• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
3
دربازدید یک روزه مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس از ارسنجان انجام شد:

آیین کاشت نهال و گرامیداشت روز شهدا، نشست با رئیس دادگستری و دادستان و بازدید از نمایشگاه محصولات محیط زیستی زنان سرپرست خانوار و ادای احترام به مدیر کل اسبق فقید محیط زیست فارس

  • کد خبر : 32325
  • 23 اسفند 1400 - 18:16
آیین کاشت نهال و گرامیداشت روز شهدا، نشست با رئیس دادگستری و دادستان و بازدید از نمایشگاه محصولات محیط زیستی زنان سرپرست خانوار و ادای احترام به مدیر کل اسبق فقید محیط زیست فارس
روز یکشنبه بیست و دوم اسفند ماه حمید ظهرابی، مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس به دعوت سازمان مردم نهاد قلات سبز ارسنجان به این شهرستان سفر کرد.

به گزارش سحاب پرس، به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، در این برنامه یک روزه ابتدا آیین کاشت درخت با حضور محمد یوسفی رئیس دادگستری، علی اصغر علیزاده جابری، دادستان، رحیم عزیزی فرماندار، سرهنگ پاسدار سیامک، صادقی فرماندهی ناحیه سپاه، اکبر زارعی رییس بنیاد شهید، امیرعلی منفرد رییس آموزش‌ و پرورش، حسینعلی بهرامی امام جمعه شهرستان ارسنجان، حسن خسروانیان رئیس اداره منابع طبیعی در روز مصادف با پایان هفته منابع طبیعی، به مناسبت گرامیداشت روز شهدا در دبستان سردار شهید احمد خادمی برگزار شد.

در ابتدای برنامه رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان و فرماندار به منظور خیرمقدم به ایراد سخنرانی پرداختند و ویژگی های خاص محیط زیستی منطقه را برشمردند.
در ادامه مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس ضمن قدردانی از مسئولین شهرستان و انجمن محیط زیستی قلات سبز ارسنجان از همه مردم
طبیعت دوست، با فرهنگ و با اخلاق، مسئولیت پذیر و علاقمند به محیط زیست شهرستان ارسنجان که در سال گذشته با مشارکت بی نظیر در اطفای حریق جنگلهای ارسنجان نقش آفرینی کردند و تصویر بی بدیل از فعالیت مشارکتی در عرصه محیط زیست را به یادگار نهادند و در کشور در عرصه حفظ محیط‌زیست شهره شدند تشکر کرد.

دکتر ظهرابی در ادامه با مخاطب قرار دادن دانش آموزان افزود:
ببینید نقش منابع طبیعی در تداوم نسل بشر چیست، نسل ما با منابع طبیعی چه کرده و شما دانش آموزان باید چه کاری کنید.
از بین بردن منابع طبیعی عوارض زیادی برای ما انسانها دارد. ازبین بردن جنگل ها و مصرف بی‌رویه آب موجب بروز سیلاب، ایجاد گرد و غبار و فرسایش خاک شده به نحوی که مقدار فرسایش خاک در کشور ما میلیاردها متر مکعب است و ما در رده کشورهای اول در فرسایش خاک در دنیا هستیم.
در کاهش منابع آب و اضافه برداشت آب زیر زمینی نیز در رده های اول هستیم.
در همین استان فارس سالانه ۷۶۷ میلیون متر مکعب اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی وجود دارد یعنی سالانه به اندازه دریاچه های طشک و بختگان در زمان پرآبی اضافه برداشت داریم که حدود ۱۵ برابر دریاچه پریشان و سی برابر دریاچه ارژن است. سالانه یک دریاچه بختگان را در زیر زمین می خشکانیم و دیده نمی‌شود.
ما نسلی هستیم که این وضعیت را بوجود آوردیم. طبیعت را با چاه های غیر مجاز، از بین بردن جنگل ها و مراتع، بهره برداری و چرای بی رویه، اجرای طرح‌های عمرانی و معدن کاری بی ضابطه و برداشت غیر اصولی از معادن تخریب کرده ایم.

