• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
6

انتقاد تشکل های مردم نهاد استان فارس به طرح انتقال آب اراضی شیب دار سپیدان در روز زمین پاک

  • کد خبر : 34118
  • 04 اردیبهشت 1401 - 23:34
انتقاد تشکل های مردم نهاد استان فارس به طرح انتقال آب اراضی شیب دار سپیدان در روز زمین پاک
در آستانه روز جهانی زمین و در راستای اجرای پویش مسیرسبز ایران پاک تعدادی از  سازمانهای مردم نهاد استان فارس با حضور در روستای مارگون اعتراض خود را به طرح انتقال آب اراضی شیب دار سپیدان که بدون مجوز محیط زیست و وزارت نیرو در حال پیشروی است ، اعلام کردند .

به گزارش سحاب پرس، به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس: در ابتدای این مراسم رئیس شورای روستای مارگون به نمایندگی از اهالی منطقه با ابراز تشکر از حضور و پشتیبانی تشکل های محیط زیستی و آحاد مردم در خصوص اعتراض به انتقال آب رود مارگون به اراضی اسفیان و تل زری،  متعاقبا اظهار داشت: اراضی منطقه طرح انتقال آب و مارگون و مناطق پیرامونی اش فقط مجوز اجرای پروژه آبخیزداری داشته و طی یک تخلف آشکار  پوشش گیاهی مارگون را تخریب و با جاده کشی های متعدد چندین کیلومتری اقدام به طرح انتقال آب با وجود مخالفت وزارت نیرو کرده اند، اقدامات و اعتراض نامه هایی خطاب به مسئولین استانی هم از طریق شورای اسلامی مارگون انجام گرفته شده است که تا کنون نتیجه ای حاصل نشده است.
 
در ادامه بهمن ایزدی فعال محیط زیست و رئیس هیئت مدیره کانون سبز فارس  با بیان اینکه تمام  فعالین محیط زیست  و سازمانهای مردم نهاد که از نقاط مختلف استان در این منطقه حضور بهم رسانده اند، دغدغه حفظ  منابع پایه استان را دارند و امروز بدینجا آمده اند تا به شما اهالی محترم و شریف روستای مارگون اعلام کنند که در کنار شما ایستاده ایم و سفیران شما هستیم و نخواهیم گذاشت که بحرانی که آب و خاک استان را فرا گرفته، مهلک تر از این شود. کارنامه منفی مدیریت نابخردانه در ادوار گذشته، فارس را در صدر استان های بحران زای محیط زیست قرار داده و بیش از این اجازه نخواهیم داد، بحران منابع پایه گسترش یابد.
 
 رودخانه مارگون از جمله سرشاخه های مهم رود کُر است و آب پر کیفیت سد درودزن را تامین می کند که بخش زیادی از این آب برای تامین  آب  شرب به شهر شیراز تخصیص داده شده و آب شرب صدرا، زرقان و مرودشت هم از همین طریق تامین می شود.
وی افزود: در دهه های اخیر به دلیل مدیریت نا شایسته و  عدم شناخت صحیح منابع تجدیدپذیر آب توسط متولیان مربوطه ( وزارت خانه های کشاورزی و نیرو) و فقدان اعمال مدیریت حفاظت از ذخایر آب و خاک، مبادرت به ایجاد اشتغال با تکیه بر برداشت منابع حیاتی کشور به طرق مختلف به ویژه در بخش کشاورزی کرده به طوری که بیش از نود درصد منابع آب کشور به بخش کشاورزی اختصاص یافت که به دلیل عدم اعمال مدیریت حفاظت وبهره برداری صحیح حدود ۶۵ درصد هدر رفت آب در این بخش داریم. لذا با بی توجهی برنامه ریزان و مجریان در باره ایجاد معیشت مبتنی بر خلاقیت های فردی متناسب با رشد جمعیت،  صرفا با اعمال برنامه های برداشت منابع حیاتی کشور از جمله جنگل،مرتع ، آب، کوه و……  همگی به سمت جریانی رفتند که با ازدست دادن منابع زیستی مان ایجاد شغل کردند و از همین روی جانمایی بسیار خطرناکی شروع شد.
 
