• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
2

افزایش تعداد دانشگاه‌های ایرانی در رتبه‌بندی موضوعی شانگهای ۲۰۲۳

  • کد خبر : 77297
  • 07 آبان 1402 - 18:03
افزایش تعداد دانشگاه‌های ایرانی در رتبه‌بندی موضوعی شانگهای ۲۰۲۳
در رتبه‌بندی موضوعی شانگهای ۲۰۲۳ تعداد ۱۶۶ رشته محل از ۴۲ دانشگاه‌ کشور حضور دارند که نسبت به سال گذشته ۸ دانشگاه افزایش یافته است.

به گزارش سحاب پرس، دکتر سید احمد فاضل زاده، رئیس مؤسسه ISC گفت: تعداد ۴۲ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در رتبه‌بندی جهانی موضوعی شانگهای ۲۰۲۳ حضور دارند. این در حالی است که در رتبه‌بندی سال گذشته تعداد ۳۴ دانشگاه موفق به کسب رتبه شده بودند.

فاضل‌زاده اظهار کرد: این ۴۲ دانشگاه در ۱۶۶ رشته محل حضورداشته‌اند که در جدول ۱ به تفکیک حوزه‌های موضوعی نشان داده‌شده است. دانشگاه‌های کشور در حوزه‌های مهندسی و علوم پزشکی به ترتیب با ۱۰۱ و ۳۷ رشته محل بهترین عملکرد را داشته‌اند.

وی ادامه داد: جایگاه دانشگاه‌های ایران در این رتبه‌بندی به تفکیک حوزه موضوعی اصلی و رشته‌های آن در جدول ۲ قابل‌مشاهده است.

جایگاه دانشگاه‌های ایران به تفکیک رشته در رتبه‌بندی موضوعی شانگهای در فایل زیر قابل مشاهده است:

جایگاه دانشگاه‌های ایران به تفکیک رشته

رئیس مؤسسه ISC گفت: نظام رتبه‌بندی شانگهای یکی از معتبرترین رتبه‌بندی‌های جهانی است که نتایج آن توسط دانشگاه شانگهای ژیائوتنگ چین منتشر می‌شود. این رتبه‌بندی در قالب یک پروژه بزرگ در کشور چین برای اولین بار در ژوئن سال ۲۰۰۳ میلادی توسط دانشگاه شانگهای منتشر شد. این نظام رتبه‌بندی از سال ۲۰۱۷ رتبه‌بندی جهانی موضوعات دانشگاهی(GRAS) را نیز منتشر کرد.

وی افزود: نظام رتبه‌بندی شانگهای در سال ۲۰۲۳ میلادی برای هفتمین سال متوالی، رتبه‌بندی جهانی موضوعات دانشگاهی (GRAS) را منتشر کرده است. این رتبه‌بندی در سال ۲۰۲۳ در ۵۵ رشته در قالب ۵ حوزه کلی شامل حوزه مهندسی (۲۳ رشته)، حوزه علوم طبیعی (۸ رشته)، حوزه علوم زیستی (۴ رشته)، حوزه علوم پزشکی (۶ رشته) و حوزه علوم اجتماعی (۱۴ رشته) صورت گرفته است. اسامی بیش از ۱۹۰۰ دانشگاه از بین ۵۰۰۰ دانشگاه موردبررسی از ۱۰۴ کشور جهان در فهرست نهایی این رتبه‌بندی قرار گرفتند.

شانگهای در سال ۲۰۲۳ از ۵ شاخص که در جدول ۴ آورده شده است، جهت ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر دنیا بهره گرفته است. وزن هرکدام از این شاخص‌ها متناسب با هر رشته تغییر می‌کند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=77297

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.