• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
1
رئیس اتاق بازرگانی فارس؛

راه‌اندازی کارگو هوایی فارس نیازمند تأمین زیرساخت‌هاست

  • کد خبر : 78032
  • 13 آبان 1402 - 23:28
راه‌اندازی کارگو هوایی فارس نیازمند تأمین زیرساخت‌هاست
رئیس اتاق بازرگانی فارس با اشاره به عدم اجرایی شدن کارگو در این استان گفت: راه‌اندازی کارگو هوایی نیازمند تامین زیرساخت‌ها از سوی دولت است.

محمدصادق حمیدیان امروز، ۱۳ آبان در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز در خصوص عدم اجرایی شدن کارگو در استان فارس، گفت: راه‌اندازی کارگو هوایی نیازمند تامین زیرساخت‌ها از سوی دولت است و در حال حاضر فارس در موضوع ارسال محموله‌های صادراتی به صورت بار در کنار مسافر از لحاظ ارزشی و وزنی در رتبه نخست کشور قرار دارد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس گفت: امروز در حوزه صادرات و بازگشت ارز صادراتی باید مهندسی دوباره‌ای در حوزه مصوبات بانک مرکزی پیرامون صادرات و بازگشت ارز صادراتی انجام شود.

حمیدیان ادامه داد: پول برای خود ارزشی دارد و صادرکننده محصول بر اساس ارزش جهانی کالا وضعیت را می‌سنجد؛ صادر کننده نمی‌آید در بازگشت ارز صادراتی آن را به قیمت پایین‌تری از ارزش پولی خود به دولت بدهد.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته دو ضربه مهلک به اقتصاد استان وارد شده است، افزود: این دو ضربه مهلک یکی از جانب خشکسالی بوده است و دیگری خروج از محورهای اصلی ترانزیت جنوب به شمال.

به گزارش سحاب پرس، حمیدیان با تصریح اینکه تقریباً ۵۰ درصد از مزارع قابل کشت استان از حیز انتفاع افتاده‌اند و ایستایی آب‌های زیرزمینی در استان نیز ۳ تا ۴ برابر عمیق‌تر شده است، افزود: کیفیت آب در بسیاری از دشت‌های استان به شدت کاهش پیدا کرده است و به سمت شوری رفته است.

وی با اشاره به اینکه بالغ بر ۱۰ درصد کشاورزی کشور متعلق به فارس است، یادآور شد: با کاهش سطحی که استان با آن مواجه شده است در حال از دست دادن این جایگاه نیز هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی فارس بیان کرد: در سالیان متمادی علم استقلال گندم را به دوش کشیده‌ایم که نتیجه‌اش همین دشت‌ها و مزارع خشک و کم آب شده است.

حمیدیان گفت: با تولید ۱۷ درصد ارزش افزوده در بخش کشاورزی در استان فارس  میزان و حجم اشتغالی که در آن به وجود می آید حجم موثری است.

وی با بیان اینکه بخش صنعت و معدن ۱۰.۵ درصد از اشتغال استان را بر عهده دارند، افزود: بخش خدماتی ۵۱ درصد اقتصاد استان را تشکیل می‌دهد و به دو رشته مختلف خدمات مولد و خدمات محض تقسیم می‌شود.

حمیدیان با تصریح اینکه صادرات استان فارس به لحاظ غیر نفتی به حدود ۳میلیارد دلار نزدیک شده است، افزود: این عدد طی ۲۰ سال گذشته رشد فزاینده‌ای داشته است و سرعت رشد آن از میانگین صادرات غیرنفتی کشور وضعیت بهتری دارد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس بیان کرد: در بعضی مقاطع استان فارس با بالغ بر ۳۰ درصد از کل صادرات محصولات کشاورزی در کشور حائز رتبه بوده است.

حمیدیان با تصریح اینکه امروز یکی از چالش‌های دولت و صادرکنندگان، بحث بازگشت ارز حاصل از صادرات است، گفت: ما هم می‌گوییم این ارز باید بازگردد اما دولت می‌گوید باید ارز صادراتی در کانالی که آن‌ها می‌گویند، بازگردد که این امر با توجه به تحریم‌های بانکی ایران و لزوم انجام تشریفات قانونی امکان‌پذیر نیست.

رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه معتقدیم اگر می‌خواهیم راه پیشرفت بسته نشود باید نقد را بپذیریم، گفت: نقد زمانی نقد است که منصفانه و خارج از هر گونه حب و بغضی باشد.

به گزارش سحاب پرس، حمیدیان گفت: اتاق بازرگانی شیراز بخشی از رویکردهای خود را در راستای اتاق ایران تعریف می‌کند؛ البته این مسئله به معنای عدم انجام ماموریت‌های ذاتی نبوده و اتاق در سطح استان در تصمیم سازی‌ها به خوبی نقش خود را ایفا می‌کند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=78032

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.