• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
1
رئیس کل دادگستری استان فارس؛

قضات پیگیر وضعیت زندانیان باشند

  • کد خبر : 87484
  • 18 بهمن 1402 - 19:53
قضات پیگیر وضعیت زندانیان باشند
رئیس کل دادگستری فارس با بیان اینکه زندان پایان کار رسیدگی به جرائم نیست، گفت: قاضی صادرکننده رأی  باید همواره پیگیری وضعیت زندانیان باشد و بداند که سرانجام پرونده به کجا رسیده است.

همزمان با هفتمین روز از دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، رئیس کل دادگستری استان فارس، دادستان مرکز استان، اعضای شورای قضایی و جمعی از قضات دادگستری شیراز  امروز، ۱۸ بهمن ضمن بازدید از زندان عادل‌آباد شیراز با بیش از ۴۲٠ نفر از مددجویان زندان ملاقات و به بررسی درخواست‌ها و مشکلات آن‌ها پرداختند.

رئیس کل دادگستری استان فارس در حاشیه این بازدید و بررسی قضایی درخواست و مشکلات مددجویان زندان عادل‌آباد شیراز گفت: بر اساس دستور رئیس قوه قضاییه و روال همیشگی این دادگستری کل، برنامه حضور و بازدید از زندان و دیدار چهره به چهره و رسیدگی قضایی به امور زندانیان در دستور کار قرار گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم موسوی افزود: در ایام‌الله دهه پر فروغ فجر انقلاب اسلامی ایران این برنامه به صورت ویژه مدنظر قرار گرفت و امروز شاهد حضور اعضای شورای قضایی و برخی از  قضات در زندان هستیم.

نماینده عالی قوه قضاییه در فارس با بیان اینکه امروز بیش از ۴۲٠ نفر از زندانیان مرد و زن زندان مرکزی شیراز با مقامات قضایی و قضات دادگاه و دادسرای شیراز به‌صورت چهره به چهره دیدار کردند، گفت: عمده تقاضای زندانیان مرخصی و برخورداری از آزادی مشروط بود که در راستای برخورداری زندانیان واجد شرایط از مرخصی و آزادی وعفو مشروط در چارچوب قانون دستورات قضایی لازم صادر شد.

موسوی با تصریح اینکه هدف ما از این بازدیدهای هدفمند و ملاقات با مددجویان زندان، اهتمام ویژه قضات برای رسیدگی مؤثر به مشکلات زندانیان وپاسخگویی به نیازهای قضایی آنان است، افزود: تأکید بر نظارت و حضور مداوم قضات در زندان‌ها بدین علت است که این روند می‌تواند کاهش جمعیت کیفری را به دنبال داشته باشد، ضمن اینکه زندان پایان کار رسیدگی به جرائم نیست و قاضی صادر کننده رأی  باید همواره پیگیری وضعیت زندانیان باشد و بداند که سرانجام پرونده به کجا رسیده است.

وی در ادامه گفت: یکی از اقدامات مهم سازمان زندان‌ها، اهتمام جدی در اصلاح و تربیت مجرمان و آموزش مهارت‌آموزی به آن‌ها برای باز اجتماعی کردن زندانیان و تلاش برای بازگشت فرد زندانی به جامعه از طریق برنامه‌های متنوع اصلاحی و تربیتی است و دستگاه قضایی نیز نسبت به بهره‌مندی افراد واجد شرایط از تأسیسات ارفاقی تدابیر لازم اتخاذ کرده است.

رئیس کل دادگستری فارس گفت: در این بازدید و رسیدگی به مشکلات  قضایی مدد جویان زندان، برای اعطای ارفاقات قضایی، مرخصی منجر به آزادی و آزادی مشروط و… بیش از ۵٠ نفر از زندانیان واجد شرایط با پیگیری و دستورات قضایی از زندان آزاد شدند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان  فارس نیز گفت: قضات باید کاهش جمعیت کیفری زندان را به صورت  هدفمند و منطبق با قوانین با جدیت پیگیری کنند.

