• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
0
محمدرضا جعفری

فراخوان اولین مسابقه بزرگ عکس خط زرد در کشور

  • کد خبر : 77874
  • 11 آبان 1402 - 19:59
فراخوان اولین مسابقه بزرگ عکس خط زرد در کشور
توفیقات اخیر و موفقیت های ورزشکاران نابینا و کم بینا در مسابقات پارااسیایی بخشی از توانمندی افراد نابینا و کم بینا است که باعث نشاط اجتماعی ، غرور ملی و ایجاد امید آفرینی در جامعه شده است و باعث انگیزه ورزش در عزیزان نابینا و کم بینا شده است .

 

به گزارش سحاب پرس به نقل از روابط عمومی هیات ورزش های همگانی استان فارس و در راستای مناسب سازی معابر و مشکلات نابینایان و کم بینایان در خطوط ویژه نابینایان با موزاییک های زرد رنگ برجسته اولین مسابقه عکس خط زرد در فارس برگزار خواهد شد .

محمدرضا جعفری رئیس انجمن ورزش های همگانی نابینایان و کم بینایان استان فارس در حاشیه همایش بزرگ ورزش همگانی استان گفت : شهر مطلوب ، شهری است که پاسخگوی نیازهای شهری هر طیفی از شهروندان باشد ؛ از کودکان و سالمندان و کم توانان و ناتوانان جسمی گرفته تا افراد معمولی و سالم و تندرست . شهر مطلوب باید شهری باشد که شبکه های شهری ، اجتماعی ، فرهنگی و ارتباطی آن برای همه شهروندان ، از هر نوع و طیفی تعریف شده باشد و هیچ کس ، با هیچ ویژگی خاصی خارج از دایره شهر قرار نگیرد .
وی افزود : افراد نابینا و کم بینا به هنگام حرکت در پیاده‌رو ، فعالانه به دنبال اطلاعات لمسی زیر پای خود ، به ویژه تضادهای فاحش و قابل تشخیص در سطح سنگ فرش بوده و از آنها استفاده می‌کنند به همین منظور در سال های اخیر ، رفت و آمد معلولان و نابینایان مورد توجه شهرداری ها و عموم قرار گرفته و در این راستا در پیاده‌رو ویژه نابینایان و کم بینایان از موزاییک های شیاردار پولکی زرد رنگ مخصوص عصای سفید جهت شناسایی مسیر استفاده شده است .
جعفری گفت :  اگرچه بخشی از جامعه را معلولانی تشکیل داده‌اند که اکثر آنان از توانمندی‌های بسیاری برخوردارند پس چه بهتر که با بهسازی‌های لازم و توجه به رعایت حقوق این قشر زمینه حضور پررنگ آنها را در جامعه فراهم سازیم چراکه هریک از این افراد می‌توانند ثمرات فراوانی را در جامعه ایجاد کنند.
توفیقات اخیر و موفقیت های ورزشکاران نابینا و کم بینا در مسابقات پارااسیایی بخشی از توانمندی افراد نابینا و کم بینا است که باعث نشاط اجتماعی ، غرور ملی و ایجاد امید آفرینی در جامعه شده است و باعث انگیزه ورزش در عزیزان نابینا و کم بینا شده است .
عمده مشکلاتی که افراد نابینا برای استفاده از این مسیر دارند موتور سوارها و افراد عادی هستند که به دلیل عدم آگاهی اجازه استفاده درست از این خط ویژه را به نابینایان نمی‌دهند .گاهی موتورسوارها بدون توجه به موقعیت از این مسیر رد شده و ترس و اضطراب را به این افراد منتقل می‌کنند و در گوشه ای دیگر پاک خودرو ، تخلیه ناخاله و مصالح ساختمانی و یا نصب موانع در پیاده رو ها باعث بروز مشکلات جدی برای نابینایان و کم بینایان شده است .
وی افزود : انجمن ورزش های همگانی هیئت ورزش های نابینایان و کم بینایان استان فارس در نظر دارد به مناسبت هفته فرهنگ عمومی اولین مسابقه عکس خط زرد در جهت نشان دادن مشکلات عزیزان نابینا و کم بینا در عبور و مرور شهری و رفع این نواقص و فرهنگ سازی رعایت حقوق شهروندی ایشان در کشور برگزار نماید .
رئیس انجمن ورزش های همگانی نابینایان و کم بینایان استان فارس گفت : بعضی دیگر از مشکلات نابینابان موانعی است که در معابر ایجاد می‌شود، مثلا برای ساخت و ساز‌ها داربست زده می‌شود. برای مخابرات، آب و برق و گاز چاله‌هایی را در زمین حفر می‌کنند یا بعضی از تابلو‌ها که هشدار دهنده است و برای شهروندان گذاشته می‌شود، چون در ارتفاع پایین یا پایه دار هستند و در کنار پیاده رو نصب می‌شوند باعث برخورد نابینایان می‌شوند. می‌توان گفت با وجود تلاش‌ها و اقداماتی که انجام شده است، باز هم معابر اصلی کمتر و معابر فرعی درصد بالایی قابل استفاده برای نابینایان نیست و آن‌ها همواره با حوادث مختلفی که باعث صدمه دیدنشان می‌شود روبه رو هستند و قصد ما نشان دادن این مشکلات به عموم و مسئولین است .
مسابقه عکس خط زرد از ۱۲ آبان ماه تا ۲۶ آبان ماه برگزار خواهد شد و شرکت کنندگان می توانند آثار خود را در پیام رسان ایتا با ذکر نام و محل ثبت عکس به شماره ۰۹۳۳۹۱۱۰۶۲۸ ارسال نمایند به نفرات برتر هدایایی ارزنده اهدا خواهد شد و نمایشگاهی برای آثار ارسالی و فرهنگ سازی جهت عموم مردم و مسئولین از آثار منتخب برگزار خواهد شد .

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=77874

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.