این فعال محیط زیست اذعان داشت: با توجه به مشکلات پیش آمده  در حوزه آب و بر اساس قوانین موجود الویت اول برداشت آب از منابع ابتدا تامین آب شرب مردم و بعد از آن تامین حقابه زیستی تالابهاست.

وی همچنین تصریح کرد: در دوسال گذشته تنها دو بار حقابه زیستی به دریاچه های طشک و بختگان تعلق گرفت. یک بار در سال ۹۸ به میزان ۴۰ میلیون مترمکعب و سپس در سال ۹۹ حدود ۵۵ میلیون متر مکعب که به دلیل برداشت غیر قانونی کشاورزان کرانه رود کر و همچنین به دلیل خشکیدگی بستر رودخانه کر، ‌میزان زیادی آب قبل از ورود به دریاچه های طشک و بختگان در لایه‌های زیرین رودخانه کر با طول بیش از دویست کیلومتر از دست رفت.
لذا سهم بختگان به قدری کم بود که آب آنها در اوایل اردیبهشت ماه تبخیر شد و طشک و بختگان خشک و تفتیده، باز هم چهره کویری اش نمایان شد و تبدیل به نمکزار شد.
وی خواهان اجرای عدالت شده و افزود: در این باره چنانچه در سرشاخه ها و حوضه های بالادست کر، آب مازادی وجود داشته باشد ( که چنین نیست)  طبق قوانین مربوط به حقابه زیستی بختگان و طشک است نه ایجاد باغات آبی در اراضی شیبدار اسفیان و تل زری.
 
ایزدی ضمن توصیف شرایط بحرانی که به دلیل عدم عدالت در توزیع منابع آب،  در بخش کربال با حدود هشتاد آبادی ادامه داد’ سال هاست دچار خشکیدگی و تعطیل شدن امورات شده است و برخی افراد با بهره بردن از موقعیت های اجتماعی و دولتی خود باز هم با پیگیری برداشت آب از رودخانه مارگون بر طبل تشدید بحران در این منطقه می کوبند و حاضر نیستند که به دلایل مخالفت مکتوب و مکرر سازمان حفاظت محیط زیست و مخالفت فنی سازمان آب منطقه ای فارس و وزارت نیرو که متولی حفاظت و توزیع آب استان و کشورند توجه کنند

 سازمان های مذکور سال هاست متوجه اشتباهات تولی گری خود در مدیریت حفاظت و توزیع عالانه آب در فارس به ویژه حوضه آبخیز بختگان شده اند که بحران آب و فرونشست زمین در کشور و استان پهناور فارس متاثر از آن است و به همین دلیل مخالفت اکید خود را با این طرح اعلام کرده اند
وی ضمن انتقاد از عملکرد برخی از مسولین گفت: نباید این واقعیت ها را نادیده گرفت و با بی اعتنایی به قوانین، عملیات لازم را برای انتقال آب به ارتفاعات شیبدار اسفیان و تل زری تسهیل کرد و مشکل بخش کربال را به دیگر نقاط استان از جمله حوزه مارگون، کامفیروز و…. گسترش داد.
در ادامه مجید تقی خانی دبیر شبکه تشکلهای محیط زیست و منابع طبیعی استان فارس در خصوص انتقال آب از سرچشمه های مارگون جهت ایجاد باغ شهری در سطوح شیبدار بیان کرد:از نظر قانونی انتقال آب به اینگونه طرح ها غیر قانونی است و قانون در این زمینه شفاف بوده و اجازه چنین کاری را نمی دهد ، از طرفی هزینه کرد از بودجه بیت المال برای طرح های اینچنینی فاقد هر گونه توجیه اقتصادی است که این گونه طرح ها می تواند زمینه ساز فساد در منطقه شود.

وی اضافه کرد: طرح انتقال آب بین حوزه ای پیامد های تاسف باری برای محیط زیست و زندگی مردم دارد و امروزه شاهد هستیم که در پایین دست تالاب های بختگان و طشک به خاطر دست اندازی در محیط زیست به بیابانی برهوت تبدیل شده و برای مردم منطقه مخاطرات زیادی را ایجاد کرده است ، لذا سازمانهای مردم نهاد در استان فارس با این طرح مخرب مخالف بوده و از طریق مجاری قانونی پیگیر توقف انتقال آب از سرچشمه های مارگون خواهند بود.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=34118

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.