• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
1
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس:

کاشت گندم در استان فارس به پایان رسید

  • کد خبر : 85812
  • 25 دی 1402 - 13:08
کاشت گندم در استان فارس به پایان رسید
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه در سال زراعی جاری بیش از 434 هزار هکتار گندم آبی و دیم در استان فارس کشت شده از پایان عملیات کاشت این محصول خبر داد.

به گزارش سحاب پرس و به نقل از خبرنگار ایانا در فارس، مجتبی دهقان پور با اشاره به اینکه کاشت گندم از اوایل مهرماه در شهرستان های شمالی استان فارس آغاز شد و تا پایان آذر ماه ادامه داشت، گفت: در سال زراعی جاری ۲۸۷ هزار و ۱۶۲ هکتار گندم آبی و ۱۴۷ هزار و ۸۷ هکتار گندم دیم در استان فارس کشت شده است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه برنامه های مدونی برای افزایش عملکرد گندم و تداوم پایداری تولید در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: تامین و تدارک بالغ بر ۵۸ هزار تن گندم ارقام آبی و دیم در سه طبقه پرورشی ۳ ، مادری و گواهی شده از مهمترین برنامه های سال زراعی جاری است و از این نظر استان فارس رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
دهقان پور، تامین و توزیع کودهای پایه به میزان ۱۸۸ هزار و ۴۵۶ تن، تدارک ماشین آلات مورد نیاز به منظور ارتقاء درجه مکانیزاسیون گندم آبی به ۸۱٫۷ درصد و گندم دیم به ۷۱٫۵ درصد را از مهمترین اقدامات این سازمان در کشت گندم عنوان کرد.
تامین و توزیع سموم مورد نیاز به منظور کنترل علف های هرز، آفات و بیماری ها و برگزاری دوره های آموزشی با هدف افزایش نفوذ دانش در بین کشاورزان و کارشناسان از دیگر اقدامات مهمی بود که این مقام مسئول به آن اشاره کرد.
اجرای طرح های مشارکتی با هدف پایداری تولید گندم در فارس
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، اجرای طرح های متنوع مانند افزایش تولید در نظام گندم بنیان در سطحی معادل ۱۴۰ هزار و ۹۰۰ هکتار در ۱۷ شهرستان استان فارس و طرح انتقال دانش فنی گندم با همکاری محققان کشور صربستان در شهرستان زرقان را از مهمترین طرح های در دست اجرا این سازمان در سال زراعی جاری دانست.
مجتبی دهقان پور تصریح کرد: طرح مقایسه مشارکتی ارقام گندم آبی و دیم در ۸ شهرستان استان فارس، طرح مقایسه مشارکتی تغذیه گندم در ۱۴ شهرستان، طرح مقایسه مشارکتی تراکم گندم در ۴ شهرستان و طرح جهش تولید در دیمزارها در ۱۶ شهرستان را از دیگر طرح های مهمی دانست که در راستای افزایش تولید و عملکرد در واحد سطح به منظور پایداری تولید اجراء خواهد شد.
این مقام مسئول به کشاورزان توصیه کرد؛ با توجه به کاهش قابل توجه بارندگی در مقایسه با سال زراعی گذشته و آمار بلند مدت و همچنین افزایش نسبی دما، تغذیه گیاهی مزارع خود را به منظور افزایش تحمل مزارع در مقابله با تنش های خشکی، دمایی و خشکی و سرمازدگی مدنظر قرار داده و با استفاده از کودهای پتاسه همراه با اوره مزارع خود را در برابر این شرایط متحمل کنند تا با همت و تلاش آنها، پایداری تولید گندم در استان فارس محقق شود.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=85812

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.