• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
2
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس؛

بانگ هشتمین کنگره بین‌المللی شعر ایثار از شیراز طنین‌انداز شد

  • کد خبر : 81271
  • 12 آذر 1402 - 16:43
بانگ هشتمین کنگره بین‌المللی شعر ایثار از شیراز طنین‌انداز شد
با رونمایی از پوستر هشتمین کنگره بین‌المللی شعر ایثار در سالن غزل شهر شیراز، کار این رویداد فرهنگی _ هنری به میزبانی استان فارس مهد ۱۵ هزار شهید به خون خفته آغاز شد.

سردار ابراهیم بیانی امروز، ۱۲ آذر در آیین رونمایی از پوستر هشتمین کنگره بین‌المللی شعر ایثار گفت: این کنگره در قالب‌های شعر کلاسیک، شعر کودک و نوجوان، نو و نیمایی، منظومه شعر بلند در همه قالب‌ها و سرود ترانه و تصنیف برگزار می‌شود. همچنین شاعران سراسر ایران بزرگ با همه زبان‌ها و گویش‌ها در بخش اصلی و شاعران سایر کشورها در بخش بین‌الملل و شاعران خانواده شهدا و ایثارگران در بخش ویژه می‌توانند در این کنگره شرکت کنند.

رئیس ستاد اجرایی هشتمین کنگره بین‌المللی شعر ایثار افزود: شهدا، جانبازان آزادگان و رزمندگان، شهدای غریب،  شهدای اسارت، شهدای غواص و زیست شهیدانه همچنین ایثار اجتماعی و فرهنگ شهادت و ایثار، رسالت امروز و افق آینده، شهدای مظلوم غزه و جبهه مقاومت، مادران همسران و فرزندان معظم شهدا و جانبازان از موضوعات در این کنگره انتخاب شده است که شاعران می توانند در این زمینه‌ها شعرسرایی کنند.

وی در ادامه موضوعات انتخاب شده برای مشارکت شاعران و هنرمندان را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: بانوان عاشورایی، شهدای، امنیت جهاد علمی و جهاد تبیین، شهدا، جانبازان و ایثارگران استان فارس، شهدای حرم مطهر شاهچراغ(ع)، شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای مدافع حرم از دیگر موضوعات این کنگره بین‌المللی است.

بیانی با بیان اینکه در بخش بین‌الملل از برگزیدگان به نحو شایسته تقدیر خواهد شد، تصریح کرد: در بخش اصلی برگزیدگان اول هر قالب شعری ۲۰ میلیون تومان، برگزیدگان دوم  ۱۴ میلیون تومان و برگزیدگان سوم هر قالب شعری ۸ میلیون تومان مورد تجلیل قرار خواهد گرفت.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس با تاکید بر اینکه در بخش ویژه از چهار اثر برگزیده با هدیه ۵ میلیون تومانی تقدیر خواهد شد، شرایط عمومی شرکت در فراخوان جشنواره را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: تکمیل فرم و ارسال اثر به معنای پذیرش تمامی شرایط و مقررات این کنگره خواهد بود و در ارزیابی آثار، اولویت با آثاری است که در کنگره‌های مشابه برگزیده نشده باشند.

رئیس ستاد اجرایی هشتمین کنگره بین‌المللی شعر ایثار ادامه داد: شرکت در این کنگره برای همگان آزاد بوده و محدودیت سنی و جغرافیایی ندارد از این‌رو دریافت آثار از طریق سایت نوید شاهد پست الکترونیکی isaar.festival@gmail.com و شماره ۰۹۱۷۴۰۴۰۵۷۹ در پیام‌رسان‌های ایتا و بله امکان‌پذیر است.

