• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5
یادداشت؛

چگونه لجبازی نوجوان را کاهش دهیم ؟

  • کد خبر : 38770
  • 22 تیر 1401 - 7:42
چگونه لجبازی نوجوان را کاهش دهیم ؟
لجبازی در دوران نوجوانی با سر سختی آن ها در تصمیم هایشان همراه است، پس سعی نکنید با صحبت های طولانی و نصیحت او را متقاعد کنید که اشتباه می کند.

لجبازی در دوران نوجوانی با تشویق از بین می رود:

بر خلاف چیزی که فکر می کنید ،نوجوانان عاشق مسئولیت پذیری هستند .سعی کنید از کارهای به ظاهر کوچک شروع و مسئولیت های بزرگتری را به آن ها محول کنید. یادتان نرود که او را تشویق کنید و از توانمندی هایش تعریف کنید. با این کار او می فهمد که شما او را دوست دارید و به او اعتماد می کنید. موضوعات را با هم قاطی نکنید، اگر سر موضوعی با شما لج می کند با او قهر نکنید و در مسائل دیگر تشویقش کنید.

درک داشته باشید :

لجبازی در دوران نوجوانی با سر سختی آن ها در تصمیم هایشان همراه است، پس سعی نکنید با صحبت های طولانی و نصیحت او را متقاعد کنید که اشتباه می کند. با این کار ،مخالفت آنها نیز بیشتر شده و قطعا کار به جایی نمی رسد. بهترین راهکار در این موارد این است که به او بفهمانید احساساتش را درک و می توانید از این جملات استفاده کنید:

“شرایطت را کاملا درک می کنم و می دانم چه احساسی داری ، ولی اگر من جای تو بودم …”یا “نظر من این است که تو خودت تصمیم گیرنده نهایی هستی و نظرت برای ما محترم است .”

سرزنش نکنید :

نصیحت کردن ،سرزنش، طعنه و کنایه را کنار بگذارید. انجام دادن این کار اثرات مخربی روی نوجوان شما خواهد گذاشت. به جای نصیحت کردن، سعی کنید دلایل تان را توضیح دهید که هر تصمیمی بگیرید شما کمکش می کنید. با سیاست رفتار کنید تا به شما اعتماد کند و در جریان آموزش باشید. با نصیحت فقط او را از خودتان دور می کنید.

گیر ندهید:

به چیزهای کوچک و کم اهمیت گیر ندهید .یکی از اشتباهات والدین این است که سعی دارند نوجوان را کنترل و مدیریت کنند. معلوم است که نوجوان لجبازی کرده و کار خودش را انجام می دهد. مثلا اگر موهایش را طوری کوتاه کرده که شما دوست ندارید و این مورد آسیبی برایش ندارد، گیر ندهید. بگذارید بعضی چیزها را تجربه و بدانند که در مواردی استقلال دارند.

۵-جملات دستوری بکار نبرید:

به نوجوان اصلا دستور ندهید. به دلایل شرایط سنی و ویژگیهای جدیدی که به او اضافه شده است، دستور دادن شما اوضاع را فقط خراب تر می کند. اگر خواسته ای دارید سعی کنید دوستانه مطرحش کنید و مثل بزرگترها با او برخورد کنید .می توانید از جمله های ” اگر ممکن است این کار را انجام بده ” اگر وقت داشتی ..” خیلی خوب می شد اگر این کار را انجام می دادی ” “کاش بتوانی در این زمینه به من کمک کنی” اگر نظر من را بخواهی..” استفاده کنید تا نتایج بهتری بگیرید.

دلیل منطقی بیاورید :

اگر در زمینه ای با او مخالف هستید و فعلا دوست ندارید کاری را انجام بدهید ، دلایل منطقی برایش بیاورید؛ به او نگویید مخالفت شما دلیل خاصی ندارد و شما دوست ندارید این کار را انجام بدهد. این جملات می تواند لجبازی او را تقویت کند. برای این کار می توانید بگویید : “من برای مخالفت با این کار چند دلیل دارم که اگر دوست داشته باشی درباره شان صحبت کنیم ” و یا بنا به این دلیل ،من با این کار مخالفم “سعی کنید علت اصلی را مشخص و با او منطقی و روشن صحبت کنید.

گرد آورنده : “سمانه رعیت پیشه” – مشاور و مددکار اجتماعی کلانتری ۱۴ زاهدشهر شهرستان فسا

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=38770

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.