• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
1
رئیس کمیسیون برنامه‌ و بودجه شورای شهر شیراز؛

در تعریف ریزپروژه‌های شهری شیراز کارشناسی صحیح صورت گیرد

  • کد خبر : 76551
  • 30 مهر 1402 - 20:31
در تعریف ریزپروژه‌های شهری شیراز کارشناسی صحیح صورت گیرد
رئیس کمیسیون برنامه‌ و بودجه، املاک و امور حقوقی شورای اسلامی شهر شیراز خواستار کارشناسی صحیح تعریف ریزپروژه‌های شهری این کلان‌شهر شد و گفت: با این کار از هدر رفتن وقت و انرژی شورا و شهرداری جلوگیری می‌شود.

به گزارش سحاب پرس، افسانه خواست‌خدایی عصر امروز، ۳۰ مهرماه در نطق پیش از دستور جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه بودجه عمده‌ترین وسیله توسعه برنامه‌ها و سیاست‌های شوراست، گفت: بودجه را می‌توان مهم‌ترین ابزار اجرای سیاست توزیع درآمدهای شهری و انعکاس رقمی فعالیت‌های شورا دانست.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه، املاک و امور حقوقی شورای اسلامی شهر شیراز اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در اصول متعدد خود به حاکمیت مؤثر مردم در تعیین سرنوشت خویش اشاره کرده است اما مهم‌ترین سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چه راهکارهایی برای تضمین و شناسایی حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش را می‌توان در تهیه و تنظیم بودجه‌های سالانه پیشنهاد داد.

وی ادامه داد: بودجه یعنی پیش‌بینی درآمد و برآورد هزینه این ساده‌ترین تعریفی است که می‌توان از بودجه ارائه داد که در آن متضمن پیش‌بینی همه درآمدها و برآورد همه هزینه‌ها، از شروط لازم کافی و واقعی بودن بودجه است، در غیر این صورت، تنها با پیش‌بینی برخی از درآمدها ، نه همه درآمدها و یا برآورد بخشی از هزینه‌ها نه همه هزینه‌ها، بودجه تنظیمی تنها مفهوم یک صورتحساب مالی را دارد.

خواست خدایی تصریح کرد:‌ در ماه گذشته تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تقدیم شورا شد، با تحلیل و بررسی‌های صورت گرفته بی‌شک می‌توان از تفریغ بودجه نقاط قوت بودجه را تقویت و نقاط ضعف بودجه شهرداری شیراز را اصلاح کرد و برای متمم ۱۴۰۲ و بودجه ۱۴۰۳ به‌کار برد. قطعا تفریغ بودجه سال گذشته چراغ راه سال‌های آینده است.

وی گفت: مطابق گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱ که توسط شهرداری به شورا ارائه شده است، بودجه سال ۱۴۰۱ بعد از افزایش در متمم با  ۱۸ هزار میلیارد تومان مصوب شده است که ۶۷ درصد آن منابع نقدی و ۳۳ درصد آن منابع غیر نقد است.

خواست خدایی یکی از نقاط قوت درآمد در سال گذشته را تحقق ۱۰۳ درصدی درآمد شهرداری عنوان کرد و افزود: نقاط قابل تاملی نیز در حوزه درآمد وجود دارد که قطعاً شهرداری باید در بودجه سال آینده و سال‌های آتی به آن توجه بیشتری داشته باشد تا مشکلات این حوزه نیز مرتفع شود.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: در بخش درآمدهای ناشی از توسعه شهری که سهم ۶۰ درصدی از بودجه درآمدی را  نیز تشکیل می‌دهد، درست است که بودجه محقق شده است ولی در ردیف‌های تفصیلی دارای انحرافاتی است که به آن اشاره می‌شود.

وی ادامه داد: در بخش درآمد حاصل از ستاد باغات با ۸۰ درصد عدم تحقق، ۱۹۱ میلیارد تومان محقق شده است و در بخش درآمد عوارض ارزش افزوده ناشی از تغییر کاربری کمیسیون ماده ۵ با ۷۰ درصد عدم تحقق ۲۹۲ میلیارد تومان محقق شده است که باید در این خصوص برنامه‌ریزی دقیق و جامع تری صورت گیرد.

