• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
6
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس خبر داد:

پیگیری حقابه تالاب بختگان/ برگزاری کنفرانس بین المللی روز جهانی تالاب به میزبانی بختگان

  • کد خبر : 30580
  • 11 بهمن 1400 - 16:51
پیگیری حقابه تالاب بختگان/ برگزاری کنفرانس بین المللی روز جهانی تالاب به میزبانی بختگان
مدیرکل محیط زیست فارس با تاکید بر تامین حقابه بختگان، گفت: کنفرانس بین المللی روز جهانی تالاب پنجشنبه ۱۴ بهمن در شهرستان بختگان برگزار می شود.

به گزارش سحاب پرس، حمید ظهرابی در نشست خبری با خبرنگران که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: روز جهانی تالاب‌ها ۱۳ بهمن است که کنوانسیون رامسر تشکیل شد و قدیمی‌ترین معاهده بین المللی در زمینه حفظ محیط زیست به شمار می‌رود، یکی از افتخارات کشور ما این است که قدیمی‌ترین کنوانسیون حفاظت از محیط زیست در شهر رامسر مبادله و منعقد شد،به این خاطر هر تالابی در دنیا که ثبت شود به «رامسرسایت» شناخته و نامیده می‌شود.

مدیرکل محیط زیست فارس ادامه داد: کنفرانس بین المللی روز جهانی تالاب که به میزبانی شهرستان بختگان برپا می‌شود، بزرگترین رویداد روز جهانی تالاب هاست که در جریان آن قهرمانان تالاب‌ها قرار است انتخاب شوند،این مراسم با حضور معاون رییس جمهور و نماینده برنامه عمران ملل متحد(UNDP) و مهمانان داخلی و خارجی در شهرستان بختگان پنجشنبه ۱۴ بهمن برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه شعار امسال «تالاب‌ها را ارج نهیم و دوست بداریم» است، افزود: در ایران بیش از ۸۰ درصد تالاب‌ها متاثر از تخریب هاست و استان فارس با وجود ۱۳ تالاب که در فهرست کشوری ثبت شده است، تالاب‌های تشک، بختگان، کمجان، ارژن و پریشان به عنوان «رامسرسایت» شناخته می‌شوند، تالاب‌های فارس به دلیل تاثیر فعالیت‌ها و بهره برداری‌های سنگین کشاورزی در سال‌های اخیر افزون بر مشکل خشکسالی به شدت صدمه دیدند. به رغم بارندگی‌های اخیر و تشکیل روان‌آب‌ها وضعیت این تالاب‌ها خوب نیست.

ظهرابی اضافه کرد: تالاب پریشان به خاطر افت شدید سفره‌های آب زیرزمینی نیاز به ۱۳۵ میلیون مترمکعب آب دارد،این میزان آب باید به تالاب وارد تا احیا شود چراکه عمده مشکل این تالاب فعالیت‌های کشاورزی و بهره برداری بی رویه از سفره‌های آب زیرزمینی به دلیل حفر چاه است، این در حالیست که شهر‌های اطراف دریاچه پریشان در آینده با این روند با مشکل جدی مواجه می‌شوند، تالاب ارژن علاوه بر بهره برداری‌های رایج و حفر چاه‌های اطراف به دلیل تغییر کاربری غیرقانونی شمار بسیاری از باغ شهری‌ها و ایجاد باغ ویلا‌ها آسیب زیادی دیده است.

وی توضیح داد: یکی از دانه درشت‌های تخریب و تصرف که با عنوان «کاخ ایرانیان» اقدام به ساخت غیرقانونی تالار و رستوران کرده بود با حکم دستگاه قضایی و همکاری نیروی انتظامی و محیط زیست ظرف چند روز اخیر قلع و قمع شد، ۱۳ درصد از سطح تالاب ارژن آب گرفته است که میزان کمی است. تالاب‌های تشک، کمجان و بختگان نیز تحت تاثیر آسیب‌های جدی قرار دارند. با احداث سد‌های ملاصدرا و سیوند و سد درودزن ورودی آب به صفر رسیده است. گرچه درصد کوچکی از حقابه‌ها تامین شد، اما سطح آب گیری این تالاب‌ها در وضعیت مطلوب نیست، به دلیل فعالیت‌های کشاورزی و بهره برداری‌های بی رویه تقریبا روان آبی در این حوزه تشکیل نمی‌شود، اما بخشی از تصرفات را توانستیم رفع کنیم.

مدیرکل محیط زیست فارس با تاکید بر اینکه دریاچه مهارلو در نزدیکی شیراز وضعیت بهتری نسبت به دیگر تالاب ها دارد، تصریح کرد:۶۱ درصد از سطح این تالاب پوشیده از آب است و زمستان گذرانی پرندگان و خدمات اکوسیستمی این تالاب موجب تغییر آب و هوا در پایین دست حوزه می‌شود و نقش مهمی در بقای شهر‌های شیراز، کوار، سروستان و بسیاری شهر‌های دیگر دارد، تالاب مهارلو بیشتر مشکل آلودگی دارد.

وی با اشاره به اینکه تالاب هفت برم بیش از ۷۰ درصد آبگیری شده است، بیان کرد: در حوزه تالاب‌ها لایروبی را انجام دادیم و در تالاب مهارلو مطالعات آن انجام گرفته است. مطالعات در ارتباط با تعیین حقابه‌ها از ماموریت‌های ما در احیای تالاب هاست.

ظهرابی تاکید کرد: تامین حقابه بختگان به عنوان یک مطالبه جدی از سوی جوامع محلی حاشیه تالاب پیگیری می‌شود،در حوزه تالاب ها لایروبی را انجام دادیم و در تالاب مهارلو مطالعات آن انجام گرفته است. مطالعات در ارتباط با تعیین حقابه ها از ماموریت های ما در احیای تالاب هاست، امسال نیز این موضوع در دستور کار قرار گرفته و ۱۰۰ میلیون متر مکعب حقابه بختگان به صورت پلکانی رها خواهد شد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=30580

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.