• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
1
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس:

تبیین دستاوردهای جهاد کشاورزی فارس در روز ملی گندم و نان

  • کد خبر : 92942
  • 02 اردیبهشت 1403 - 14:49
تبیین دستاوردهای جهاد کشاورزی فارس در روز ملی گندم و نان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در آیین تجلیل از ۱۵ گندمکار، آسیابان و نانوای برتر و پیشکسوت استان فارس به تبیین دستاوردهای این سازمان در حوزه آرد و نان پرداخت.

به گزارش سحاب پرس و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مجتبی دهقان پور گفت: برای اولین بار در کشور با توجه به قداستی که گندم و نان در میان ما ایرانیان دارد سی و یکم فروردین ماه به عنوان روز ملی گندم و نان نامگذاری شده است.
این مقام مسوول با اشاره به اینکه طبق فرمایش مقام معظم رهبری امسال به سال جهش تولید با مشارکت مردم مزین شده است، افزود: نگاه ما در سازمان جهاد کشاورزی این است که از تمام ظرفیت های علمی، فنی، آموزشی و ترویجی استفاده کنیم و با مشارکت تولیدکنندگان و با رویکرد حفظ منابع پایه به تولید حداکثری دست یابیم.
دهقان پور به اجرای طرح افزایش نفوذ دانش در واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: این طرح برای اولین بار در کشور در مهرماه سال ۱۴۰۰ در استان فارس آغاز شد و در راستای آن از ظرفیت تمامی کنشگران بخش کشاورزی اعم از بخش خصوصی، تعاونی ها و مراکز تحقیقاتی و بخش دولتی استفاده می کنیم.
وی تصریح کرد: رویکردی که این طرح دارد بحث مسئله یابی و مسئله گشایی است و اینکه کمک کنیم تولید در واحد سطح افزایش پیدا کند و در کنار آن به این موضوع توجه کنیم که با محدودیت منابع آب و خاک در استان فارس مواجه هستیم و باید تلاش کنیم روش های کاشت، داشت و برداشت ما به سمت بهبود و بهسازی حرکت کند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به توفیقات این استان در زمینه تولید گندم اشاره کرد و افزود: سال گذشته با همت تولیدکنندگان و همکاران عزیزمان بعد از ۱۳ سال موفق به تولید بالغ بر یک میلیون تن گندم شدیم و حدود ۱۰ درصد از میزان گندم تولیدی کشور را به خود اختصاص دادیم.
وی اظهار کرد: در راستای اقدامات علمی، تحقیقاتی و آموزشی نیز اقدامات شاخصی انجام دادیم و سعی ما بر این است که میزان تولید را طوری مدیریت کنیم که متناسب با آن بتوانیم نقش آفرینی در اقتصاد کشور داشته باشیم.
دهقان پور خاطر نشان کرد: به دنبال این هستیم که با بهره گیری از روش های به زراعی، از طریق تغذیه و بازنگری در روش های کاشت و استفاده از ارقام پرمحصول و مقاوم به شرایط خشکسالی و در بحث برداشت گندم استفاده از کمباین های تنظیم شده که در این راستا نیز آموزش های لازم به بهره برداران ارائه شده است، کمک کنیم به اینکه تولید در واحد سطح افزایش پیدا کند.
این مقام مسوول به میزان گندم مصرفی استان فارس نیز اشاره کرد و گفت: میزان گندم مصرفی استان فارس در هر ماه حدود ۵۰ هزار تن گندم است که حدود ۴۲ هزار تن آن تبدیل به آرد می شود و از این میزان نیز حدود ۳۲ هزار تن به مصرف خبازی ها می رسد و مابقی برای مصارف روستایی و عشایری و سایر صنوف مربوط به حوزه نان استفاده می شود.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=92942

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.