• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
4

پایش های شبانه روزی برای رفع خطر حضور خرس در روستای اطراف مرودشت ادامه دارد

  • کد خبر : 33061
  • 20 فروردین 1401 - 22:00
پایش های شبانه روزی برای رفع خطر حضور خرس در روستای اطراف مرودشت ادامه دارد
در روز شنبه مورخ 20 فروردین ماه جلسه شورای تامین به ریاست فرماندار شهرستان مرودشت در محل فرمانداری این شهرستان تشکیل شد.

به گزارش سحاب پرس، به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس به نقل از رئیس اداره امور حیات وحش: جلسه شورای تامین به منظور انجام هماهنگی های لازم بین دستگاه های مربوطه و بسیج امکانات موجود انجام شد تا این بحران با مشارکت روستائیان حل شود.
لیلا جولایی افزود: در حال حاضر این اداره کل پیگیر اجرای مصوبات مربوطه است تا بتوان خرس را با روش مناسب زنده گیری و از روستا دور کرد.

وی در توضیح حضور یک فرد خرس در یکی از روستاهای اطراف مرودشت اظهار داشت: در نخستین روزهای پس از تعطیلات نوروز به اداره محیط زیست مرودشت اطلاع داده شد که یک فرد خرس قهوه ای در روستای حاجی آباد وارد باغ ها و اراضی کشاورزی شده و از مرغ های روستائیان تغذیه می کند. پس از ارسال گزارش و فیلم به اداره کل مقرر شد ابتدا با گشت زنی شبانه نسبت به نا امن کردن زیستگاه و فراری دادن خرس از روستا اقدام شود.
وی در ادامه افزود: در پی این تصمیم، نیروهای اجرایی حفاظت محیط زیست در شب ها به همراه یک قفس زنده گیری در روستا مستقر شدند.

جولایی ادامه داد: به طور همزمان دستورالعملی برای حفظ امنیت مردم تهیه و در بین روستائیان منتشر شد.

وی تصریح کرد: برخلاف تصور کارشناسان از حضور یک فرد توله خرس، در اطراف قفس زنده گیری یک خرس بالغ نیز مشاهده شد و با توجه به اندازه حیوان، قفس برای زنده گیری حیوان بالغ کارآمد نبود.

این مقام مسوول خاطر نشان کرد: خشکسالی سالجاری به شدت بر روی منابع آب و غذای حیات وحش تاثیر گذاشته و امسال بروز تعارضات با حیات وحش گریزناپذیر خواهد بود در نتیجه کاهش منابع غدایی، آمار تعارضات را افزایش می دهد.
وی ضمن بیان ضرورت احتیاط های لازم اذعان داشت: برای حفظ سلامت روستائیان و ایجاد امنیت روستاها، منابع غذایی باید از دسترس حیات وحش در روستاها حذف و خارج شوند و به مواردی چون مدیریت پسماند و عدم رهاسازی آن در حاشیه روستاها، ایمن سازی محل نگهداری ماکیان و دام، گشت زنی های شبانه با ایجاد سر و صدا، روشن کردن آتش در اطراف سکونتگاهها و اطلاع رسانی به روستائیان به منظور مراقبت در رفت و آمد و آموزش راهکارهای مواجهه با حیوانات وحشی در مدیریت تعارضات تاکید کرد.

جولایی در پایان از اهالی فهیم روستای حاجی آباد به علت علاقمندی شان به حفظ این گونه ارزشمند به رغم خسارت های مالی که پیش آمده قدردانی کرد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=33061

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.