• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
1
مدیرکل امور حقوقی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور؛

قوانین مربوط به ایثارگران یکپارچه می‌شوند

  • کد خبر : 82392
  • 22 آذر 1402 - 20:16
قوانین مربوط به ایثارگران یکپارچه می‌شوند
مدیرکل امور حقوقی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور با بیان اینکه هم‌اکنون در حال جمع‌بندی قوانین مربوط به ایثارگران هستیم، گفت: این کار را از ابتدای امسال آغاز کردیم تا قوانین یکپارچه شوند و در نهایت به مجلس و  دولت ارائه خواهند شد.

مصطفی عبدالملکی امروز، ۲۲ آذرماه در دومین همایش حقوق شهروندی و ایثارگران استان فارس گفت: مقرر شده بود یکسری کارگروه‌ها برای مباحث حقوقی ایثارگران در استان‌ها تشکیل شود که این کار در استان فارس انجام شده است تا بحث آموزش ایثارگران و گوشزد کردن وظایف دستگاه‌ها در قبال آن‌ها را دنبال کند.

وی با یادآوری اینکه منشور حقوق شهروندی صراحتاً درباره جامعه ایثارگری صحبت کرده و حقوق آنان را بیان کرده است، گفت: در همین راستا پیگیری گزارش اقدامات انجام شده در دستگاه‌های اجرایی در خصوص حقوق شهروندی ایثارگران را انجام دادیم و طی همین ماه، جمع‌بندی را انجام داده و به رهبر معظم انقلاب ارائه خواهیم داد.

مدیرکل امور حقوقی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور با بیان اینکه قوه قضاییه همیشه در این راستا پیشقدم بوده و به ما کمک کرده است، گفت: بقیه دستگاه‌ها هم کمابیش کمک کرده‌اند اما لازم است این کمک‌ها دائمی باشد.

عبدالملکی با تصریح اینکه بعد از گرفتن گزارش‌ها از دستگاه‌ها، آسیب‌شناسی انجام می‌دهیم، افزود: یکسری آیین‌نامه مربوط به ایثارگران باید پیش‌نویس شوند و اگر در هیئت وزیران تصویب شد، تبدیل به بازوی اجرایی دستگاه‌ها خواهند شد.

مدیرکل امور حقوقی بنیاد شهید کشور نقش دستگاه‌ها را مجدداً در این عرصه یادآور شد و افزود: دستگاه‌های اجرایی باید در ارائه خدمات به ایثارگران همکاری کنند و انتظار است که شأن و منزلت ایثارگران در این میان نیز حفظ شود.

وی با اشاره به سخنان رئیس کل دادگستری فارس در خصوص قوانین ایثارگران گفت: هم‌اکنون در حال جمع‌بندی قوانین مربوط به ایثارگران هستیم و این کار را از ابتدای سال جاری آغاز کردیم و به یاری خدا این قوانین یکپارچه شده و به مجلس و دولت ارائه خواهند شد.

عبدالملکی یادآور شد: ما می‌توانیم برای ایثارگران قوانینی را پیش‌نویس کرده و در قالب لایحه به مجلس ارائه دهیم لذا به‌روزرسانی قوانین باید در مجلس انجام شود و لوایح پیشنهادی ما تبدیل به قانون شود.

مدیرکل امور حقوقی بنیاد شهید کشور از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با قوه قضائیه خبر داد و گفت: در راستای قوانین مربوط به ایثارگران این تفاهم‌نامه منعقد شده است که به استان‌ها هم ابلاغ شد و مقرر شد خود استان‌ها نیز بر اساس تفاهم‌نامه اقدام کنند.

وی یکی دیگر از اقدامات حقوقی بنیاد شهید را توجه به زندانیان غیرعمد جامعه ایثارگری عنوان کرد و گفت: در این زمینه با قوه قضائیه صحبت کردیم و بنا شده است که لیست زندانیان غیرعمد این جامعه را به ما ارائه دهند تا پیگیر کارهای آن‌ها باشیم.

عبدالملکی همچنین مسکن ایثارگران را یادآور شد و گفت: در بحش مسکن پیش‌نویس آیین‌نامه مسکن ایثارگران را تدوین و برای آنان مباحث وام و تسهیلات را دنبال می‌کنیم و حتماً باید به این سمت حرکت کنیم که هر ایثارگری که فاقد مسکن است، صاحب‌خانه شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس نیز در این نشست گفت: عصاره بحث حقوق شهروندی را در دو کلمه می‌توان خلاصه کرد یکی تکریم برای تمام آحاد جامعه است و دیگری پاسخگو بودن که این مباحث در رأس حقوق شهروندی هستند.

ابراهیم بیانی برخی از منویات رهبر معظم انقلاب را در خصوص حقوق شهروندی یادآور شد و افزود: همان‌طور که معظم‌له فرمودند حقوق شهروندی توسط انقلاب اسلامی احیا شد و قبل از آن چنین چیزی نداشتیم بلکه سیستم ارباب رعیتی حاکم بود.

وی تصریح کرد: حقوق شهروندی ایجاب می‌کند که اعضای جامعه با کیفیتی آموزش ببینند که دانش و نگرش آن‌ها ارتقا یابد و هرچه این مسئله محقق شود مشارکت آنان در تصمیمات اجتماعی بیشتر خواهد بود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس با یادآوری فرازهایی از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: در این بیانیه که مغفول مانده است، مباحث حقوق شهروندی مطرح شده است.

بیانی تأکید کرد: باید آنچه که وظایف خودمان را انجام دهیم و در راستای تکریم جامعه ایثارگری و پاسخگویی به آنان تلاش کنیم.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=82392

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.