• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 23 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
1
رئیس کل دادگستری فارس؛

ارجاع ۵ هزار پرونده قضایی به هیئت‌های صلح در فارس

  • کد خبر : 78706
  • 19 آبان 1402 - 19:37
ارجاع ۵ هزار پرونده قضایی به هیئت‌های صلح در فارس
رئیس کل دادگستری فارس با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ هیئت صلح فعال در این استان وجود دارد، از ارجاع ۵ هزار فقره پرونده از ابتدای امسال به هیئت‌های صلح استان خبر داد.

به گزارش سحاب پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم موسوی در همایش فصلی رؤسای کل و دادستان‌های مراکز استان‌ها که در حوزه حل اختلاف، توسعه حل اختلاف دادگستری فارس حائز رتبه نخست کشور در سال گذشته شده است، گفت: فعالیت در راستای اصلاح ذات‌البین و توسعه فرهنگ اصیل صلح و سازش، بدون چشمداشت مادی بسیار ارزشمند و دارای تأثیرات مثبت اجتماعی است.

رئیس کل دادگستری فارس با اشاره به نتایج  بررسی عملکرد استان‌ها در سه سال اخیر در حوزه شوراهای حل اختلاف گفت: استان فارس در ارزیابی سال ۱۳۹۹  در ۲۳ شاخص و در ارزیابی مدل تعالی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حائز رتبه اول شد که این امر حاصل برنامه‌محوری و تلاش شبانه‌روزی اعضا و غنای فرهنگی مردم استان در شاخص اجتماعی گذشت و بخشش است.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های اصلی دادگستری فارس تعامل و تفاهم با برخی سازمان‌ها و سمن‌های استانی و ستاد صبر استان جهت کاهش اطاله دادرسی و جلوگیری از تجمیع پرونده‌ها در هیئت‌های عمومی و تخصصی صلح است، گفت: استفاده از ظرفیت‌های مردمی به‌ویژه متنفذین، ریش سفیدان محلی، ائمه جمعه و جماعات از محوری‌ترین اقدامات ستاد استانی صبر فارس در یک‌سال اخیر بوده است.

موسوی به وجود ۳۰۰ هیئت صلح فعال از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون در امر صلح و سازش اشاره کرد و گفت: از این تعداد ۱۵۰ هیئت صلح در مساجد، ۷۰ هیئت صلح در کلانتری‌ها و مابقی نیز در بقاع متبرکه، مصلحین و به‌صورت هیئت‌های تخصصی در ادارات تشکیل شده است.

وی همچنین از ارجاع ۵ هزار فقره پرونده از ابتدای امسال به هیئت‌های صلح استان خبر داد و تصریح کرد: میزان مصالحه پرونده‌های ارجاع شده به هیئت‌های صلح استان حدود ۵۰ درصد است که این امر دستاوردی قابل تأمل برای مجموعه قضایی استان  است.

رئیس شورای قضایی استان فارس، نفوذ کلام اعضای شعب ویژه مصالحه پرونده‌های قصاص در استان را بی نظیر خواند و افزود: مصالحه پرونده قصاص استان در پویش «به عشق امام رئوف می‌بخشم» ۴۹ فقره بود و از ابتدای سال جاری  ۳۰ پرونده قصاص دیگر نیز به صلح و سازش ختم و محکومان به زندگی دوباره بازگشتند.

رئیس کل دادگستری استان فارس نگاه مجموعه مدیریت قضایی استان به مقوله شوراهای حل اختلاف را جلوگیری از عمیق‌تر شدن اختلافات و رفع آن در ابتدای وقوع اختلاف خواند و افزود: در بسیاری موارد می‌توان‌ با ورود به موقع، اختلافات حادث شده را مدیریت کرد و از عمیق‌تر شدن و لاینحل شدن آن جلوگیری کرد و همین امر می‌تواند زمینه حل  اختلاف و رفع کامل خصومت را فراهم کرد، بنابراین وجود اعضای کاردان، باتجربه و موقعیت‌شناس در این حوزه یکی از کلیدترین موضوعات در موفقیت برنامه‌ها است.

وی با بیان این مطلب که استان فارس به عنوان یکی از پیشتازان عرصه شوراهای حل اختلاف از ابتدای شکل گیری، آماده به اشتراک گذاشتن تجارب خود در این حوزه هستند گفت:مدیران قضایی استان فارس و فعالان عرصه صلح و سازش دوستدار برقراری مصالحه در پرونده های قابل سازش در سراسر کشور هستند .

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=78706

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.