• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
6

کارکردهای مثبت طرح آبخیز داری در پارک ملی بمو چیست؟

  • کد خبر : 32745
  • 11 فروردین 1401 - 23:15
کارکردهای مثبت طرح آبخیز داری در پارک ملی بمو چیست؟
به تازگی مطالبي در خصوص اجرای غیر ضروری طرح آبخیز داری در پارک ملی بمو از سوی برخی افراد مطرح شده بود که در همين راستا توضیحات معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، و معاون منابع طبیعی و آبخیز داری استان فارس در خصوص ضرورت اجرای طرح به منظور روشن گری و تنویر افکار عمومی منتشر می‌شود.

به گزارش سحاب پرس، به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس: نبی الله مرادی معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس در این خصوص اظهار داشت: مکان جغرافیایی این عملیات روی مرز پارک ملی بمو و در مجاورت باغات می باشد. همانگونه که در تصویر ماهواره ای قبل از اجرای طرح که مربوط به سال قبل است مشاهده می شود، روی مرز پارک ملی بمو و مجاورت باغات بوده و اجرای این طرح با در نظر گرفتن خسارت هایی که سیلاب به باغات پایین دست وارد می‌کرد و همچنین امکان ایجاد سیلاب برای روستای دودج و شهر زرقان ضروری و به درخواست اداره کل منابع طبیعی استان بوده است.
وی تاکید کرد به ویژه با در نظر گرفتن تجربه سیل شیراز در سال ۱۳۹۸ و خشکتر شدن اقلیم که احتمال بروز سیلابهای با شدت و دبی های استثنایی بیش از پیش است، ضرورت پیش بینی های کنترل سیلاب را دوچندان کرده است هر چند انتظار می رود که جایی مثل پارک ملی بمو که سالها قرق بوده و دارای پوشش گیاهی متنوع و متراکم است وپتانسیل تولید رواناب را به شدت کاهش دهد ولی از طرفی با لحاظ کردن تجربه های سالهای اخیر در جای جای کشور و بروز سیلابهای مخرب حتی در آبخیز های با پوشش گیاهی مناسب چنین اقداماتی بسیار منطقی و عقلانی خواهد بود. کمااینکه سیلاب سال۱۳۹۸ در دروازه قران شیراز خروجی آبخیزی بود که بیشتر سطح آن در پارک ملی بمو واقع شده است.
مطالعات این کار در اواخر دهه ۸۰ توسط اداره کل منابع طبیعی استان انجام شده و عملیات اجرایی آن از همان زمان شروع شده و مجوزهای مربوطه از شورای ساماندهی مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در همان زمان صادر شده است.
مرادی افزود:این طرح شامل دو بند خاکی با سرریز سنگی ملاتی بوده که یکی در خروجی دره چپ در سالهای ۹۰ و ۹۱ بطور کامل اجرا شده بود و دیگری در خروجی دره راست بوده که سرریز سنگ و سیمانی آن و بخشی از عملیات خاکی آن در همان سالها انجام شده بود و در سال ۱۴۰۰ که اداره کل منابع طبیعی استان موفق به تامین اعتبار شده بود تقاضای تکمیل پروژه نیمه تمام خود را داشت که مساعدت شد و اجرای کار با هماهنگی لازم و رعایت کلیه ملاحظات محیط زیستی همراه است. کمترین دست کاری در عرصه اتفاق افتاده و محدود به بخشی از مخزن بند و تقریبا بدون پوشش گیاهی بوده است و برداشت خاک نیز تنها در مساحت محدودی داخل مخزن انجام می شود..

وی تاکید کرد: طبق برنامه ریزی انجام شده بازسازی تا ١۵ فروردین انجام و سپس تا پایان فصل زایش حیات وحش متوقف خواهد شد.
همچنین حسن مقیم معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نیز پیرامون انجام طرح آبخیزداری در پارک ملی بمو شیراز گفت: اثر بخشی پروژه های آبخیزداری در کنترل سیلاب ها وحفاظت منابع آب و خاک و پوشش گیاهی، نقشی مثبت است و این اقدامات سازه ای برای ترمیم طبیعت لازم و ضروری است اما متأسفانه افرادی با طرح اطلاعات نادرست و غیر علمی و شبهه افکنی در فضای مجازی این اقدامات ضروری و مفید را زیر سوال می برند.
وی در تشریح چگونگی اجرای پروژه مدیریت سیلاب آبخوان داری دره چپ و راست پارک ملی بمو شیراز که در دهه ۹۰ آغاز شده و نیز اهداف و دستاوردهای مهم این طرح برای مردم، اظهار داشت: تقویت و تغذیه آبخوان های پایین دست،رفع معضل کم آبی منطقه و ذخیره آب گونه های مختلف گیاهی و جانوری، جلوگیری از خسارتهای ناشی از سیلابهای ویران گر و تلطیف هوا از جمله اهداف مهم اجرای این پروژه در منطقه حفاظت شده بمو است.
مقیم با اشاره به آغاز فاز نخست عملیات اجرایی این پروژه در اویل دهه ۹۰ اظهار داشت: به دلیل وجود عدم اعتبارات لازم این عملیات متوقف شد اما در سال گذشته با جذب اعتبار لازم عملیات تکمیلی آن از سر گرفته شد.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس تصریح کرد: حفظ گونه های گیاهی از اولویتهای مهم است و طی فرآیند تکمیل این پروژه همواره سعی شده تا شاهد کمترین آسیب محیط زیستی باشیم به طوری که با تامین خاک مورد نیاز پروژه از مخزن سازه ،فاصله حمل نیز به حداقل و صفر رسانیده شد توسط اداره کل منابع طبیعی استان مساعدت گردیده است.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=32745

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.