خواست خدایی گفت: با توجه به اینکه موضوع حفظ باغات از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در شورای ششم برخوردار است باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که در متمم ۱۴۰۲ و در بودجه سال ۱۴۰۳ مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد؛ یا ظرفیت نهایی درآمد ستاد باغات بیش از این عملکرد فعلی نیست و در راستای حفظ باغات باید از راهکارهای درآمدی دیگری در این حوزه بهره گرفت یا منابع درآمدی دیگری به بودجه ستاد باغات تزریق شود تا بتواند وظایف خود را به نحو احسن به مرحله انجام برساند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شهر شیراز چند مدتی است که درگیر موضوع ترافیک است که یکی از عللی که می‌تواند تاثیر مطلوبی بر کاهش ترافیک داشته باشد، قطعاً تامین پارکینگ به تعداد مناسب در نقاط پر ترافیک شهر است. در درآمد ناشی از عدم تامین پارکینگ با توجه به افزایش ۲ و نیم برابری تحقق درآمد به میزان ۶۰۰ میلیارد تومان متاسفانه شاهد تاثیر چندانی در تامین توسعه پارکینگ‌های سطح شهر نبوده‌ایم.

به گفته وی، تملک دارایی مالی باید با منابع حاصل از واگذاری دارایی مالی تناظر داشته باشد که در هنگام تنظیم بودجه باید به آن توجه بیشتری شود که این موضوع در بودجه سال۱۴۰۱ به دلیل برنامه‌ریزی برای دریافت وام جدید محقق نشد و باید از این حوزه بیشتر مراقبت شود.

خواست خدایی بیان کرد: در حوزه درآمد شهرداری با برنامه‌ریزی بهتر و استفاده بهینه از منابع با ایجاد سامانه‌های گردش وجوه نقد، دارایی‌ها و بدهی‌های شهرداری و ارتباط بیشتر بین منابع و مصارف (به طور مثال درآمد و هزینه اختصاصی باغات و پارکینگ)  برای مدیریت بهتر منابع و تقویت سیستم درآمد پایدار شهرداری تلاش کند.

وی اظهار کرد: در حوزه حسابداری مالی شهرداری باید برای مانده موجودی نقد خود برنامه دقیق‌تری داشته باشد که با توجه به پیشنهاد قبلی با ایجاد سامانه گردش وجوه نقد می‌توان با دقت قابل قبولی منابع لازم برای هزینه‌های اقتصادی در زمان مناسب به آن‌ها تزریق کند تا شاهد توقف پروژه‌های عمرانی در مقاطع زمانی مختلف نباشیم.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز همچنین گفت:‌ در بحث هزینه‌های جاری در تنظیم اولیه بودجه جاری باید دقت بیشتری از طرف شورا و شهرداری صورت پذیرد تا شاهد افزایش بیش از حد این بودجه در متمم نباشیم. با توجه به استاندارد GFS  تلاش شود، بودجه‌ریزی شهرداری شیراز به سمت یک بودجه‌ریزی عملیاتی بر اساس استانداردهای  GFS ارائه و گزارش شود.

خواست خدایی یادآور شد: گرچه گسترش حمل و نقل عمومی به جهت کاهش ترافیک و ارائه خدمات بهتر به شهروندان در سطح شهر مورد تاکید شورا و در دستورکار شهرداری است، اما به نظر می‌رسد با توجه به اینکه یارانه خرید اتوبوس و مینی بوس در حدود ۵۲ درصد پرداخت شده است، باید دقت بیشتری به این حوزه داشته باشیم.

وی در ادامه ظرفیت گروه‌های مردمی را یادآور شد و افزود: سمن‌ها می‌توانند در حوزه‌های مختلف از جمله بهداشت، درمان، سلامت عمومی، رفاه و توسعه پایدار، فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی فعالیت داشته باشند. متاسفانه در ردیف کمک به سازمان‌های مردم نهاد در بودجه ۱۴۰۱ عملکرد شهرداری صفر بوده است که با توجه به بیان اهمیت موضوع باید بر این موضوع در سال آینده توجه ویژه کرد تا عملکرد مطلوبی رقم خورد.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه، املاک و امور حقوقی شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد:‌ با دقت در بخش هزینه‌های عمرانی شهرداری در بودجه مصوب ۱۴۰۲ محرز می‌شود که ۵۰۹ ریز پروژه در متمم بودجه سال گذشته به جهت عملکرد صفر حذف شده‌اند که با احتساب ۲۶۱۵ ریزپروژه این تعداد معادل ۲۰ درصد ریزپروژه‌های بودجه مصوب است ضمن اینکه این پروژه‌ها از نظرریالی ۲۰۰۰ میلیارد تومان و نزدیک به ۱۵درصد حجم بودجه را تشکیل می‌دهند وقت زیادی را هم، از شورا و هم از شهرداری هدر می دهد و در صورت عدم اصلاح می‌تواند یکی از دلایل عدم تحقق بودجه عمرانی شهرداری باشد.