وی، ارسال‌کننده اثر را مالک اثر دانست و یادآور شد: هرگونه مسئولیت پاسخگویی به پیامدهای حقوقی ناشی از آن با ارسال‌کننده اثر خواهد بود. همچنین ارسال‌کننده اثر با شرکت در این کنگره حق هر گونه استفاده از اثر ارسالی را با حفظ حقوق معنوی ارسال کننده به دبیرخانه کنگره بین‌المللی شعر ایثار واگذار می‌کند و در تمامی بخش‌های کنگره همه آثار راه یافته به مرحله  نهایی گواهی شرکت دریافت خواهند کرد؛ همچنین آثار برگزیده و شایسته، تقدیر در مجموعه منتخب کنگره منتشر خواهند شد.

بیانی، شرایط اختصاصی را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: شاعران می‌توانند در هر بخش حداکثر ۵ اثر به دبیرخانه کنگره ارسال کنند و دبیرخانه کنگره امکان برگزیده شدن همزمان در دو بخش اصلی و ویژه را متناسب با کیفیت آثار شرکت‌کنندگان به رسمیت می‌شناسد. همچنین موضوع آثار باید مربوط به محورهای کنگره باشند از این‌رو آثار غیر مرتبط در ارزیابی مقدماتی از داوری کنار گذاشته خواهند شد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس با بیان اینکه قید شدن عنوان اثر به همراه بخش مربوط به فراخوان در فایل ارسالی ضروری است، اظهار کرد: آثار ارسالی باید در فرمت ورد (word) به دبیرخانه ارسال شوند بنابراین هنرمندان از ارسال فایل به صورت عکس دست نوشته یا PDF خودداری کنند.

رئیس ستاد اجرایی هشتمین کنگره بین‌المللی شعر ایثار با تاکید بر اینکه ۱۵ دی‌ماه ۱۴۰۲ آخرین مهلت ارسال آثار است، تصریح کرد: مراسم اختتامیه کنگره بهمن ماه ۱۴۰۲ خواهد بود. همچنین  شعر به عنوان هنر و ثروت ملی ما، ایرانیان در طول قرن‌ها تنها رسانه فرهنگ‌ساز و انتقال‌دهنده فرهنگ بوده و ارجمندترین میراث معرفتی ایرنی و اسلامی ما در آینه شعر قابل مشاهده است.

وی افزود: این هنر در جریان مبارزات و پیروزی انقلاب اسلامی نخستین هنری بود که صاحب تشکل شد و اولین تریبون هنر انقلاب قرار گرفت و در طول سال‌های مبارزه و دفاع مقدس و تاکنون همواره پرشور و پر طنین در میدان بوده است از این‌رو معاونت فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اعتقاد راسخ به نقش چشمگیر شعر در انتقال فرهنگ غنی و گرانبهای ایثار و شهادت در نظر داد با بهره بردن از پشتوانه عظیم ادبی و دینی و همچنین استفاده از ظرفیت جامعه هنری هشتمین کنگره بین‌المللی شعر ایثار را با دعوت از فرهیختگان فارسی زبان و همچنین شاعران گران قدر متعهد به ارزش‌های الهی و انسانی برگزار کند.

بیانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ششمین دوره این کنگره در سال ۱۴۰۰ به میزبانی فارس برگزار شد، اظهار کرد: امروز شاهد میزبانی استان فارس برای برگزاری هشتمین کنگره بین‌المللی شعر ایثار هستیم که در راستای ترویج فرهنگ شهید و شهادت است و اگر مردم مظلوم غزه در برابر ابر قدرت پوشالی جهان ایستاده‌اند و علی رغم مشکلات تسلیم نمی‌شوند ناشی از جایگاه فرهنگ شهادت در میان مردم آن دیار است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس پیروزی جبهه مقاومت در منطقه را ناشی از فرهنگ ایثار و شهادت دانست و اظهار کرد: قرآن کریم مقام والایی را برای شهید و شهادت توصیف کرده و سقف پرواز شهید آنقدر بالا است که فهم انسانی از درک آن شاید عاجز باشد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=81271

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.