باید تلاش کنیم تا طبیعت را احیا کنیم و ابتدا اقدام به کنترل وضع موجود کنیم

با تغییر الگوی کشت در بخش کشاورزی و جلوگیری از تخریب محیط زیست و سپس ایجاد تدریجی شرایطی جبران وضع موجود را بهبود ببخشیم.
این مقام مسوول خاطر نشان کرد: سالانه ۴ میلیون متر مکعب آب شور از دریاچه بختگان وارد منابع آب زیرزمینی می‌شود یعنی برعکس جریان طبیعی که اگر فکر چاره ای برای آن نکنیم روز به روز به شکل بدتری ادامه پیدا خواهد کرد و تا نابودی کامل بخش کشاورزی پیش خواهد رفت.

وی با اشاره به وجود گوزن زرد در عرصه‌های جنگلی در کشور در گذشته اظهار داشت: با شکار بی رویه این گونه تا لبه پرتگاه انقراض پیشرفت، با تکثیر در اسارت این گونه ارزشمند که یکی از مراکز آن در شهرستان ارسنجان قرار دارد خوشبختانه تعداد این گونه رو به افزایش است و امیدواریم بتوان با برنامه ریزی این گونه را با همکاری و مشارکت مردم با فرهنگ ارسنجان در طبیعت رهاسازی کنیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس گفت:، به فرزندان عزیزم توصیه می کنم در مورد محیط زیست و منابع طبیعی مطالعه کنید و بدانید که زندگی ما وابسته به این است که درختان باشند و منابع طبیعی باشند و اگر این ها نباشند ما آب برای خوردن نخواهیم داشت و زندگی ما در مضیقه خواهد بود پس همه ما برای حفظ محیط زیست تلاش می کنیم.
آیین کاشت نهال و گرامیداشت روز شهدا

در ادامه مسئولین شهرستان، امام جمعه محترم، فرماندهان بسیج سازندگی شهرستان به همراه مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس و دانش آموزان، اقدام به کاشت نهال به یاد بود شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و شهدای دفاع از محیط زیست و منابع طبیعی کردند.

در این مراسم باشکوه دانش آموزان هنرمند و خلاق مدرسه با اجرای سرود همگانی، دکلمه و نمایش، حال و هوای خاصی به مراسم بخشیدند و در پایان توسط سید زین العابدین هاشمی، دبیر انجمن محیط زیستی قلات سبز ارسنجان و مسئولین شهرستان از اولیای مدرسه تقدیر به عمل آمد.
همچنین به یکی از مادر شهدا (سادات اسکندری) به نمایندگی از فعالان محیط زیستی شهرستان و سیده زهرا هاشمی به نمایندگی از دانش آموزان، کارت همیار افتخاری محیط زیست و منابع طبیعی اهدا شد.
نشست مدیر کل با رئیس دادگستری و دادستان
در ادامه این بازدید یک روز ظهرابی طی نشستی با رئیس دادگستری و دادستان شهرستان ارسنجان، به بررسی مشکلات محیط زیستی شهرستان و برخورد دستگاه قضا با خاطیان عرصه حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی و راهکارهای کاهش این تعارضات پرداختند.
بازدید از نمایشگاه محصولات محیط زیستی زنان سرپرست خانوار

همچنین در ادامه از نمایشگاه خیریه امیرالمومنین که در آن زنان سرپرست خانوار به تولید محصولاتی برای ترویج فرهنگ محیط زیست اقدام می کنند بازدید به عمل آمد و طی نشستی با پیشکسوتان این مرکز خیریه راهکارهای حمایت از آنها مورد بررسی قرار گرفت.
ادای احترام به مقام مدیر کل اسبق فقید محیط زیست فارس
همچنین حمید ظهرابی با حضور در آرامگاه مرحوم مهندس سید حسام حسینی مدیر کل پیشکسوت سازمان حفاظت محیط زیست، به مقام شامخ این شخصیت ارزشمند ادای احترام کرد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=32325

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.