• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 22 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
1
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه فارس؛

گاز مایع در فارس تا اطلاع ثانوی به قیمت قبل توزیع خواهد شد / لغو قیمت فوب خلیج فارس

  • کد خبر : 81322
  • 13 آذر 1402 - 16:53
گاز مایع در فارس تا اطلاع ثانوی به قیمت قبل توزیع خواهد شد / لغو قیمت فوب خلیج فارس
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه فارس با اشاره به عدم تحقق نرخ ثانویه در توزیع گاز مایع، گفت: دولت روز گذشته تصمیم گرفت که تا اطلاع ثانوی قیمت فوب خلیج فارس لغو شود بنابراین مطابق گذشته گاز مایع با قیمت با نرخ ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان در استان فارس عرضه خواهد شد.

افزایش قیمت گاز مایع طی چندین روز گذشته باعث ایجاد واکنش‌هایی در سطح جامعه شد چراکه جدای از برخی از اصناف، هیئات مذهبی، مواکب و… اکثر کسانی که از این نوع سوخت استفاده می‌کنند، مردم مستضعف روستاها و یا در برخی از نقاط شهری هستند که از شبکه گاز طبیعی محروم هستند.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه فارس در این رابطه در گفت‌وگو با سحاب پرسی فارس، به تشریح جزئیات این افزایش قیمت پرداخت و اظهار کرد: افزایش قیمت چند مدت گذشته گاز مایع بر اساس مصوبه هیات دولت که ۲۵ مرداد ماه امسال به وزارت نفت ابلاغ شده و بند ۵ ماده ۵ تصویب نامه اجرایی تبصره ۱۴ وزارت نفت است.

اسدالله طاهری افزود: هیئت وزیران طرحی را نسبت به توزیع گاز مایع و نفت سفید به مصرف‌کنندگانی که به شبکه گاز دسترسی ندارند و در مواقعی که با تشخیص وزارت نفت امکان تحویل گاز وجود ندارد و افراد مجبور به استفاده گاز مایع هستند را تصویب کرد که بر این اساس نرخ گاز مایع و نفت سفید مازاد بر این سهمیه‌ها صرفا با تخصیص از سامانه سدف معادل نرخ تحویلی کشتی روی خلیج فارس که توسط وزارت نفت تعیین می‌شود در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

وی تصریح کرد: ۹۹ درصد خانوار ساکن استان فارس از گاز طبیعی استفاده می‌کنند و یک درصد مابقی از سال‌ها قبل در سامانه ثبت‌نام شدند و از طریق سامانه سدف نفت سفید و گاز مایع خود را به صورت یارانه‌ای دریافت می‌کنند که امور عشایر، خانواده‌های عشایری، خانواده‌های روستایی که شبکه گاز طبیعی ندارند، هیئات مذهبی، مواکب، راهدارخانه‌ها از افراد واجد شرایط هستند، از این رو در قانون چند مدت گذشته مبنا بر این بود که مازاد بر این سهمیه، متقاضیان از طریق قیمت فوب خلیج فارس گاز مایع یا نفت سفید را دریافت کنند.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه فارس با اشاره به اینکه تامین گاز مایع برای برخی از صنوف نظیر شاغلان بخش ایزوگام، کارگران ساختمانی و… از نظر وزارت نفت مانعی ندارد، تاکید کرد: طبق اعلام اداره کل صمت، صنوفی که نیاز به استفاده از گاز مایع دارند باید دارای پروانه فعالیت باشند، از این‌رو با اداره صمت تمهیداتی اندیشیده شد تا بدون هیچ مشکلی گاز مایع واگذار شود.