سید مصطفی بحرینی با بیان اینکه جلسات دیدار چهره به چهره مقامات قضایی با زندانیان در راستای استیفای حقوق شهروندی و عدالت کیفری آنان بسیار حائز اهمیت و ثاثیرگذار است، گفت: دادستانی به جز زندانیان جرایم خاص، خشن و مخلین نظم و امنیت، تأکیدی بر نگهداری زندانیان جرائم غیرعمد و خُرد ندارد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز فارس، درخواست‌های عمده زندانیان را عفو، آزادی مشروط، اشتغال به کار، مرخصی، تعلیق و تخفیف مجازات برشمرد و افزود: در کنار تأکید بر برخورداری زندانیان واجد شرایط از ارفاقات قانونی، به استیفای حقوق شکات و بزه دیدگان و آسیب‌دیدگان از جرم توجه داریم و اخذ رضایت از شاکی و اهتمام جدی مجرم در جبران افعال مجرمانه و آسیب‌های وارده را دنبال می‌کنیم.

وی در ادامه بازاجتماعی کردن مجرمان و بازگشت زندانی به جامعه را هدف مهم در جلسات دیدار از زندان و رسیدگی قضایی به امورات مددجویان عنوان کرد و افزود: بنا بر تأکید رئیس کل دادگستری فارس و در راستای منویات ریاست قوه قضاییه، کنترل و کاهش جمعیت کیفری از اولویت های مهم قضایی کشوراست بنابراین توصیه ما به قضات این است که علاوه بر بازدیدهای مستمر از زندان، تسهیل در رسیدگی به درخواست‌ها و تسهیل اعطای تأسیسات قضایی به افراد واجد شرایط است بر اساس قانون را مدنظر قرار دهند.

مدیرکل زندانهای فارس نیز در حاشیه برنامه ویژه دیدار رئیس کل و مسئولان قضایی استان فارس با مددجویان زندان گفت: امروز به مناسبت دهه پر فروغ فجر، شاهد برپایی میز قضایی مقامات ارشد قضایی استان و حوزه‌های قضایی شیراز در زندان مرکزی شیراز هستیم.

اسحاق ابراهیمی تصریح کرد: در این برنامه قضایی ۴۲٠ زندانی با احصاء درخواست‌های پرونده‌هایشان توسط کارشناسان زندان، موجبات دیدار با مقامات قضایی و قضات دادگاه‌های عمومی و انقلاب شیراز را به‌دست آورده و به صورت چهره به چهره با رئیس کل دادگستری، دادستان مرکز استان، مسئولان حوزه‌های قضایی و قضات دیدار کردند که برای آن دسته از زندانیان که امکان برخورداری از تاسیسات ارفاقی داشتند، دستورات و تهمیدات لازم در خصوص رسیدگی به پرونده‌های صادر شد.

وی دیدار چهره به چهره قضات با زندانیان و رسیدگی به پرونده‌ها را اقدامی فاخر در خصوص  زندان هدفمند و پاسخگویی و رسیدگی به مشکلات قضایی پرونده های زندانیان دانست و گفت: با دستور رئیس کل دادگستری استان، شاهد حضور معاونین قضایی دادگستری کل و معاونین دادستانی فارس در شهرستان‌های تابعه و برقراری میز خدمت قضایی در شهرستان‌ها هستیم که تاکنون در زندان‌های شهرهای لار، کازرون، مرودشت و دارب میز قضایی با حضور رؤسای دادگستری، دادستان‌ها و قضات حوزه‌های قضایی مرتبط با زندان تشکیل و با تمامی زندانیان این زندان‌ها به‌صورت چهره به چهره دیدار کرده‌اند و رسیدگی قضایی صورت گرفته و موجبات آزادی بیش از ۳٠٠ نفر زندانی واجد شرایط با استفاده از ارفاقات قانونی، از زندان‌های سایر شهرها نیز فراهم شده است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=87484

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.