• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
1
مدیرکل میراث فرهنگی فارس؛

ثبت مراسم یادمان «یاس کبود» در فهرست آثار معنوی

  • کد خبر : 82161
  • 20 آذر 1402 - 15:28
ثبت مراسم یادمان «یاس کبود» در فهرست آثار معنوی
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس از ثبت مراسم یادمان «یاس کبود» روستای فتح‌آباد شهرستان خفر این استان در فهرست آثار معنوی کشور خبر داد.

سید مؤید محسن‌نژاد امروز ، ۲۰ آذرماه ۱۴۰۲ با اعلام این خبر گفت: این آیین منحصربه‌فرد که به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) بارنگ و بوی خاصی برگزار می‌شود، برگرفته از سنت دیرینه مردم روستای فتح‌آباد است که به‌منظور حفظ این آیین و سنت حسنه با تلاش‌های صورت گرفته و حمایت‌های وزارت متبوع در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسید.

وی در شرح مختصر تاریخچه برگزاری این آیین گفت: سنت حسنه یادمان یاس کبود پیشینه‌ای بیش از ۱۵۰ سال دارد که نسل به نسل منتقل‌ شده است و در این مراسم مردم روستا به مدت حداقل ۴۵ روز الی دو ماه مشغول فضاسازی یادمان بوده و در طول این مدت مهمانان زیادی از سایر روستاها و شهرستان‌های هم‌جوار جهت کمک در فضاسازی یادمان حضور یافته و میهمان مردم روستا هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس ادامه داد: درگذشته شب شهادت حضرت زهرا (س) مردم بر روی پشت‌بام خانه‌های خود می‌رفتند و نام مبارک ایشان را فریاد می‌زدند و ذکر یا زهرا (س) سر می‌دادند و در شام شهادت، مردم همانند ایام محرم با استفاده از چوب و برگ نخل، کتل (تابوت) سربسته‌ای ساخته و در تمامی کوچه‌های قلعه همراه با روضه و عزاداری می‌گرداندند و تشییع‌ جنازه نمادین را انجام می‌دادند.

محسن‌نژاد گفت: در این آیین، مراسم دیگ جوش یکی از برنامه‌های عزاداری شهادت حضرت زهرا (س) بوده که تعدادی از زنان و مردان در محل برگزاری مراسم، اجاق‌هایی با خشت و گل درست می‌کردند و هر کس به‌قدر توانایی خود مواد موردنیاز دیگ جوش یا به قول امروزی‌ها پخت آش را تهیه می‌کردند.

وی ادامه داد: دسته عزاداری در حالی‌که تابوت نمادین آن حضرت را بر دوش داشتند، با گذشتن از کوچه‌ها، در پایان در محل برگزاری مراسم دورهم جمع می‌شدند و با روشن کردن شمع دورتادور تابوت، به شیون و زاری می‌پرداختند و بعد از عزاداری همگی دور یک سفره آش نذری که پخته‌شده بود را اطعام‌ می‌کردند.

محسن‌نژاد افزود: با توجه به گذشت زمان شکل برگزاری مراسم نیز تغییراتی داشته است به‌طوری‌ که پس از ماه صفر با اعلام هیئت‌امنای یادمان یاس کبود و طبق برنامه‌ریزی و طراحی‌هایی که از قبل انجام‌ شده، فضاسازی مجموعه یادمان آغاز می‌شود و در همان خانه‌های قدیمی در قلعه که امروز خالی از سکنه است و به متولیان یادمان واگذارشده، زندگی‌نامه حضرت زهرا (س) اعم از زندگی اجتماعی، فرزند داری، همسر داری، مصائب، رشادت‌ها و … آن حضرت و دیگر اهل‌بیت(ع)، با توجه به محتوای مشخص‌ شده در هر سال به‌صورت تجسمی با استفاده از تندیس، لباس و پارچه به نمایش درمی‌آید، نمایشگاهی به مدت ۲۰ روز برگزار می‌شود که بسیار مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس ادامه داد: در این کار همه مردم با اعتقاد خاصی که به حضرت زهرا (س) دارند اعم از زنان و مردان، دختران و پسران، کوچک و بزرگ دست‌به‌دست هم می‌دهند و هر کاری که بتوانند انجام می‌دهند و مردم از جای جای مختلف جهت بازدید به این روستا وارد می‌شوند که سالیانه حدود ۱۵۰۰ الی ۲۰۰۰۰ نفر از این یادمان بازدید می‌کنند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=82161

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.