• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 23 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
0

ارتقای ضریب حفاظت منطقه کوه خُم ارسنجان به منطقه حفاظت شده

  • کد خبر : 84513
  • 10 دی 1402 - 20:48
ارتقای ضریب حفاظت منطقه کوه خُم ارسنجان به منطقه حفاظت شده
معاون آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور از ارتقای ضریب حفاظت منطقه کوه خم ارسنجان به منطقه حفاظت شده خبر داد.

نورالله مرادی امروز، ۱۰ دی‌ماه در سفر به شهرستان ارسنجان و مراسم افتتاح خانه محیط زیست گفت: خانه‌های محیط زیست یکی از بسترهای اصلی برای مردمی‌سازی فعالیت‌های این حوزه و فضایی برای گفت‌وگو، بحث، چالش و مطالبه‌گری است که منجر می‌شود سواد و دانش محیط زیستی مردم افزایش پیدا کند و در نهایت محیط زیست حفظ شود.

وی با تقدیر از همراهی و حمایت‌های فرماندار ارسنجان برای افتتاح خانه محیط زیست در این شهرستان افزود: حفظ محیط زیست وظیفه عمومی است و باید به دغدغه مشترکی میان مدیریت شهری و شهروندان تبدیل شود که به همین جهت همگام با سیاست‌های مردمی‌سازی فعالیت‌های محیط زیست، یکی از برنامه‌های اصلی این سازمان تأسیس خانه‌های محیط زیست است.

مرادی ادامه داد: محیط زیست سالم بستر توسعه و حیات پایدار است و هدف سازمان محیط زیست در تشکیل این خانه‌ها، نهادینه کردن و فعال شدن شهروندان در حفظ محیط زیست است تا حساسیت نگه‌داشت در میان مردم افزایش یابد و به جامعه و شهرهای سالم‌تری دسترسی داشته باشیم.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: محیط زیست در نظام برنامه‌ریزی کشور باید دارای جایگاه مهمی باشد و یکی از کارهایی که پیگیری می‌شود مردمی‌سازی، آموزش و اقدامات ترویجی و دانش‌افزایی مدیران اجرایی است تا زمینه برای ورود محیط زیست به نظام برنامه‌ریزی کشور تحقق یابد.

مرادی بیان کرد: در حوزه محیط زیست کارهای انجام نشده زیاد است و برخی اقدامات نیز تنها از عهده کارکنان محیط زیست برنمی‌آید که یکی از این کارها استفاده از سرمایه‌های مردمی است و خانه‌های محیط زیست با هدف حضور مردم در میدان برای حفظ محیط زیست طراحی شده‌اند.

وی اظهار کرد: اصل ۵۰ قانون اساسی بر موضوع بین نسلی محیط زیست تأکید دارد که نسل اکنون و آینده باید از آن بهره‌مند شوند چراکه حفظ محیط زیست یک وظیفه عمومی تلقی می‌شود و هرگونه آسیبی به آن ممنوع است.

معاون آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: خانه‌های محیط زیست محل بازتولید آموزه‌های فرهنگی دینی ماست چراکه متون مختلف و روایات ما بیانگر پیشینه کهن این سرزمین در حوزه محیط زیست است. همچنین این خانه‌ها به عنوان یک اتاق فکر، محل آموزش، گفت‌وگو و کنشگری هستند تا معضلات و مشکلات محیط زیستی در آن بیان شود و اتاق فکری برای حل این مشکلات باشند.

مرادی از شهر ارسنجان به عنوان شهر دوستدار محیط زیست نام برد و گفت: در کنار همه داشته‌های فرهنگی و اجتماعی ارسنجان، این شهرستان دوستدار محیط زیست هم هستند و همه شهروندان این شهر دوستدار محیط زیست هستند. منطقه کوه خم به منطقه حفاظت شده ارتقا پیدا خواهد کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس هم در این دیدار با بیان اینکه خانه‌های محیط زیست بهترین راهکار برای مردمی‌سازی حفظ محیط زیست هستند، گفت: امید می‌رود این خانه‌ها به سرعت در سطح استان افزایش یابند و منشأ خیر در حوزه برطرف کردن مشکلات زیست محیطی باشند.

عطا پورشیرزاد به موضوع احیای تالاب‌های استان فارس هم اشاره کرد و گفت: شهرستان ارسنجان در این حوزه پیشتاز است و اقدامات مناسب برای احیای تالاب‌های این شهرستان انجام شده است.

وی اضافه کرد: فعالان محیط زیست در شهرستان ارسنجان پیشتاز هستند، منطقه کوه خم ارسنجان در اولویت افزایش ضریب حفاظت قرار دارد و بررسی‌ها برای ایجاد منطقه شکار ممنوع در این کوه و منطقه محیط زیست انجام می‌شود.

فرماندار شهرستان ارسنجان نیز گفت: شهرستان ارسنجان از ذخایر غنی محیط زیستی بهره‌مند است، جنگل بناب در این شهرستان و پارک حفاظت شده گوزن زرد ایرانی از قابلیت‌ها و داشته‌های زیست محیطی این شهرستان است، وجود این منطقه حفاظت شده که بیش از ۱۱۰ راس گوزن زرد ایرانی دارد، زمینه‌ای برای توسعه بیشتر شهرستان ارسنجان در حوزه محیط زیست فراهم کرده است.

کاووس رضایی ادامه داد: محیط زیست در این شهرستان در زمینه تجهیزات محیط بانی نیازهای فراوانی دارد، سطوح انجام وظایف متناسب با گستردگی شهرستان ارسنجان نیست و این شهرستان با ۶ هزار سال پیشینه فرهنگی و مناطق گسترده محیط زیست لازم است در زمینه تجهیز نیروهای محیط‌بان و یگان حفاظت نیز بیشتر تجهیز شود.

به گزارش سحاب پرس، کوه خُم از منطقه تنگ‌شکن در شهرستان ارسنجان، بخشی از زاگرس جنوبی واقع در استان فارس است که دامنه ارتفاعی آن از ۱۷۴۰ تا ۳۲۷۰ متر بالاتر از سطح دریا است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=84513

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.