• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
5
​شهردار منطقه تاریخی فرهنگی شیراز:

با اجرای بیش از ۱۰۰ پروژه، نبض حیات در بافت تاریخی شیراز تند می شود

  • کد خبر : 8885
  • 11 آبان 1399 - 11:19
با اجرای بیش از ۱۰۰ پروژه، نبض حیات در بافت تاریخی شیراز تند می شود
بافت تاریخی شیراز به عنوان یکی از غنی ترین بافت های تاریخی کشور، قلب و هسته اولیه شکل‌گیری این شهر محسوب می شود. این بافت در طول قرن ها تکامل یافته و زندگی و فرهنگ، از آن به دیگر کوچه‌ها و محله‌ها جاری شده است.

سیاری از خانه‌های این منطقه ۳۶۰ هکتاری، نمایان‌گر هنر دوره‌های مختلف است؛ از زندیه گرفته تا قاجار، دروازه‌های گوناگون، چندین محور فرهنگی و حدود ۴۰۰ اثر با ارزش میراثی شیوه زندگی، روابط اجتماعی، آداب و رسوم، باورها، تاریخ و هنر این شهر را نمایان کرده اند و هویتی دیگرگونه به شیراز بخشیده‌اند.
خانه های بافت قدیم این کلانشهر، کوچک و پیچ در پیچ بودند اما عشق و صفا میان اهالی موج میزد و به زندگی وسعت می داد. این روزها اما با گسترش شیراز و گذر زمان، رنگ و لعاب خانه‌های تاریخی کمتر شده و تمایل مردم برای حضور در بافت کاهش یافته است.
با این حال بافت تاریخی با اقدامات شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز در طول دو سه سال اخیر، هویت خود را پیدا کرده است. 
بهمن ماه سال گذشته، شهردار شیراز در حاشیه افتتاح تعدادی از طرح‌های شهرداری، سال ۹۹ را سال تحول بافت تاریخی شیراز دانسته و گفته بود زنده کردن بافت قدیم این شهر با سرمایه‌گذاری فرهنگی و اجتماعی محقق می‌شود و بر همین مبنا مسیرهای گردشگری این منطقه احیا شده است.
به گفته حیدر اسکندرپور، زمانی که سخن از شیراز در ایران و دنیا به میان می‌آید، منظور بافت قدیم این شهر است و هرگز مجتمع‌های تجاری و برج‌های شیراز مدنظر نیست.
شهردار شیراز تاکید کرد امروز بازآفرینی، باز زنده‌سازی و اقتصادی شدن بافت تاریخی این شهر از طریق بهره برداری پروژه های مختلفی همچون نارنجستان قوام به طول ۴۰۰ متر در سطح منطقه در حال انجام است.
 شهردار منطقه تاریخی و فرهنگی شهرداری شیراز نیز با بیان اینکه حدود ۳۵ هزار نفر در بافت تاریخی و فرهنگی ساکن هستند گفت:
بافت تاریخی شیراز در صورت بازآفرینی می‌تواند به یکی از قطب‌های جذب گردشگر در سطح ملی و بین‌المللی تبدیل شود.
به گفته مهدی قلندری، شهرداری منطقه تاریخی فرهنگی نیز در تلاش است تا سیاست‌های خود در باب بازآفرینی شهری را بر پایه به رسمیت شناختن کلیه عناصر شکل‌دهنده به محلات و محورهای تاریخی به‌عنوان اجزای غیرقابل ‌تفکیک یک کلیت واحد، پی‌ریزی کند.
او اضافه میکند که وقتی از بازآفرینی شهری در بستر بافت تاریخی سخن به میان می‌آید، مقصود تنها رفع فرسایش کالبدی و عملکردی بناهای شاخص این بستر و بهسازی محورهایی که آن‌ها را به هم پیوند می‌دهند، نیست بلکه هدف ارتقای توسعه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست‌محیطی در تمامی بخش‌ها و عرصه‌های آن است.
 شهردار منطقه تاریخی فرهنگی شیراز تاکید کرد که رویکرد شهردار شیراز و اعضای شورای اسلامی شهر به احیا و بازآفرینی بافت تاریخی است. بنا به تاکید
قلندری، با رویکرد بازآفرینی در انجام پروژه های بافت تاریخی تلاش شده تا بیشتر به موضوعات فرهنگی، تاریخی و اقتصادی در بافت توجه شود.
 این مقام مسئول امیدوار است با اجرای پروژه‌های گردشگری و فرهنگی، شاهد کاهش معضلات اجتماعی در مناطق بافت تاریخی شیراز باشیم.
