• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 22 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
1
رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست فارس؛

تا اطلاع ثانوی مجوزی برای بازدید از پارک ملی بمو صادر نمی‌شود

  • کد خبر : 92094
  • 15 فروردین 1403 - 21:38
تا اطلاع ثانوی مجوزی برای بازدید از پارک ملی بمو صادر نمی‌شود
رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست فارس با اشاره به مثبت شدن جواب آزمایش دو گونه بز وحشی برای ابتلا به تب برفکی در پارک ملی بمو گفت: تا اطلاع ثانوی مجوزی برای بازدید از پارک ملی صادر نمی‌شود.

لیلا جولایی در گفت‌وگو با خبرنگار سحاب پرس، در تشریح جزئیات این خبر گفت: در هفته پایانی اسفند یک مورد مشکوک به تب برفکی در پارک ملی بمو مشاهده شد که جواب آزمایش آن منفی بود اما در ایام تعطیلات نوروز دو مورد دیگر داشتیم که جواب آزمایش آن‌ها در ابتلا به تب برفکی مثبت شد.

وی با یادآوری اینکه هر سه مورد مربوط به گونه بز وحشی بوده است، در خصوص اینکه چگونه این بیماری در این پارک مشاهده شده است، گفت: تب برفکی مثل برخی بیماری‌های دیگر مشترک بین دام و حیات وحش است. به طور کلی در پارک‌های ملی ورود و چرای دام ممنوع است و اگر هم گله دامی از یک منطقه عبور کرده است، این کار غیر قانونی بوده است اما ما احتمال می‌دهیم که دام عشایری از این منطقه گذر کرده باشند.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست فارس یادآور شد: اداره‌کل دامپزشکی واکسینه دام را بر عهده دارد که دام را بر علیه بیماری‌های طاعون نشخوارکنندگان کوچک و تب برفکی واکسینه می‌کند و در این زمینه هم دامپزشکی فارس همکاری خوبی دارد و بیشتر تمرکز آنان بر روی مناطقی است که زیستگاه حیات وحش است یعنی روستاهایی که نزدیک زیستگاه حیات وحش قرار دارند.

جولایی با بیان اینکه اکنون دنبال این هستیم که مشخص شود، این بیماری از چه طریق وارد پارک شده است، گفت: تب برفکی یک بیماری ویروسی است که باعث می‌شود زخم‌هایی در دهان حیوان ایجاد شده و آن را رنجور و ضعیف کند و در مواردی اگر حیوانات به خصوص نابالغ باشند، زودتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند و ممکن است زودتر تلف شوند.

وی با تصریح اینکه با مشاهده مواردی از ابتلای تب برفکی هشدار لازم داده‌ایم که دام وارد منطقه نشود تا بتوانیم منطقه را کنترل کنیم، افزود: با وجودی که تب برفکی قابل انتقال به انسان نیست اما در عین حال مجوزی هم برای بازدید از پارک ملی بمو تا اطلاع ثانوی صادر نمی‌کنیم زیرا ممکن است حتی با یک کفش آلوده، بیماری انتقال پیدا کند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=92094

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.