• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
6

بیانیه شورای اسلامی شهر شیراز به مناسبت ۱۲ فروردین ماه سالروز استقرار جمهوری اسلامی

  • کد خبر : 993
  • 12 فروردین 1399 - 4:48
بیانیه شورای اسلامی شهر شیراز به مناسبت ۱۲ فروردین ماه سالروز استقرار جمهوری اسلامی
شورای اسلامی شهر شیراز با صدور بیانیه‌ای ضمن تبریک 12 فروردین سالگرد همه‌پرسی و تصویب جمهوری اسلامی ایران، خواستار رجوع دوباره مردم و مسؤولان به شعارها و پیام‌های رفراندوم جمهوری اسلامی و اصول قانون اساسی برگرفته از آن شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر شیراز، در این بیانیه بر اهمیت بازنگری در قوانین عادی، اجرای قانون اساسی و موضوع اساسی مشارکت مردم در فرآیندهای تصمیم‌سازی و اداره کشور اعم از ملی و محلی به ویژه از طریق شوراها، تأکید شده است.

بر پایه این گزارش، متن بیانیه شورای اسلامی شهر شیراز به مناسبت سالروز برگزاری همه‌پرسی و تصویب و استقرار جمهوری اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

دوازدهم فروردین ماه سالروز برگزاری رفراندوم جمهوری اسلامی ایران است که طی آن، با فروپاشی رژیم گذشته، رأی و اراده سیاسی مردم در کشور حاکم شد و به دنبال آن قانون اساسی جمهوری اسلامی به تصویب خبرگان قانون اساسی و پس از آن مردم رسید و شعار «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» که در روزهای اوج تظاهرات مردمی بر سر زبان‌ها جاری بود، در قانون اساسی تجلی پیدا کرد.

در قانون اساسی فصلی تحت عنوان فصل حقوق ملت پیش‌بینی و در آن حقوق بنیادی و اساسی ملت به رسمیت شناخته شده است.

فصل هفتم قانون اساسی به مبحث مهم شوراها و نحوه‌ی مشارکت مردم در اداره امور محلی در زمان‌های گوناگون اختصاص یافته است.

در اولین اصل از این فصل؛ یعنی اصل ۱۰۰ قانون اساسی، به موضوع مهم تشکیل «شوراهای اسلامی شهر و روستا» با هدف پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان و یا استان پرداخته است.

در سال ۱۳۷۵ قانون شوراها به استناد همین فصل، به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و دو سال بعد در سال ۱۳۷۷ قانون به اجرا درآمد. در طول مدت ۲۰ سالی که از عمر شوراهای اسلامی شهر و روستا و شورای عالی استان‌ها می‌گذرد، شوراها توفیقاتی حاصل کرده‌اند، هر چند در عمل با موانع و مشکلاتی نیز در راه انجام وظایف خود روبرو بوده‌اند.

برای شورای عالی استان‌ها به عنوان نماینده منتخبان شوراهای سراسر کشور نیز در همین قوانین وظایفی پیش‌بینی شده است.

به نظر می‌رسد در چهل و یکمین سالروز استقرار نظام جمهوری اسلامی ضروری است همه مردم، مسئولان، نمایندگان مجلس، اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا و نخبگان یک بار دیگر شعارها و پیام‌های حضور مردم در تظاهرات میلیونی و رفراندوم جمهوری اسلامی و قانون اساسی برگرفته از آن را مورد توجه و مداقه جدی قرار دهند.

بدون تردید در شرایط کنونی بازنگری در قوانین عادی و همچنین نحوه اجرای قوانین به ویژه در بحث شوراها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

تجربه ۴۰ ساله انقلاب اسلامی نشان می‌دهد همواره در شرایط سخت که نمونه آن را امروز در موضوع فراگیری ویروس کووید ۱۹ و همه‌گیری بیماری کرونا شاهدیم، نقش اصلی و حیاتی در حفظ و دفاع از کشور و نظام را مردم ایفا کرده‌اند و در بسیاری موارد مسئولان و نمایندگان از مردم عقب مانده‌اند.

امروز اعضای شوراهای شهر و روستا در سراسر کشور، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، مسئولان و مدیران کشور، هر کدام به میزان مسئولیت قانونی که بر عهده دارند، ضروری است با بازگشت و رجوع دوباره به قانون اساسی و اجرای اصول آن، توجه ویژه‌ای به موضوع مهم و اساسی مشارکت مردم در فرآیندهای تصمیم‌سازی و اداره کشور اعم از ملی و محلی داشته باشند.

در این مسیر موضوع حمایت از شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان هسته‌های اولیه تحقق این مشارکت مدنی و افزایش اعتماد عمومی مردم به نظام را که شرط اساسی و ضروری برای استمرار نظام و تحقق اهداف آن را فراهم می‌نماید، امری اجتناب ناپذیر است.

شورای اسلامی شهر شیراز ضمن تبریک فرا رسیدن این روز به شهروندان عزیز، یاد و خاطره امام راحل و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و نیز درگذشتگان سیل فروردین ۹۸ شیراز را گرامی می‌دارد.

از فرصت استفاده نموده و از زحمات همه جهادگران عرصه سلامت که در سال جدید، زحمات مضاعف خود را برای درمان مبتلایان به کووید ۱۹ متمرکز کرده‌اند، قدردانی و در مقابل عظمت و بزرگی شهدای این مبارزه سر تعظیم فرود می‌آوریم.

شورای اسلامی شهر شیراز
فروردین ۱۳۹۹

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=993

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.