شهردار منطقه تاریخی و فرهنگی با اشاره به تفاهم نامه همکاری مابین شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس،تا کید کرد که موضوع این تفاهم نامه، افزایش همکاری های دو جانبه با جلب مشارکت عمومی و ارائه خدمات متقابل در زمینه های مدیریت یکپارچه شهری، استفاده از ظرفیت ها و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری طرفین در حفظ، مرمت و احیای بناها و محدوده های دارای ارزش تاریخی و میراثی در راستای ارتقای کیفیت فضاهای شهری و بازآفرینی اماکن و محدوده های مورد نظر با استفاده از ابزارهای مختلف است.
به گفته قلندری، بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان پروژه دربافت تاریخی – فرهنگی این کلانشهر در دست اقدام است. در واقع،
پروژها از سطح کلان تا سطح خرد در منطقه در حال اجرا هستند که پروژه بازآفرینی مجموعه زندیه که شام ۴۰ ریز پروژه است نمونه ای از این پروژه های شاخص است.
این مسئول تاکید می کند که این پروژه طی سالهای گذشته متوقف شده بود اما در حال حاضر در دست اقدام است و در صورت اتمام، شاهد فضاهای شهری جدیدی در این مجموعه خواهیم بود.
 شهردار منطقه تاریخی فرهنگی می گوید در تعریف طرح بازآفرینی مجموعه زندیه نیز ضمن پایبندی به اصول و معیارهای حفاظت از بافت‌های تاریخی و واجد ارزش، با جدیت تمام، ارتقای این مؤلفه‌ها را پیگیری می‌کنیم.
او با اشاره به اینکه طرح باز آفرینی محله سنگ سیاه یکی دیگر از پروژه های شاخص در این بافت است یادآور می شود که عملیات عمرانی و بهسازی این پروژه در شش نقطه به عنوان مرکز محله تعریف شده است.
به گفته قلندری، اجرای فاضلاب شهری برای اولین بار در محله سنگه سیاه و اطرف مقبره بی بی دختران که پس از اتمام آن، این مقبره با عملیات عمرانی و زیرسازی، تبدیل به یک فضای شهری فاخر خواهد شد.
شهردار منطقه تاریخی و فرهنگی شهرداری شیراز، پروژه بهسازی و زیباسازی خیابان لطفعلی خان زند را از دیگر پروژهای این بافت تاریخی می داند و می گوید عملیات زیرسازی، نورپردازی و تاسیسات شهری آن در حال اجراست .
قلندری با اشاره به پروژه گذر هفت پیچ در بافت تاریخی و فرهنگی شهرداری شیراز، اضافه کرد که عملیات اجرایی این پروژه در سه فاز در حال انجام می باشد که شامل کف سازی، بدنه سازی و پیرایش گذر است.
او به افتتاح پروژه گذر نارنجستان در سال گذشته اشاره کرد و گفت که این گذر، یکی از مسیرهای بااهمیت تاریخی و فرهنگی شهر شیراز محسوب می شود و از قدیم بناها و مسیرهای تاریخی در آن شکل گرفته است.
به گفته قلندری، این گذر تاریخی در مسیر گردشگری بافت تاریخی ایجاد شده که به مجموعه زندیه، خیابان لطفعلی خان زند و طالقانی منتهی می‌شود و پروژه‌های عمرانی که در طول این مسیر تعریف شده در حال تکمیل شدن است و امسال نیز این مسیر گردشگری در بافت تاریخی به اتمام می‌رسد.
او با اشاره به اینکه مسیر دوم گردشگری بر پایه گردشگری زیارتی تعریف شده، اضافه می کند که این مسیر از میدان آستانه آغاز می‌شود و تا حرم شاهچراغ(ع)، محله سنگ سیاه و محله لب آب ادامه می‌یابد.
 شهردار منطقه تاریخی و فرهنگی با بیان این که ۵۵ پروژه کوچک در این منطقه در حال اجراست از شناسایی ۱۸۳ نقطه در بافت تاریخی و فرهنگی شیراز خبر می دهد و می گوید در این نقاط بر اساس نیاز محله پارک کودک، محله، بانوان، کتابخانه، پارکینگ، اجرای کوچه گل و اقداماتی برای حفظ و ارتقای کیفیت محیط زیست از جمله احداث لانه پرندگان متناسب با بافت، طراحی و اجرا می شود.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=8885

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.