طاهری عاملان توزیع گاز مایع در استان را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: ۱۳ شرکت و ۲۵ نمایندگی توزیع گاز مایع در استان فارس فعال هستند و ۷۰۰ عامل توزیع نیز کار انتقال و فروش گاز مایع را بر عهده دارند همچنین شرکت‌های توزیع گاز مایع قیمت یارانه‌ای و مصوب را در مرکز اصلی توزیع محاسبه می‌کنند اما با کرایه حمل تا مرکز شهر یا روستاها این قیمت افزایش پیدا می‌کند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار سحاب پرس مبنی بر بسته بودن درب عاملان یا نمایندگی‌های توزیع گاز مایع طی هفته‌های گذشته بر روی مردم، گفت: نمایندگی‌های توزیع گاز مایع که بخش خصوصی هستند عنوان کردند که با توجه به افزایش نرخ حمل و نقل و خدمات صرفه اقتصادی ندارد که طی سه روز گذشته جلساتی برای رفع مشکلات برگزار شده است.

لغو توزیع گاز مایع به قیمت فوب خلیج فارس

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه فارس، آخرین وضعیت توزیع گاز مایع در فارس را مورد توجه قرار داد و گفت: دولت روز گذشته تصمیم گرفته است که تا اطلاع ثانوی قیمت فوب خلیج فارس لغو شود و مطابق گذشته گاز مایع با قیمت با نرخ ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه خواهد شد.

طاهری با بیان اینکه مطابق آخرین تصمم بنا شد که تمامی مصرف‌کنندگان نسبت به دریافت سهیم با نرخ یارانه‌ای اقدام کنند، ادامه داد: کسانی که متقاضی دریافت گاز مایع هستند و در سامانه سدف ثبت نام نکردند به این سامانه مراجعه کنند و اصناف مورد تقاضا نیز از طریق اتحادیه‌های صنفی ثبت مشخصات اولیه خود را انجام دهند تا اطلاع رسانی جدید اعلام شود.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه فارس یادآور شد: نرخ ثانویه ۱۰ درصدی اعلام شده توسط رسانه‌های کشوری فعلا در استان فارس اعمال نمی‌شود و قیمت قبل توزیع خواهد شد. گاز مایع به اندازه کافی وجود دارد و با هماهنگی بانک تجارت استان دستگاه کارتخوان عاملان فعال شده است همچنین اگر دولت تصمیمات جدیدی درخصوص توزیع گاز مایع اتخاذ کرد از طریق رسانه‌ها به مردم اطلاع رسانی خواهیم کرد.

ورود نمایندگان مجلس به افزایش قیمت گاز مایع

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سحاب پرس در خصوص تحولات قیمت توزیع گاز مایع گفت: به دلیل دغدغه و نگرانی مردم در خصوص افزایش قیمت توزیع گاز مایع و آسیب به اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه و همچنین اختلال در فعالیت برخی از صنوف با دو معاون وزیر نفت و رئیس شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی صحبت کردیم.

جعفر قادری ادامه داد: با بررسی‌های انجام شده پیشنهاد دادیم که دولت و وزارت نفت از طریق اصلاح آیین‌نامه داخلی و… افزایش قیمت گاز مایع را حل کند و در صورت وجود مشکل در قانون با ارائه لایحه جدید و یا طرح مجلس شورای اسلامی این موضوع مدیریت شود که در نهایت با دست به کار شدن همه مجموعه‌های مختلف در سطح مجلس با تذکر جدی نمایندگان، دولت و استان‌ها مصوبه مجلس و آیین‌نامه اجرایی به حالت تعلیق درآمد و مشکل حل شد.

به گزارش سحاب پرس، در بند ب، تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۲ وزارت نفت از طریق شرکت‌های تابعه موظف شد نسبت به توزیع گاز مایع و نفت سفید به مصرف‌کنندگانی که به شبکه سراسری گاز طبیعی دسترسی ندارند و یا در مقاطعی از سال با تشخیص وزارت نفت امکان تحویل گاز طبیعی به آن‌ها وجود ندارد و مجبور به استفاده از سوخت مایع هستند، از طریق سامانه درخواست فرآورده های نفتی (سدف) یا کارت الکترونیک اقدام کند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=81322

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.