• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
3
نماینده ولی فقیه در استان فارس؛

مدیریت متصرفی در موقوفات یک کار موقتی باشد

  • کد خبر : 74267
  • 10 مهر 1402 - 22:15
مدیریت متصرفی در موقوفات یک کار موقتی باشد
نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به فلسفه وقف و اوقاف گفت: مدیریت متصرفی در باب اوقاف باید یک کار موقتی باشد و به این بازگردد کسی که تمام صلاحیت‌ها را دارد به عنوان متولی، موقوفه را مدیریت کند و ادارات اوقاف بر کار آن نظارت داشته باشند.

به گزارش سحاب پرس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام امروز، ۱۰ مهرماه در دیدار با مدیرکل و معاونان اداره‌ کل اوقاف و امور خیریه فارس که به‌مناسبت فرا رسیدن هفته وقف برگزار شد، با اشاره به فلسفه وقف و اوقاف گفت: یکی از نگاه‌ها در خصوص اوقاف، نگاه نظارت و از باب امور حسبی است و نظارت بر عملکرد وقف بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: مدیریت متصرفی در باب اوقاف باید یک کار موقتی باشد و به این بازگردد کسی که تمام صلاحیت‌ها را دارد به عنوان متولی، موقوفه را مدیریت کند و ادارات اوقاف بر کار آن نظارت داشته باشند.

آیت‌الله دژکام اظهار کرد: وظیفه کسی که ولایت بر موقوفات دارد، این است که موقوفه را به کسانی واگذارد و به گونه‌ای مدیریت کند تا حقوق موقوفه ضایع و تضییع نشود و درآمد موقوفه افزایش داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس تأکید کرد: کسانی که اداره موقوفات را به دست می‌گیرند باید علمیت لازم، تجربه، تخصص و تسلط ویژه بر مباحث شرعی وقف را داشته باشد.

وی با بیان اینکه وقف را از یک نگاه به‌عنوان یک کار خیر می‌توان بررسی کرد، یعنی یک کار عبادی است که دارای ثواب است، افزود:‌ در فقه شیعه هم همین عنوان مدنظر بوده است و جزو بخش عبادات آورده شده است به عنوان مثال در شرح لمعه، شرایع و دیگر کتب فقهی در قسمتی که مربوط به عبادات است یک عنوان هم وقف را قرار می‌دهند. پس وقف به عنوان یک عبادت کار واقف است که کار خیری را انجام داده و ثواب هم می‌برد اما همین وقف از یک حیث دیگر یک کار اقتصادی است و تحلیل آن چندان ساده نیست. یعنی یک عبادت را در عین عبادت بودن باید یک کار اقتصادی درنظر داشت.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: ذهنیت جهان معاصر ما این است که این دو با یکدیگر جمع نمی‌شوند در حالی که ما می‌گوئیم اتفاقاً می‌شود و خیلی هم خوب در مسئله وقف ممکن شده است.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم در خصوص وقف نگاه اقتصادی داشته باشیم یعنی واقف وقف خودش را اداره کند و یک کار خیر هم به انجام برساند، افزود: باید بررسی کرد چند درصد از سود خالص درآمد وقف صرف اجرای نیت می‌شود. البته در اینجا یک تصور اشتباه هم برای مردم وجود دارد و بسیاری فکر می‌کنند همه درآمد وقف صرف اجرای نیت واقف می‌شود در حالی که درآمد پس از کسر برخی از حقوق موقوفه اعم از ناظر، متولی، حقوق دیوانی که در وقف‌نامه آمده است، هزینه می‌شود.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=74267

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.