• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
0

پیش‌نشست همایش بین‌المللی دیپلماسی نوروز در شیراز برگزار شد

  • کد خبر : 89878
  • 16 اسفند 1402 - 1:19
پیش‌نشست همایش بین‌المللی دیپلماسی نوروز در شیراز برگزار شد
پیش نشست چهارمین دوره همایش بین‌المللی «دیپلماسی نوروز» امروز، ۱۵ اسفندماه به همت اندیشکده مطالعات راهبردی کریمه و دانشگاه علوم پزشکی شیراز در دانشکده پزشکی شیراز برگزار شد.

در این نشست علمی و فرهنگی که با حضور جمعی از اندیشمندان برگزار شد، بحث‌انگاری اسطوره‌های نوروز و ماه فروردین مورد بحث قرار گرفت.

دبیر علمی پیش نشست همایش بین‌المللی «دیپلماسی نوروز» در این مراسم گفت: نوروز به عنوان یک المان یا انگاره هویتی مشخص با کشورهای هم فرهنگ ایران مطرح است. یکی از این مؤلفه‌ها سنت است.

مجتبی اشرافی اضافه کرد: نوروز به عنوان یک مولفه هویت‌ساز و هویت‌بخش توانسته است در کشورهای همسایه که هم فرهنگ هستند، خودش را نشان دهد.

وی بیان کرد: در مباحث فرهنگی و تمدنی مولفه نوروز یک مولفه جمع کننده است که در فرهنگ‌های مختلف ریشه دوانده است. این فرهنگ می‌تواند باعث مودت و دوستی بین ملت‌های مختلف شود و کمک می‌کند درگیری‌هایی که به واسطه دخالت کشورهای مختلف و سیاست‌های غلط و اشتباه اتفاق افتاده است را کم کند.

دبیر علمی پیش نشست همایش بین‌المللی «دیپلماسی نوروز» اظهار کرد: به واسطه همین فرهنگ‌ها، کشورهای خاورمیانه می‌توانند امن‌ترین کشورهای دنیا باشند.

امین رضا نوشین، حافظ پژوه نیز در این نشست پس از بیان خلاصه‌ای از سنت‌های قدیمی کشورهای مختلف، به فرهنگ کشور ایران به خصوص نوروز پرداخت و گفت: ایرانی‌ها برای زندگی و زیستن سالی یک بار جشن می‌گرفتند.

وی با بیان اینکه جشن نوروز، جشن بازگشت زندگی و زنانگی به جهان است، گفت: نوروز با واژه زن، زندگی، زمین و زایندگی هم‌ریشه است.

سیده ثنا رضوی، دانشجوی کشمیر هندوستان پس از بیان اینکه فرهنگ نوروز علاوه بر ایران در کشورهای همسایه مانند ترکمنستان، پاکستان و تاجیکستان به گونه‌ای دیگر برگزار می‌شود، افزود: این جشن با عید غدیر خم در کشمیر مقارن است و شیعیان این روز را به عبادت می‌پردازند.

وی پس از بیان مشترکات نوروز در ایران و کشمیر بیان کرد: دورهمی خانوادگی و عیدی دادن به کودکان می‌تواند این سنت را برای آیندگان حفظ کند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=89878

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.