض های جسمی و… یا رویدادهای کنترل ناپذیر هستند؛ یعنی نمی توان آنها را مهار کرد؛ مانند مرگ نزدیکان یا دوستی محبوب ابتلا […]

فشار روانی یا استرس هنگامی ایجاد می شود که شخص در اثر اتفاقاتی سلامت جسم یا روانش به خطر می افتد.

این اتفاقات شامل رویدادهای مخاطره آمیز، مانند فاجعه های طبیعی، سوانح، تعارض های جسمی و… یا رویدادهای کنترل ناپذیر هستند؛ یعنی نمی توان آنها را مهار کرد؛ مانند مرگ نزدیکان یا دوستی محبوب ابتلا به بیماری وخیم و یا هر تغییری در زندگی که مستلزم سازگاری مجدد با آن موقعیت باشد که به صورت تنش تجربه می شود؛ حتی اگریک رویداد خوشایند باشد، مانند ازدواج یا مرخصی.

تفکر و اندیشیدن یک واکنش مغزی صرف نیست، بلکه یک مهارت است که نیاز به زمان و تمرین دارد، همانند ورزشکاری که برای شرکت در مسابقات به تمرینات سخت بدنی می پردازد.

آدمی نیز می تواند برای مبارزه در میدان زندگی تلاش کند تا با آموزش نحوه تفکر به یک مهارت برسد که آن را عملی سازد تا در میدان زندگی خویش به بهترین شکل زندگی کند، انرژی بایستی برای مواقعی که بدان نیاز داریم حفظ و ذخیره  شود و نباید در راه هیجانات و تنش های بیهوده تلف شود.

چگونه استرس را کاهش دهیم؟

همه مردم از درد می گریزند، معمولاً منطقی این است که کسی به دنبال درد نمی رود مگر این که بخشی از سلامت روان در اشکال باشد بنابراین کسی حاضر نیست با شرایط دردناک استرسی به صورتی دائم زندگی کند، از این رو روش هایی وجود دارند که افراد موفق با استفاده از آنها به کاهش استرس پرداخته اند.

با خودتان صادق باشید

پس از شناسایی منبع استرس، سعی کنید با خودتان صادق باشید و آن را واپس نزنید، انکار نکنید و حتی سرکوبش نکنید در عوض توصیه می شود با خودتان صحبت کنید که حال که این اتفاق افتاده است(شناسایی منبع استرس)، من چکار می توانم انجام دهم؟( انتخاب راه حل) اینکه شما با خودتان صادق باشید می تواند به صورت اختیاری در قبول یا رد منبع استرس به شما کمک کند تا استرس خود را کاهش دهید، سعی کنید کاری را که واقعا احساس می کنید درست است انجام دهید این کار به شما کمک می کند تا همیشه با منابع استرس روبه رو شوید.

صداقت  و راحتی با افکاری همراه است که می توان آن ها را کنترل و یا رد کرد، انتقادی که به صداقت با خود مطرح است این است که ” اگر من با خودم صادق باشم، راحت باشم، و کاری که راحت هستم انجام دهم ،این وضعیت به بیخیالی من منجر نمی شود؟” پاسخ به این انتقاد بسیار ساده است.

این که شما در مقابل استرس بخواهید با ساده نگری و راحت بودن برخورد کنید، کاری ساده است و شما باید آگاه باشید که اگر زمانی که در مقابله با استرس با این روش دچار تنش می شوید، بخاطر مقاومتی است که استرس در حذف خود توسط شما نشان می دهد، است.

به این معنا که استرس برای بقای خود می جنگد و اجازه نمی دهد که به راحتی آن را حذف کنید پس این افکار، افکاری هستند که با خود نمایی های خود، سعی دارند تا در ذهن شما باقی بمانند.

مشکلات را از هم جدا کنید و یکی یکی به حل و رویارویی با آن ها بپردازید، آیا شنیده اید که از قدیم گفته اند، زمانی که می خواهید یک کوه را بردارید، از سنگ ریزه های پای کوه شروع کنید؟

در برابر استرس و منابع استرس توصیه می شود از کارهایی کوچکی که بر روی زمین مانده است، آغاز کنید. سعی کنید منابع کوچک را شناسایی و آن ها را ببندید این کار به شما کمک می کند تا کمی به توانایی های خود پی ببرید.

شاید مسؤلیت های زیادی برعهده گرفته اید،سعی کنید چند فایل اخیری که در زندگیتان باز کرده اید ببندید و موقتاً هیچ فایل جدیدی باز نکنید، اجازه دهید تا فایل های فعلی باز نشوند و از بسته شدن فایل های قبلی لذت ببرید.  این کار به شما کمک می کند تا قدر خودتان را بدانید.

گاهی اوقات توصیه می شود  تا برای انجام کارهایتان از دیگران هم کمک بگیرید یا حتی سلب مسئولیت کنید، این روش فشار کاری را بر روی شما کاهش می دهد.

دلایل ترس ها و اضطراب هایتان را بررسی کنید

شاید شما به خاطر این می ترسید که آن ها را خوب نمی شناسید و یا زیادی از حد فاجعه سازی می کنید، شاید ترس ها و استرس شما در دیگران هم وجود داشته باشد و این ترس ها طبیعی باشند، مثلاً ترس از غرق شدن در آب که یک ترس طبیعی است و یا هر چیز دیگر بنابراین تلاش کنید تا به ریشه یابی آن ها بپردازید و از آن ها دوری نکنید.

به آن چیزی که باعث نگرانیتان شده  به عنوان مسئله نگاه کنید نه اینکه یک مشکل حل نشده یا اضطراب برانگیز.

منابع مهم استرس را برای خود شناسایی کنید

این که شما بدانید کدام یک از منابع زندگی شما، از شما واکنش های اضطرابی می طلبند، یا این که شما بر سر چه چیزهایی دچار استرس می شوید، اتفاقی بزرگ را در شما پدید می آورد به این معنا که خیلی از افرادی که می شناسیم، نمی دانند چه چیزی آن ها را آشفته کرده است، فقط می دانند آشفته اند و می خواهند که کاری انجام دهند که آشفتگی شان کاهش یابد.

معمولاً کاهش آشفتگی بدون شناخت منبع آن، شروع مجدد آشفتگی را به همراه دارد، از این رو در اولین قدم سعی کرده تا منبع آشفتگی را شناسایی کنید.

کاری انجام دهید

گاهی اوقات تصمیم گرفتن و کاری انجام دادن حتی اگر بهترین تصمیم و اقدام نباشد از بیکاری و غصه خوردن بهتر است، افراد زیادی وجود دارند که به جای این که بخواهند کاری انجام دهند فقط و فقط فکر می کنند و به غصه خوردن می پردازند در نهایت از خداوند بابت سلامتیتان شاکر باشید و درهمه امور از او سپاسگزار باشید.

*تهیه و تنظیم: “فائزه  نامداری” – مشاور و مددکار اجتماعی کلانتری “۲۹ صدرا ” شهرستان شیراز

 

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=39758

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.