• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 23 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
1
رئیس دانشگاه شیراز؛

پذیرش اشتباهات، زمینه‌ساز رشد انقلاب است

  • کد خبر : 87452
  • 18 بهمن 1402 - 14:48
پذیرش اشتباهات، زمینه‌ساز رشد انقلاب است
به اعتقاد رئیس دانشگاه شیراز، پذیرش اشتباهاتی که مانع از تحقق برخی آرمان‌های انقلاب شده است، می‌تواند زمینه‌ساز وفاق و همدلی در جامعه و در نهایت زمینه ساز رشد انقلاب باشد.

محمد مؤذنی امروز، ۱۸ بهمن در چهاردهمین نشست سراسری اندیشمندان و استادان انقلاب اسلامیِ دانشگاه‌های سراسر کشور که به میزبانی حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) در حال برگزاری است، ابتدا به چند نکته در خصوص مسئله انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: انقلاب اسلامی را از ۳ جهت می‌توان بررسی کرد. یکی در بحث دستاوردها، دیگری بحث اهداف و آرمان‌ها و بحث سوم، میزان تحقق این موارد.

وی افزود: در بحث دستاوردها و آرمان‌ها کم لطفی‌ها و بی انصافی‌های زیادی در فضای مجازی و رسانه‌های بیگانه می‌شود. ما در حوزه علم، فناوری و پزشکی قبل از انقلاب حرفی برای گفتن نداشتیم و تفاوت قابل توجهی را در ایران قبل و بعد از انقلاب شاهد هستیم. در عرصه‌های عمرانی نیز شاهد تحولات عظیمی در عرصه‌های مختلف بوده‌ایم و از لحاظ امکانات و رفاه مردم نیز نسبت به قبل از انقلاب، تفاوت آشکار است. اینها ناشی از آن روح خودباوری است که بنیانگذار انقلاب اسلامی در آن دمیدند.

مؤذنی با بیان اینکه انقلاب اسلامی از ابتدای ظهور، اهداف و آرمان‌هایی والا داشته که شکی در درستی آن نبوده و نیست، اظهار کرد: مهم‌ترین هدف، حاکمیت فرهنگ دینی و اسلامی بر جامعه بوده است و اینکه زندگی مردم دین باورانه و دین‌دارانه باشد.

رئیس دانشگاه شیراز ادامه داد: خودکفایی اقتصادی، مبارزه با استعمار، ریشه‌کن کردن فقر و مسائلی از این دست، اهداف والای جمهوری اسلامی بوده‌اند که کسی تردیدی در درست بودن آن‌ها ندارد اما میزان تحقق این آرمان‌ها جای بحث دارد و باید ببینیم تا چه میزان به آن‌ها دست یافته‌ایم.

وی بیان کرد: باید اعتراف کنیم که به بخشی از اهداف نرسیده‌ایم و ریشه مشکلاتی که امروز در کف جامعه با آن مواجه هستیم، این است که آرمان‌ها آنطور که باید و شاید محقق نشده‌اند. البته اگر انقلاب اتفاق نیفتاده بود، مشکلات بسیار بیشتری وجود داشت. وابستگی به غرب و سیطره بیگانگان به این کشور ادامه داشت و دچار مشکلاتی بسیار بزرگتر از آنچه امروز شاهد آن هستیم، بودیم.

مؤذنی در ادامه به بخشی از عواملی که باعث شده تا انقلاب آنطور که شایسته است، به اهداف نرسد اشاره کرد و گفت: یکی از عوامل، مشکلاتی بوده که از طرف دشمن به ما تحمیل شده است. دشمنی دشمنان انقلاب اسلامی از همان ابتدا آغاز شد. از راه‌اندازی جنگ تحمیلی گرفته تا توطئه‌ها، جنگ‌های روانی و تبلیغاتی، تحریم‌ها و هزاران نیرنگی که برای انحراف انقلاب از مسیر درست خودش به کار گرفته‌اند. انقلاب اسلامی مانند خودرویی است که در مسیر خوبی حرکت می‌کند اما با دست اندازهای زیادی مواجه است.

وی افزود: بخشی از عدم توفیق هم تقصیر خودمان است. در بعضی موارد مسیر را اشتباه رفته‌ایم. پذیرش بخشی از این اشتباهات، یکی از مهم‌ترین کارها در دفاع از انقلاب است. اگر این اشتباهات را بفهمیم و بپذیریم، بعد می‌توانیم سراغ حل مسئله برویم. این رویکرد می‌تواند زمینه‌ساز وفاق و همدلی در جامعه و در نهایت زمینه‌ساز رشد انقلاب باشد.

رئیس دانشگاه شیراز با بیان اینکه اولین کوتاهی و اشکال، کم توجهی به فرهنگ دینی و اسلامی در جامعه بوده است، گفت: انقلاب اسلامی، اساساً یک انقلاب فرهنگی بوده است اما ما هیچ برنامه دقیق، اصولی و نظام‌مندی برای ترویج فرهنگ دینی در جامعه نداشته‌ایم. آموزش دین و دین‌مداری در جامعه ما به حال خود رها شده است. برای اساس و بنای انقلاب که ترویج فرهنگ دینی است، برنامه نظام‌مند و هدفمندی نداشته‌ایم. اینها جای تجدید نظر و کار دارد.

وی اشکال دوم را در تربیت مدیران کارآمد، توانا، صالح و امانتدار عنوان کرد و گفت: ظرفیت‌های بی‌نظیری در کشور ما وجود دارد و امکانات بالقوه‌ای داریم که متاسفانه نتوانستیم به طور مطلوب از آن‌ها استفاده کنیم. این اشکال بزرگ، ناشی از کمبود و ضعف در تربیت مدیران توانمند است.

موذنی، اشکالات بعدی را ناشی از کم‌توجهی به بحث گزینش و ترجیح منافع فردی و گروهی بر منافع ملی عنوان کرد و افزود: یک بخش قابل توجهی از این اشکال به ضعف مجلس و قانون‌گذاری در کشور ما برمی‌گردد. اگر در انتخاب اعضای مجلس بیشتر دقت می‌شد و بهترین و صالح‌ترین افراد جهت قانون‌گذاری انتخاب می‌شدند، آن‌ها می‌توانستند بهترین قوانین را برای نیل به اهداف انقلاب اسلامی تصویب کنند اما متاسفانه این موضوع آنچنان که باید و شاید حاصل نشد بنابراین مسئله انتخابات، بسیار ضروری است و مشارکت حداکثری و حفظ سلامت آن، باید در اولویت قرار بگیرد.

رئیس دانشگاه شیراز در پایان صحبت‌های خود به اهمیت جهاد تبیین اشاره کرد و گفت: وقتی از جهاد تبیین صحبت می‌کنیم، بخش اول آن تبیین دستاورهادی انقلاب است و بخش بعدی، نقد عالمانه و پذیرش اشکالات است که باید به آن توجه باشد. اگر رویکردمان این باشد، می‌توانیم امیدوار باشیم که زمینه پیشرفت انقلاب بیشتر از پیش فراهم شود.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=87452

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.