• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
0
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا

برداشت ۶۰ تنی کنجد در بیضا

  • کد خبر : 74543
  • 15 مهر 1402 - 10:21
برداشت ۶۰ تنی کنجد در بیضا
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا پیش بینی کرد: بالغ بر 60 تن دانه روغنی کنجد از سطح 57 هکتار از مزارع این شهرستان برداشت شود که این سطح نسبت به سال گذشته رشد حدودا دو برابری دارد.

به گزارش سحاب پرس و به نقل از روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بیضا، صدیقه مویدی اظهار کرد: عملیات برداشت دستی این دانه روغنی از نیمه مهرماه آغاز شد و تا نیمه آبان ماه ادامه دارد.

وی تصریح کرد: برداشت سنتی کنجد در چهار مرحله درو کردن، خرمن کردن، استحصال دانه و بوجاری انجام می گیرد. از این رو زراعت کنجد از دشواری های خاص خود در امر برداشت برخوردار است.

به گفته مویدی شرایط آب و هوایی و خاک حاصلخیز شهرستان زمینه را برای کشت انواع محصولات زراعی منطبق با الگوی کشت استان به ویژه دانه روغنی کنجد فراهم کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی بیضا با بیان اینکه زودرس بودن، درآمدزایی و اشتغالزایی فصلی بالا، تامین کود های شیمیایی مورد نیاز کشاورزان و نظارت مستمر مسئولین پهنه های کشاورزی بر مزارع، موجب ترغیب کشاورزان برای افزایش سطح زیر کشت و تولید کنجد شده است توضیح داد: این گیاه زراعی با مقاومت به خشکی و گرما نقش بسزایی در توسعه کشاورزی مناطق خشک و نیمه خشک به‌ عنوان کشت تابستانه دارد.

مویدی خاطر نشان کرد: علاوه بر خام خوری، بیشترین مصارف این دانه خوراکی در تهیه آرد، شیرینی فروشی ها، نانوایی ها و بخشی از محصول تولیدی روانه کارخانه‌های روغن‌کشی و تولید فراورده‌های کنجدی شهرهای اطراف می گردد.

او افزود: دانه‌های کنجد به ویژه دانه‌های سیاه، غنی از آهن است و استفاده از روغن دانه کنجد به عنوان تنها روغن خوراکی در کاهش فشار خون و گلوکز پلاسما در بیماران دیابتی با حساسیت بالا موثر است.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=74543

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.