• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
1
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر؛

تصویب آیین‌نامه توانمندسازی و حمایت از افراد دارای معلولیت شیراز

  • کد خبر : 81300
  • 12 آذر 1402 - 23:46
تصویب آیین‌نامه توانمندسازی و حمایت از افراد دارای معلولیت شیراز
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز با بیان اینکه با اتخاذ سیاستگذاری‌های کارکرد گرایانه خدمات شهری به دنبال تحقق حقوق معلولان هستیم، گفت: آیین‌نامه توانمندسازی و حمایت از افراد دارای معلولیت شهر شیراز در راستای توجه به حقوق این قشر از جامعه تصویب شده است.

مسعود زارعی عصر امروز، ‌۱۲ آذر در نطق پیش از دستور خود با تبریک روز جهانی معلولین، ‌گفت:‌ روز جهانی معلولین روز پاسداشت ارزش‌ها و به اثبات رساندن خواستن توانستن است. شهر بدون شهروند معنا و مفهومی ندارد چرا که این شهروند است که در کالبد سخت‌افزار شهری قرار گرفته و به عنوان کاربر، آن شهر را در راستای تامین نیازهای روحی و جسمی خویش به کار می‌گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز افزود: شهر باید مطابق با نیازهای شهروند، خود ساخته شده و قوام یابد از این‌رو مدیریت ساخت شهری در کنار مدیریت خدمات شهری وظیفه خطیری به عهده دارند تا طراحی شهر را بر اساس شهروندان آن سامان دهند که اگر چنین نشود، جدای از هرگونه شعار و آمال مدیران شهری، با شهروندان درجه یک، درجه ۲ و حتی درجه ۳ مواجه می‌شویم.

وی با اشاره به درنظر گرفتن تمامی شهروندان در شهر تاکید کرد: شوراهای اسلامی شهر و شهرداری ها باید به جد در حوزه سیاستگذاری مبلمان و چیدمان شهری فعال بوده و قالبی را تدوین کند که روند جاری خدمات بر مبنای آن صورت گیرد و از سوی دیگر ارزش‌گذاری جامعه معلولین بدون حس ترحم در جامعه لحاظ شود. ما باید به همه شهروندان هویت شهروندی داده و باید همه شهروندان را در رسیدن شهر به هدفش که همانا رفع نیازهای شهروندی است کمک کنیم.

زارعی با بیان اینکه معلولین به عنوان بخش مهمی از شهروندان ساکن یک شهر در این مفهوم از امتیاز ویژه‌ای برخوردار نشده و مورد ترحم قرار نمی‌گیرند، ‌اظهار کرد: معلولان بنا به ویژگی‌هایی که در زیست اجتماعی خود دارند به حقوق خود به عنوان شهروند دست پیدا می‌کنند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز تصریح کرد: بر آن هستیم تا با سیاستگذاری‌های کارکرد گرایانه خدمات شهری، جامعه معلولان را نه از روی لطف یا امتیاز ویژه بلکه از روی تکلیف که بر اساس آن هر مدیر شهری باید با توجه به ویژگی‌های شهروند خود اعطا دارد، ‌ببینیم.

وی درخصوص برنامه شورای ششم شهر شیراز برای جامعه معلولان این شهر، تاکید کرد: کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز به عنوان متولی تقنینی و نظارتی، با این نگاه ارزشمندانه به حوزه معلولین نگاه کرده و در کنار نگاه برون سازمانی در حوزه چیدمان شهری و خدمات شهری مبتنی بر زندگی معلولین همچون مناسب سازی پیاده روها و گذرگاه‌های شهری به نوبه خود با انعقاد تفاهم‌نامه‌های برون سازمانی پرداخته است.

زارعی با بیان اینکه با توجه به آمار ۵۲ هزار نفری معلولان و توان‌خواهان شهر شیراز آیین‌نامه توانمندسازی و حمایت از افراد دارای معلولیت شهر شیراز تصویب شد، ‌ گفت: این آیین‌نامه با تاکید بر وظایف شهرداری که شامل ۱۶ تکلیف و ۶ پیشنهاد برای شهرداری تصویب شد که مناسب‌سازی و دسترسی‌پذیری معابر، ایستگاه‌ها، پایانه‌ها، ناوگان حمل و نقل درون شهری، ‌ هم سطح‌سازی و نصب خط هدایت نابینایان در پیاده‌روها، استفاده رایگان افراد دارای معلولیت شدید از سامانه‌های حمل و نقل درون شهری با احراز معلولیت شدید با بهزیستی، ‌ معافیت افراد دارای معلولیت شدید از پرداخت هزینه‌های صدور پروانه ساختمان برای یک واحد مسکونی و یک بار ازجمله موارد این آیین نامه است.

عضو شورای شهر شیراز از تجهیز و ایجاد سامانه‌های حمل و نقل ویژه افراد معلول با خودروهای مناسب‌سازی شده با ۵ ون فعال خبر داد و گفت: بهره‌گیری از مربیان و مدرسان دارای معلولیت جهت تدریس در فرهنگسراها و سرای محلات و  اختصاص حداقل۳ درصد مجوزهای استخدامی به افراد دارای معلولیت از جمله پیشنهادات آیین‌نامه توانمند سازی و حمایت از افراد دارای معلولیت شهر شیراز بوده است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز با بیان اینکه در راستای اجرایی شدن آیین‌نامه توانمندسازی و حمایت از افراد دارای معلولیت شهر شیراز مشاورین مناسب‌سازی در هر منطقه شهرداری مستقر شده است، گفت:  تعامل با بهزیستی طی جلسات کاربردی مکرر انجام شده و فرهنگ سرای یاران ویژه معلولین و توانخواهان برای اولین بار در کشور احداث شد.

وی، انتخاب بوستان جوان را به پارک ویژه توانخواهان از دیگر اقدامات کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز برشمرد و گفت: دبیرخانه مناسب‌سازی در معاونت حمل و نقل و ترافیک و لحاظ ردیف اعتباری ویژه مناسب‌سازی در بودجه ۱۴۰۲ تشکیل شده است.

زارعی تصریح کرد: در حوزه برون سازمانی با توجه به ساختار و ظرفیت‌های شورای اسلامی و شهرداری شیراز، پاره‌ای از اقدامات ساختاری و فرهنگی در راستای تثبیت و اجرای سیاست‌گذاری‌ها به یاری و کمک در اجرای ماموریت‌ها و وظایف دستگاه‌های مختلف مدنظر قرار گرفته و تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا شده است، که نمونه آن تفاهم‌نامه چهار جانبه شورای شهر، شهرداری شیراز، سازمان بهزیستی و صدا و سیما در خصوص ایجاد ساز و کارهای حضور مترجم  ناشنوایان در شبکه فارس با اولویت برنامه‌های خبری و آموزشی با همکاری سازمان صدا و سیما مرکز فارس و اداره کل بهزیستی در راستای افزایش آگاهی و ایجاد عدالت در بهره‌مندی ناشنوایان از اطلاعات است.

عضو شورای شهر شیراز در پایان سخنان خود با بیان اینکه کمک به اجرای برنامه‌های مختلف پاسداشت حقوق و توانمندسازی معلولین در ادارات مختلف در مناسبت‌های ملی و تقویمی از دیگر اقدامات شورای اسلامی و شهرداری است، بر اهمیت توجه به حقوق معلولان در جامعه تاکید کرد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=81300

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.