وی ادامه داد:‌ البته این کل ماجرا نیست از ۲۶۸ پروژه شهرداری ۱۱۸ پروژه یعنی نزدیک به ۴۴ درصد پروژه‌های باقی‌مانده در زمان نیز عملکردی کمتر از ۲۰ درصد را شامل می‌شوند که از این ۱۱۸  پروژه ۶۵ پروژه آن مربوط به پروژه‌های زیر یک میلیارد تومان است و در عوض فقط ۱۰ مورد از این پروژه‌ها مربوط به پروژه‌های کلان با بودجه بالای ۵۰ میلیارد تومان است. نزدیک به ۹۶ درصد عملکرد حوزه عمرانی نیز مربوط به پروژه‌های کلان با بودجه بالای  ۵۰ میلیارد تومان است که مجموعا ۹۲ پروژه و سهم ۳۵ درصد از تعداد پروژه‌ها را دارند. این آمارها به ما می‌گویند که خرد کردن پروژه‌ها باعث آسیب زدن به اجرای پروژه‌ها و عدم اجرا یا اجرای ضعیف آن‌ها خواهد شد.

خواست خدایی با بیان اینکه در تعریف ریزپروژه‌ها باید کارشناسی صحیح صورت پذیرد تا از هدر رفتن وقت و انرژی شورا و شهرداری جلوگیری شود، افزود:‌ بررسی بودجه در حوزه مأموریت‌های شهرداری نیز مشخص می‌کند که سه ماموریت حمل و نقل ترافیک، کالبدی و شهرسازی و محیط زیست و خدمات عملکردی بسیار بالاتری نسبت به مأموریت‌های اجتماعی، فرهنگی، ایمنی و مدیریت بحران و خدمات مدیریت دارند. به نظر می‌رسد شهرداری در حوزه پروژه‌های سخت‌افزاری و زیرساختی موفق‌تر از پروژه‌های نرم‌افزاری (فکری) عمل می‌کند و این موضوع در بودجه سال‌های آتی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تصریح اینکه بررسی بودجه درحوزه برنامه نیز مشخص می‌کند که ۷۸ درصد عمکرد در اختیار ۴ برنامه است و ۲۶ برنامه دیگر سهم ۲۳ درصدی در اختیار دارند، افزود: در نهایت نتیجه می گیریم که شورا باید نگاه خود را به برنامه معطوف دارد و ازمعرفی  ریز پروژه‌ها به شهرداری خودداری کند و تمرکز خود را معطوف به کنترل شاخص‌های کمی برنامه کند.

خواست خدایی بیان کرد: در کمیسیون برنامه و بودجه امور حقوقی واملاک شورا در نظر داریم مسیر بودجه سال آینده شهرداری را با همین نگاه تنظیم و کنترل کرده و بودجه با اصلاح همین موارد و به شورا تقدیم شود و شورا نیز تأملات و نظرات خود را در قالب برنامه به شهرداری ارائه کند.

وی اظهار کرد: در برنامه بلند مدت کمیسیون برنامه و بودجه برنامه جدی در حرکت به سمت بودجه‌ریزی عملیاتی به عنوان ابزار اصلی بودجه تکمیل و تهیه برنامه پنج ساله چهارم شهرداری شیراز بر اساس شاکله برنامه پنج ساله سوم، توجه به ساختار و شاخص‌های کمی برنامه، راه‌اندازی سامانه‌های پایش و ارزیابی برنامه،‌ سامانه مدیریت گردش وجوه نقد شهرداری جهت استفاده بهینه از منابع مالی شهرداری، اهمیت دادن به تعریف پروژه‌ها و تهیه شرح خدمات و زمان بندی اجرایی و مالی توجه به ارتقاء دانش پرسنل شهرداری در حوزه برنامه و بودجه و آموزش‌های کاربردی دو ساله خواهد داشت.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز افزود: در نهایت اینکه هنگامی شفافیت در فراگرد بودجه‌بندی شکل می‌گیرد که قوانین مقررات رویه‌ها و روش‌های تهیه و تنظیم، قوانین ثابت و شفاف بوده و ضمن انتشار در اختیار عموم مردم نیز قرار گیرند. کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر شیراز در فراهم کردن و ایجاد بستر شفافیت برای عموم مردم پذیرای پیشنهادات و همراهی همه شهروندان و صاحب نظران است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: شهرداری با توجه به نقش تاثیرگذار سازمان فناوری اطلاعات در موضوعات مختلف مدیریت شهری جایگاه این سازمان را ارتقا دهد تا در تصمیم‌سازی‌ها حضور پررنگ‌تری داشته باشد و با توجه  به گستره و اهمیت کار این سازمان در رصد و پایش برنامه‌ها در تمام حوزه‌های مدیریت شهری می‌توان پیشنهاد داد نماینده این سازمان به عنوان عضو ناظر در شورای معاونین حضور داشته باشد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=76551

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.