• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
2
رئیس ISC مطرح کرد؛

برای بهبود رتبه علمی کشور باید به سمت مجلات با کیفیت‌تر برویم

  • کد خبر : 77256
  • 06 آبان 1402 - 20:55
برای بهبود رتبه علمی کشور باید به سمت مجلات با کیفیت‌تر برویم
رئیس مؤسسه استنادی پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) با بیان اینکه از لحاظ تولیدات علمی و تعداد مقالات در وب او ساینس، جایگاه ۱۷ را داریم، گفت: نمایه کردن مقالات در وب او ساینس سختگیرانه‌تر است. برای بهبود رتبه باید به سمت مجلات با کیفیت‌تر برویم. در برنامه هفتم توسعه تاکید شده که باید رتبه ایران از نظر کمیت تولید به ۱۴ برسد.

به گزارش سحاب پرس، دکتر سید احمد فاضل‌زاده در  نشستی با موضوع «شاخص‌های اثرگذاری برون‌دادهای پژوهشی و فناورانه در نظام‌های توسعه اجتماعی و رتبه‌بندی‌های بین‌المللی» که در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد، با بیان اینکه دانشگاه علم و صنعت از نظر زیر ساخت صنعتی نظیر ندارد، گفت: مقام معظم رهبری همواره دو بحث مرجعیت علمی و کاربردی کردن تحقیقات را توصیه می‌کنند.

وی با اشاره به فعالیت مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام، گفت: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) سومین مؤسسه در جهان در این زمینه است. وب او ساینس از سال ۱۹۹۷ به شکل فعلی داده‌ها را گردآوری کرده، اسکوپوس از سال ۲۰۰۴ فعالیت خود را آغاز کرده و ISC از ۲۰۰۸ فعالیت را شروع کرده است. بنابراین از نظر زمانی  فاصله چندانی با سازمان‌های بزرگ جهانی نداریم.

رئیس مؤسسه استنادی پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) در مورد جایگاه این مؤسسه در بین کشورهای جهان اسلام، گفت: ۵۷ کشور اسلامی تحت عنوان سازمان همکاری اسلامی فعالیت می‌کنند که سازمان‌های مختلفی زیر مجموعه آن فعالیت دارند. آیسسکو در رباط مراکش، کامستک در پاکستان، سازمان گروه دی هشت در استانبول و ISC در شیراز از جمله سازمان‌های زیرمجموعه آن هستند.

فاضل‌زاده در مورد شرکت در «اجلاس علم و فناوری در جامعه» در ژاپن، گفت: این اجلاس معادل اجلاس دائوس در اقتصاد است و تمامی سیاستگذاران علم و فناوری جهان در این اجلاس شرکت می‌کنند.

وی افزود: ژاپن در شرق آسیا هاب علم و فناوری را ایجاد کرده و ما مطرح کردیم که ISC مسئول هاب غرب آسیا باشد که رئیس این اجلاس از این موضوع استقبال کرد.

وی افزود: در این اجلاس قرار شد که کشورهای عضو به زمینه‌های هوش مصنوعی، عدالت دیجیتال، تغییر اقلیم و محیط زیست، امنیت آب و غذا و تنوع زیستی، آمادگی برای بیماری‌های همه‌گیر، علوم پایه و وضعیت کشور و منطقه توجه داشته باشند.

رئیس مؤسسه استنادی پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) با اشاره به موضوع مؤسسات پر استناد، توضیح داد: همان‌طور که محققان پر استناد داریم، مؤسسات پر استناد هم اهمیت دارند. ما از نظر مؤسسات پر استناد جایگاه ۱۴ را در دنیا داریم.

وی ادامه داد: از لحاظ تولیدات علمی و تعداد مقالات در وب او ساینس، جایگاه ۱۷ را داریم.‌ در وب او ساینس برزیل قبل از ما قرار دارد و فاصله زیادی از نظر تعداد مقالات نداریم، ولی نمایه کردن مقالات در وب او ساینس سختگیرانه‌تر است. برای بهبود رتبه باید به سمت مجلات با کیفیت‌تر برویم. در برنامه هفتم توسعه تاکید شده که باید رتبه ایران از نظر کمیت تولید به ۱۴ برسد.

فاضل‌زاده افزود: در اسکوپوس جایگاه ۱۵ را داریم؛ ولی روسیه، ترکیه و هلند قبل از ما قرار دارند، برای همین کار سخت است و دانشگاه‌ها باید کیفیت مقالات را بالاتر ببرند.

وی با بیان اینکه ایران ۲ درصد تولید علم جهان را دارد، گفت: کل کشورهای اسلامی بین ۸ تا ۱۰ درصد تولید علم دارند.

فاضل‌زاده خاطر نشان کرد: ایران در اسکوپوس جایگاه اول و در وب او ساینس جایگاه دوم را دارد و در کل کشور ۹ میلیون و نیم استناد داریم. میزان استناد در ترکیه ۶ میلیون است. ما کیفیت تحقیقات خوبی داریم، ولی در زیرساخت ضعف داریم و نیازمند امکانات هستیم. 

وی در مورد روند رشد ۱۰ کشور پیشروی اسلامی، گفت: عربستان در حال رشد سریع است. شتاب زیاد و زیرساخت‌های فراوانی دارد. اینکه در کشورهای اسلامی پیشرفت اتفاق می‌افتد، خیلی خوب است؛ ولی از نظر نیروی انسانی ما ظرفیت خوبی داریم. 

وی تاکید کرد: با این بودجه‌ها و امکانات، این اوج کار پژوهشگران ماست. ما باید برویم به سراغ نیازهای جامعه نیازمند و برای این کار امکانات بیشتری نیاز است.

رئیس مؤسسه استنادی پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) با تاکید بر اینکه باید سازوکاری ایجاد شود که تمرکز دانشگاه‌ها فقط روی مقالات نباشد، اظهار کرد: دانشگاه‌ها و محققان تا کنون وقت و انرژی زیادی گذاشته‌اند. باید شبکه‌ای برای جهت‌دهی پایان‌نامه‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی در جهت رفع نیازهای واقعی کشور شکل گیرد.

وی خاطر نشان کرد: با وجود تحریم‌ها و مشکلات، ۳۲ تا ۳۵ درصد مقالات کشور با مشارکت بین‌المللی انجام شده است، ولی با کشورهای اسلامی مشارکت بالایی نداشتیم. ضعف در این بخش است و ۱۰ درصد همکاری با کشورهای اسلامی بوده است.

فاضل‌زاده با تاکید بر اینکه باید سهم پایان‌نامه‌ها و رساله‌های نیازمحور افزایش پیدا کند، گفت: در نظام ایده‌ها و نیازها تا کنون ۱۲ هزار نیاز و ایده ثبت شده است و اساتید می‌توانند از نیازهای ثبت شده برای انجام پژوهش‌ها استفاده کنند.

وی افزود: درگاه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان (دانا) نیز در راستای مرجعیت علمی و دیپلماسی راه‌اندازی شده است. این سامانه مشابه «ریسرچ گیت» است که در آن برای هر محققی یک صفحه ساخته می‌شود. تاکنون این سامانه با ۶ زبان راه‌اندازی شده و در آینده نظام ایده‌ها و نیازها به آن متصل خواهد شد.

رئیس مؤسسه استنادی پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) خاطر نشان کرد: در آینده عضویت در سامانه‌ها و سکوهای علم و فناوری برای پایه‌های تشویقی، گرنت‌ها و … الزامی خواهد شد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=77256

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.